باغ فتح‌آباد از جذاب‌ترین دیدنی‌های کرمان به حساب می‌آید، با ما همراه باشید و معماری باغ فتح اباد کرمان را از دست ندهید.

شناخت معماری باغ فتح اباد کرمان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان کرمان در کشورمان ایران جزء یکی از تاریخی ترین شهرها به شمار می رود که در جنوب شرقی ایران واقع شده است. باغ فتح آباد در زمینی به وسعت ۱۳هکتار و زیربنای ۱۵۰۰ متر بنا شده است. این بنا سبکی اروپایی- ایرانی دارد و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگون آن را احاطه کرده اند. زمانی که وارد عمارت فتح آباد می شوید، در مقابل خود حوضی بزرگ و مستطیلی شکل به ابعاد ۶۰ متر در ۶ متر می بینید که انعکاس عمارت اصلی در مقابل آن بر شکوه و جلال ساختمان و باغ می افزاید.

بخش‌های متفاوت و دیدنی در باغ فتح آباد

ساختمان اصلی باغ فتح آباد

عمارت فتح آباد یا ساختمان (کوشک) اصلی در انتهای شمالی باغ واقع شده و دو طبقه دارد. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری، در میان مجموعه فتح آباد خودنمایی می کند. ساختمان اصلی با مصالح خشت خام و ملات گل ساخته شده است و روی آن را با لایه ای از گچ پوشانده اند.

شناخت معماری باغ فتح اباد کرمان را از دست ندهید!

فضاهای درونی نیز از گچ کاری های زیبا بی بهره نبوده است و استادکاران با مهارت خاص خود سطوح دیوارها، پیشانی ورودی ها، قوس ها و پیرامون بخاری ها را به شکلی تماشایی تزیین کرده اند. اتاق های این کوشکِ تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.

بر بالای سر در ورودی عمارت اصلی، روزنه های مدوری دیده می شود که در گذشته ذره بین های قوسی درون آن کار گذاشته بودند تا نور چراغ های بادی (۱) را شب ها در جلوخانِ بنا منعکس کنند. بر روی سر در آن نیز کتیبه ای گچی دیده می شود که با خط زیبای نستعلیق آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» و «نصرمن الله و فتح قریب» بر روی آن نقش بسته است. در کنار آن تاریخ ۱۳۱۰ ه.ق نیز نوشته شده که به احتمال زیاد در این تاریخ ساختمان مورد بازسازی قرار گرفته است.

موزه حکام

یکی از قسمت های مجموعه باغ فتح آباد،‌ موزه حکام آن است که زندگی نامه و تصاویری از حاکمان قبلی کرمان در آن به تصویر کشیده شده است.

شناخت معماری باغ فتح اباد کرمان را از دست ندهید!

اتاق نقاشی

عمارت اصلی اتاقی دارد که به نام اتاق نقاشی مشهور شده است. این اتاق در قدیم محل اقامت حاکم کرمان بود و دور تا دور آن نقاشی ها و دیوارنگاره هایی نفیس دیده می شد. از آنجایی که در هنگام کشیدن این نقاشی ها و تزیین آنها از آب طلا استفاده کرده بودند برخی افراد این نقاشی ها را تخریب کرده و طلاهای آن را به سرقت بردند. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

معماری جذاب‌تر باغ فتح آباد

ساختمان های جنوبی عمارت اصلی

در سمت جنوبی عمارت اصلی، حیاطی مستطیلی شکل وجود دارد که در دو طرف آن اتاق هایی ساخته اند. ورودی برخی از آنها از داخل عمارت و ورودی بعضی دیگر از سمت حیاط است.

عمارت چهار فصل

عمارت چهار فصل ۳۰ متر بعد از عمارت اصلی در سمت شرق قرار دارد؛ عمارتی یک طبقه با گنبد مرکزی و ایوان‌های ستون‌دار که دارای آجرکاری و گچ‌کاری بسیار زیبا است.

شناخت معماری باغ فتح اباد کرمان را از دست ندهید!

حوض آب

عبور آب قنات از وسط این باغ مجلل و وجود عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی، برج و بارو، از این باغ مکانی زیبا و مفرح ساخته‌اند. محوریت حوض از جمله ویژگی باغ‌های کهن ایرانی محسوب می‌شود که در باغ فتح‌ آباد نیز به چشم می‌خورد و حوض مقابل عمارت همین ویژگی‌ را دارد. نقش آب در شکل‌گیری باغ بسیار موثر بوده است؛ به‌طوری که فقدان آن باعث تخریب باغ و عمارت موجود در آن شد.

حوضی بزرگ به ابعاد ۶۰ در ۵ متر در این بنا احداث شد و درختانی بلند دو سمت باغ را فرا گرفته‌ و ساختمان دو طبقه مشرف به حوض، نمایی زیبا ایجاد کرده بود. به‌تدریج قنات این مجموعه خشک شد و متعاقبا خشک‌شدن باغ را رقم زد. به این ترتیب، یکی از حاکمان ماهان، عمارت باغ شاهزاده ماهان را با اقتباس از باغ فتح‌ آباد احداث کرد.

زمین‌های کشت داروهای گیاهی

کرمان برای داروهای گیاهی خود بسیار معروف است و این نوع داروها یکی از سوغاتی های اصلی این استان به حساب می‌آیند.

شناخت معماری باغ فتح اباد کرمان را از دست ندهید!

در زمان بازسازی باغ فتح آباد تلاش شد تا بخشی از این باغ به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد تا علاوه بر استفاده از ظرفیت زمین‌های اطراف باغ، برای این مجموعه درآمدزایی داشته باشد. در حال حاضر، باغ فتح آباد بزرگ‌ترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور را دارد و تنوع گیاهی آن در جای دیگری به چشم نمی‌خورد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید