۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 55426644

کرمان پر از دیدنی‌های جذاب و خاص است، در این میان باغ‌های کرمان تماشایی توصیف می‌شوند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم باغ فتح آباد کرمان کجاست.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ و عمارت فتح آباد با نام صاحب قدیمی باغ بیگلر بیگی در شهر کرمان قرار دارد. باغی که در منطقه اختیارآباد کرمان و۲۵ کیلومتری مرکز این شهر قرار گرفته است. باغ فتح آباد زمانی رونق زیادی داشته، به طوری که سبک ساخت آن الگوی ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شده است.

درباره باغ فتح آباد کرمان بدانیم

استان کرمان، دیار کریمان، دیدنی ها و جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است. از کویر لوت و کلوت های شهداد تا باغ شاهزاده و بازار تاریخی آن. در این میان جاذبه های تاریخی هستند که کمتر بین مردم شناخته شده اند؛ از جمله آنها می توان به باغ و عمارت فتح آباد در شهر کرمان اشاره کرد که با نام صاحب قدیمی آن به نام باغ بیگلر بیگی نیز شناخته می شود. سوار بر قطار کرمان که باشید می توانید در گذر از دشت ها این بنای تاریخی را از داخل واگن مشاهده کنید که به مانند نگینی در میان کویر می درخشد.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

باغی که در اصل در منطقه اختیارآباد کرمان و ۲۵ کیلومتری مرکز این شهر واقع شده است. باغ فتح آباد در زمان خود رونق و شکوه فراوانی داشت و سبک ساخت آن، بعدها الگویی برای ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شد؛ اما بی توجهی ها به فتح آباد باعث شد تا نتواند آن شهرتی که شایسته‌اش بود را به دست آورد و برای سالهای طولانی زیر سایه باغ شازده ماهان باقی ماند.

قدمت این مجموعه به دوره قاجار باز می گردد و در سالهای اخیر مرمت شده است. باغ فتح آباد کرمان امروزه به عنوان یکی از جاذبه های برتر گردشگری کرمان شناخته می شود به طوری که در عید سال ۱۳۹۶ پربازدیدترین جاذبه کرمان لقب گرفت. زمانی که به بازدید این مجموعه می روید توجه داشته باشید که حتما هم روز و هم شب آن را تجربه کنید. باغ عمارت فتح آباد برای شب ها و نورپردازی ویژه آن محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. تا اندازه ای که به دلیل نورپردازی های بزرگ کنار حوض آن، این تصور برای هواپیماها به وجود می آید که باند فرودگاه کرمان در این محل قرار گرفته است.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

این اثر تاریخی و گران بها در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه استان کرمان قرار دارد؛ اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است. البته این روزها این مجموعه زیر نظر خانم سروناز نخعی -مسوول سابق رستوران و هتل باغ شازده- اداره می شود.

باغ فتح آباد در زمینی به وسعت ۱۳هکتار و زیربنای ۱۵۰۰ متر بنا شده است. این بنا سبکی اروپایی- ایرانی دارد و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگون آن را احاطه کرده اند. زمانی که وارد عمارت فتح آباد می شوید، در مقابل خود حوضی بزرگ و مستطیلی شکل به ابعاد ۶۰ متر در ۶ متر می بینید که انعکاس عمارت اصلی در مقابل آن بر شکوه و جلال ساختمان و باغ می افزاید.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

محل قرارگیری باغ فتح آباد

باغ فتح آباد یا عمارت بیگلربیگی، باغی مربوط به دوره قاجار و از جاهای دیدنی کرمان است که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این باغ زمانی رونق زیادی داشت؛ به‌طوری که سبک ساخت آن الگوی ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شد. در حال حاضر باغ فتح آباد مرمت شده و مسیرهای پردرخت، حوض بزرگ،‌ نورپردازی زیبای شب، امکانات متعددی همچون رستوران و چای‌خانه، این اثر تاریخی را انتخاب بسیاری از گردشگران کرده است.

باغ و عمارت فتح آباد در منطقه اختیار آباد کرمان و ۲۵ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. برای دسترسی به باغ باید به بلوار جمهوری بروید. پس از عبور از آن و بلوار هوانیروز، عمارت باعظمت باغ فتح آباد کرمان از دور می‌درخشد.

بسته به اینکه در کدام نقطه از شهر کرمان هستید می توانید از یکی از آدرس های بالا استفاده کنید. باید بدانید که هیچ اتوبوس یا تاکسی به سوی فتح آباد وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید از این مجموعه دیدن کنید یا با ماشین شخصی و یا با استفاده از آژانس خود را به باغ برسانید.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

ساعت بازدید از باغ فتح آباد از ۹ تا ۲۰ است؛ با این حال، به‌دلیل شیوع کرونا پیش از مراجعه حتما با این مجموعه تماس بگیرید و از بازبودن آن مطمئن شوید. برای بازدید از باغ فتح آباد باید مبلغی را به‌عنوان هزینه ورودی بپردازید که در سال ۱۴۰۰ معادل پنج هزار تومان بوده است.

بسیاری از بناهای تاریخی کشور به‌دلیل بی توجهی افراد ناآگاه یا مدیریت غلط تخریب شده‌اند. باغ فتح‌ آباد کرمان با انجام عملیات مرمتی، زیبایی وصف‌ناپذیری پیدا کرده است. هنگام بازدید از آن در حفظ این اثر تاریخی گرانقدر بکوشید. ورود به باغ فتح آباد همراه با مواد خوراکی، وسیله نقلیه و حیوانات ممنوع است.

از آنجا که هیچ‌گونه اتوبوس و تاکسی در مسیر شهر به باغ فتح آباد وجود ندارد؛ در صورتی که خودروی شخصی ندارید، باید با خودروی دربستی یا آژانس خود را به این منطقه برسانید. ترجیحا بازدید از این عمارت زیبا را به غروب و شب موکول کنید که به‌خاطر نورپردازی، جذابیتی دوچندان پیدا می‌کند.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید