۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۵
کد خبر: 55426646

در این مقاله تعدادی از زیبا ترین چشمه های اردکان شیراز را به شما معرفی می کنیم تا در صورت سفر به اردکان از آن ها بازدید فرمایید.

زیبا ترین چشمه های اردکان شیراز

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر اردکان یکی از شهر های مشهور و شناخته شده ی استان فارس می باشد که سالانه از توریستان بسیاری میزبانی می کند. شهر اردکان دارای تاریخچه بسیار غنی و قابل توجهی می باشد. همچنین این شهر تاریخی دارای طبیعت بکر و بسیار زیبایی می باشد. در نتیجه علاقه مندان به جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و ... می توانند شهر اردکان را به عنوان مقصد سفر های نوروزی، تابستانه و ... انتخاب نمایند. ما در این مقاله به معرفی تعدادی از زیباترین چشمه های اردکان شیراز خواهیم پرداخت. همچنین شما را با جاذبه های طبیعی شناخته شده ی این شهر زیبا آشنا می کنیم. در نتیجه اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

زیبا ترین چشمه های اردکان شیراز :

چشمه شش پیر از چشمه های اردکان شیراز :

چشمه شش پیر یکی از مشهور ترین چشمه های اردکان شیراز می باشد که فاصله اندکی با شهر سپیدان دارد. این چشمه زیبا از جنوب شرقی شهر سپیدان و در مسیری کوهستانی شروع به حرکت کرده و مسیر خود را تا سمت دشت های همایجان ادامه می دهد. در مسیر این چشمه شما می توانید تعداد قابل توجهی نهر سنتی مشاهده فرمایید. کشاورزان در گذشته از این نهر ها برای آبیاری زمین های خود استفاده می کردند. آب چشمه شش پیر در مسیر خود به رودخانه شش پیر وارد می شود. به شما توصیه می کنیم اگر به جاذبه های طبیعی شهر های محل سفر خود علاقه مند هستید، حتما از چشمه شش پیر اردکان بازدید فرمایید.

انواع چشمه های اردکان یزد

انواع چشمه های اردکان شیراز

تنگ گمبیل 

تنگ گمبیل یکی از مشهور ترین جاذبه های طبیعی شهر اردکان شیراز می باشد که بی شک یکی از زیبا ترین چشمه های اردکان فارس را نیز در خود جای داده است. تنگ گمبیل در روستایی زیبا به نام ساران بهشت قرار گرفته است و در نزدیکی استان شیراز قرار دارد. برای رسیدن به تنگه گمبیل و دسترسی به آب چشمه موجود در آن باید از مسیر های رودخانه ای و ... عبور کنید. اما بعد از عبور از این مسیر های نسبتا سخت شما به طبیعتی بکر و بی نظیر خواهید رسید. لازم به ذکر است که به عقیده اغلب توریستان و گردشگرانی که به این نقطه از استان فارس سفر کرده اند، تنگه گمبیل جزو زیباترین جاذبه های طبیعی استان فارس می باشد.

تنگه تیزاب :

تنگه تیزاب یکی دیگر از برترین جاذبه های طبیعی شهر اردکان فارس می باشد که در ۲۹ کیلومتری این شهر واقع شده است. این تنگه زیبا و سرسبز تنها ۹۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد و بعد از بازدید از آن میتوانید به شیراز نیز سفر نمایید. در این تنگه رودخانه ای جاری می باشد که سرچشمه آن از کوه های سپیدان منشا می گیرد. چشمه ی مبدا این رودخانه در کوه های سپیدان جزو زیباترین چشمه های اردکان فارس می باشد و آب بخش قابل توجهی از مناطق پایین دست خود را تامین می کند. تنگه تیزاب یک جاذبه طبیعی بسیار زیبا و ایده آل برای سفر های خانوادگی و اتراق در طبیعت می باشد. این تنگه دارای چشم انداز بسیار منحصر به فردی می باشد و مسافران می توانند از آن به عنوان یک لوکیشن عکاسی بی نظیر استفاده نمایند.

هنگامی که سخن از چشمه های اردکان فارس به میان می آید، نمی توان از قنات های تاریخی و کهن اردکان غافل شد. این قنات ها در گذشته و حتی امروزه آب بخش قابل توجهی از شهر اردکان و روستای آن را تامین می کنند. در ادامه تعدادی از قنات های مهم این شهر را به شما معرفی می کنیم.

برخی از چشمه های اردکان یزد

برخی از چشمه های اردکان فارس

قنات زین آباد :

قنات زین آباد یکی از مهم ترین قنات های شهر اردکان می باشد که قدمت آن به بیش از ۲۵۰ سال قبل باز می گردد. عمق مادر این چاه که تمام بخش های قنات را تامین می کند به حدود ۸۵ متر می رسد. قنات زین آباد اردکان امروزه به عنوان مادر قنات ها و طولانی ترین قنات زنده ی شهر اردکان به حساب می آید. قنات زین آباد دارای حدود ۲۴ کیلومتر طول می باشد و به سمت شرق شهر اردکان حرکت می کند. این قنات در ادامه مسیر خود به قنات های اصیل آباد و کمال آباد متصل می گردد.

قنات قطب آباد :

قنات قطب آباد اردکان یک قنات بسیار کهن و تاریخی می باشد که بررسی های انجام شده حاکی از آن هستند که این قنات بیش از هزار سال قدمت دارد. قنات قطب آباد همچنان در لیست قنات های زنده ی شهر اردکان قرار دارد و آبی زلال درون آن جاری می باشد. سند قنات قطب آباد شهر اردکان به نام چند کشاورز اردکانی می باشد که ایشان وظیفه ی حفاظت و نگهداری از قنات را بر عهده دارند. قنات قطب آباد بیش از ۲۰ کیلومتر طول داشته و جزو بلند ترین قنات های شهر اردکان محسوب می شود.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه چشمه های اردکان فارس و جاذبه های طبیعی اطراف آن ها به دست آورده باشید و در سفر های خود از آن ها استفاده نمایید.

کد خبرنگار: ۲۰
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    2 0
    این چشمه ها در اردکان یا همان سپیدان فارس قرارداره هیچ ارتباطی به اردکان یزد نداره!!!!!!!!
  • احمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    4 1
    این چشمه هایی که اشاره نمودید و معرفی کردیید مربوط به اردکان فارس می باشند و بالای 450 کیلومتر با اردکان یزد فاصله دارند
  • حسین IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    5 1
    جهت اطلاع.استان فارس شهرستانی به نام اردکان دارد.و این چشمه ها برای اردکان فارس هست نه یزد
  • فرشاد IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    3 1
    به نظرم دارید اشتباه میکنید اردکان یزد رو با اردکان شیراز آخه نام دیگه شهر سپیدان اردکان هست و اردکان یزد قنات داره اما چشمه اونجوری نه و اینکه اردکان تا شیراز بیش از 400 کیلومتر فاصله داره نه اینکه 90 کیلومتر
  • احمد CH ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    2 1
    ادمین باخودش درگیره.اینا همش واسه اردکان فارسه.اردکان یزد فقط بیابون داره
  • Star IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 2
    بادرود. اشتباه نکیداردکان یزدجاهای بسیارقشنگی داره که ازصدتاجنگل بهتره پیرسبزچک چک هرشت پارس بانو، سیاه کوغارهای زیبا، دشت کویرولاغیرمن چندسال پیش به این شهرکویری سفرکردم خیلی برام جالب بودبنظرم همه شهرهاقشنگی خودشونودارن همین شهراردکان بیابوناش مملوازمعدنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید