مهم ترین اثر تاریخی کرمانشاه، مجموعه بیستون است که امروزه به عنوان یکی از شهرستان های کرمانشاه شناخته می شود. به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه می پردازیم.

جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

سلام نو-سرویس گردشگری: کرمانشاه یکی از مهم ترین شهر های ایران می باشد که دارای تعداد بسیاری شهرستان می باشد. این شهر از لحاظ جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی دارای اهمیت بسیاری است. هرسین یکی از پرجمعیت ترین شهرستان های استان کرمانشاه است. قدمت شهرستان هرسین به دوران ساسانی باز می گردد. بنابراین در این شهر به تعداد فراوان آثار تاریخی که متعلق به دوران حکومت پادشاهان ساسانی می باشد، وجود دارد. یکی از مهم ترین مناطق شهرستان هرسین، بیستون می باشد. سالانه گردشگران و توریست های بسیاری به شهر کرمانشاه سفر می کنند و به بازدید از جاذبه های طبیعی و اثر تاریخی بیستون می پردازند.

بیستون از لحاظ آثار تاریخی که در خود جای داده است از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. برخی از آثار این مجموعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. بیستون به علت جاذبه های گردشگری بسیاری که دارد و همچنین به علت اهمیت بسیاری که برخوردار می باشد، به عنوان یکی از شهرستان های کرمانشاه شناخته می شود. شهر بیستون در دامنه کوهی به نام بیستون واقع شده است. کوه بیستون نیز جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید. رودخانه گاماسیاب یکی از مهم ترین رودخانه های کشور می باشد که از جنوب شهر بیستون گذر می کند.

معرفی کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی از جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه می باشد. این کاروانسرا تا شهر کرمانشاه حدود سی کیلومتر فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع شده است. این کاروانسرا در نزدیکی مجموعه آثار تاریخی بیستون واقع شده است. بنابراین بعد از دیدن مجموعه آثار تاریخی بیستون می توانید به بازدید از این کاروانسرای زیبا و تاریخی بپردازید. نام کاروانسرای شاه عباسی را می توانید در فهرست آثار ملی مشاهده کنید. این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی ساخته شده است.

برج هایی در چهار طرف این کاروانسرا ساخته شده است. این برج ها دو به دو شبیه به یکدیگر هستند. سبک معماری برج های ضلع شرقی، هشت ضلعی می باشد. همچنین برج های ضلع غربی به صورت دایره ساخته شده است. درب اصلی این بنا در ضلع جنوبی آن واقع شده است. برای ساخت دیوار های این مکان از سنگ های تراشیده شده استفاده شده است. آجر یکی دیگر از مصالحی است که برای ساخت باقی قسمت های کاروانسرای شاه عباسی استفاده شده است. هفت طاق نما، در هر طرف درب اصلی این کاروانسرا وجود دارد.

آشنایی با غار مر دودر از جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

در دامنه کوه بیستون یکی از آثار تاریخی این شهر قرار دارد. غار مر دودر از جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه است. در شمال شرقی غار شکارچیان، غار مر دودر قرار دارد. این غار در مرتفع ترین قسمت کوه بیستون واقع شده است. مساحت این آثار تاریخی حدود ۱۷۰ متر مربع است. این مکان دارای دو دهانه است و به همین علت با نام مر دودر شناخته می شود. در جنوب غربی دهانه اصلی این غار واقع شده است. این غار در ابتدا دارای یک دهانه بوده است. در اثر ریزش یکی از دیواره های این غار، دهانه دوم آن پدید آمده است. این مکان در عوامل جوی مختلفی بوده است به همین علت لایه از سنگ ریزه به ضخامت سه الی پنج سانتی متر را می توانید در کف این غار مشاهده کنید.

جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

آشنایی با پل خسرو

پل خسرو از دیگر جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه است. این پل جزو قدیمی ترین آثار تاریخی این شهر است. این آثار تاریخی در دوران حکومت پادشاهان ساسانی ساخته شده است. همچنین این بنا بر روی رودخانه گاماسیاب ساخته شده است. با گذشت زمان به این پل آسیب های بسیاری وارد شده است و بخش هایی از آن تخریب شده است. بعد از دوران حکومت پادشاهان صفوی استفاده از این پل امکان پذیر نبود به دلیل آسیب های بسیاری که به آن وارد شده بود. طول پل خسرو حدود ۱۵۳ متر می باشد. همچنین این پل شامل تعدادی دهانه، بستر پل و پایه ها می شود. این پل در زمانی که تازه ساخت بود، دارای یازده پایه بود. با گذشت زمان و آسیب هایی که به آن وارد شد، سه پایه از آن تخریب شد و از بین رفت. به همین علت اگر به بازدید از این پل بپردازید، هشت پایه می توانید مشاهده کنید. نام پل خسرو در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معرفی سراب بیستون از جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

سراب بیستون از مهم ترین جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه است. این سراب از لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیاری است به همین علت نام آن در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این سراب تا شهر کرمانشاه حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این سراب علاوه بر اینکه جزو مهم ترین آثار تاریخی بیستون به حساب می آید، جزو جاذبه های تاریخی این شهر نیز می باشد. به همین علت سراب بیستون توسط سازمان میراث فرهنگی در لیست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه به دست آورده باشید. اگر قصد سفر به شهر تاریخی و زیبای بیستون را دارید، می توانید از مطالب فوق بهره ببرید و به بازدید از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی آن بپردازید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 0
    دورود بر شما چرا در مورد مهمترین قسمتش که کتیبه شاهپور دوم بزرگترین و مقتدرترین امپراطوری یا شاهنشاهی در جهان است چیزی ننوشته اید که امپراطور روم را شکست میدهد و در مقابل او زانو زده است .شاهپور دوم یا شاهپور ذل اکتاف .دورود بر شاهپور دوم
  • رضا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    سلام کرمانشاه مهد تمدن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید