مسئول سیاست خارجی اتحادیه گفت: از هرگونه تلاش پکن برای فاصله گرفتن از جنگ مسکو در اوکراین استقبال می کنیم.

بورل: سفر رئیس‌جمهور چین به مسکو جهان را امن‌تر کرد
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، شراکت چین با روسیه با وجود یکسری لفاظی‌های مخالف، محدودیت‌هایی دارد و اروپا باید از هرگونه تلاش پکن برای فاصله گرفتن از جنگ مسکو در اوکراین استقبال کند. به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفر شی به مسکو جهان را امن‌تر کرده و احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات جوزپ بورل، در پی نشست بین شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری چین و روسیه مطرح شده است.

دو طرف در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کردند که همکاری بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد و این مساله درست چند روز پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین مطرح شده بود.

اما بورل گفته، در حالیکه پکن همکاری نزدیک دیپلماتیک و اقتصادی با مسکو دارد اما ائتلاف نظامی با روسیه ایجاد نکرده و برای کمک به روسیه در جنگ با اوکراین سلاحی نداده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: به نظر می‌رسد که این دوستی نامحدود، محدودیت‌هایی هم دارد. از نظر ما چین خطوط قرمز را رد نکرده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خاطرنشان کرد، پیشنهادهای پکن برای پایان جنگ اوکراین نشان داد که این کشور به دنبال ائتلاف کامل با روسیه نیست و اتحادیه اروپا باید از این مساله استقبال کند حتی اگر مقام‌های غربی این را مشخص کرده باشند که ابتکارعمل مطرح شده از سوی چین به معنای یک طرح کامل صلح برای اوکراین نیست.

وی ادامه داد، چین می‌خواهد نقش یک تسهیل‌گر را بجای میانجی‌گر در جنگ اوکراین ایفا کند.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا افزود، درحالیکه روسیه از پیشنهاد پکن استقبال کرده به نظرم چین در نقشی ظاهر شده که ما باید آن را به ادامه این راه تشویق کنیم.

جوزپ بورل به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور شی جینپینگ با استناد به طرح صلح 12 ماده‌ای صلح چین که استفاده از سلاح هسته‌ای را محکوم می کند، به رهبر روسیه "بسیار بسیار واضح" گفته است که نباید سلاح هسته‌ای مستقر کند.

بورل گفت: «یک چیز مهم این است که این سفر خطر جنگ هسته‌ای را کاهش داد و آنها [چینی‌ها] آن را بسیار بسیار واضح بیان کرده‌اند».

وی افزود: "رئیس جمهور چین می خواهد خطر مرتبط شدن با مداخله نظامی روسیه را به حداقل برساند. آنها درگیر نظامی نیستند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها بخواهند درگیر نظامی شوند.»

با وجود هشدارهای ایالات متحده مبنی بر اینکه پکن قصد دارد برای متحد خود سلاح بفرستد، بورل گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد. وی با بیان اینکه چین به طور کامل با روسیه همسو نیست، گفت: «آنها از هیچ خط قرمزی عبور نکرده‌اند».

وی گفت راه حل پیشنهادی چین برای مناقشه که توسط آمریکا رد شده است، برای حل مناقشه کافی نیست اما کاملاً طرفدار مسکو نیست. با این حال، او چین را به "سوء استفاده از موقعیت" متهم کرد و گفت که چین با خرید نفت روسیه با قیمت‌های پایین "حمایت اقتصادی" ارائه می‌کند و این یک تجارت خوب برای آنها است. نمی توان انتظار داشت که چین خرید نفت روسیه را متوقف کند.

بورل گفت که به زودی به چین سفر خواهد کرد. سفر او به دنبال سفر سه مقام ارشد دیگر اتحادیه اروپا خواهد بود. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، هفته آینده به چین سفر خواهد کرد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، هفته بعد او را دنبال خواهد کرد و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز او را در بخشی از این سفر همراهی می کند.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا پس از دیدار جنجالی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در ماه دسامبر، از بازدیدهای فردی انتقاد کردند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید