۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 55426411

در این مطلب به معرفی مرداب و پارک جنگلی سراوان و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در تابستان می پردازیم.

مرداب سراوان در تابستان

سلام نو-سرویس گردشگری: دهستان سراوان دهستانی جنگلی در جنوب شهر رشت است که یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان گیلان یعنی مرداب زیبای سراوان را در درون خود جای داده است. این دهستان که در تقسیمات استانی زیر مجموعه بخش سنگر شهرستان رشت محسوب می شود از هفت روستا تشکیل شده است: روستای سراوان، روستای امامزاده هاشم، روستا موشنگا، روستای قاضیان، روستای جوکلبندان، روستای گلسرک و روستای کچا. جاذبه توریستی این دهستان یعنی پارک جنگلی سراوان در حاشیه سه روستای سراوان، کچا و جوکلبندان قرار گرفته است. مرداب زیبای سراوان نیز در دل این پارک جنگلی و در محاصره درختان انبوه جنگلی قرار دارد. در این مطلب می خواهیم به بررسی آب و هوای مرداب سراوان در تابستان بپردازیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای مرداب سراوان در تابستان

مرداب سراوان در ابتدای تابستان از آب و هوایی به غایت خنک و معتدل برخوردار است. خصوصا در ساعات ابتدایی روز و هنگامه طلوع آفتاب. مه غلیظ صبحگاهی که فضای اطراف این مرداب را در ساعت گرگ و میش در خود غرق می کند کیفیتی وهم انگیز و اسرار آمیز را به این مرداب می بخشد. ترکیب سفیدی مه و سبزی جنگل نیز می تواند مناظر شگفت انگیزی را در پیش چشم شما قرار دهد. همچنین در هنگامه ظهرهای تابستانی نیز مرداب سراوان بسیار زیبا می شود. در این هنگام تابش عمود نور خورشید بر سطح مرداب باعث می شود که رنگ سبز این مرداب به زیبایی زیر نور خورشید برق بزند. اما ابتدا لازم است کمی درباره این رنگ سبز بگوییم.

مرداب سراوان در اولین برخورد اکثر گردشگران را به اشتباه می اندازد. همه در نخستین نگاه گمان می کنند که با یک چمنزار سبز طرف هستند. حتی ممکن است به سمت این چمنزار بروند و تنها با فرو رفتن پایشان به درون آن متوجه اشتباه خود شوند. هیچ چمنزاری در کار نیست و آنچه هست تنها مرداب زیبا و منحصر بفرد سراوان است. آنچه موجب این اشتباه می شود وجود خزه های سبز رنگی است که به شکلی استثنایی تمامی سطح مرداب را فرا گرفته اند. همین خزه ها هستند که زیر نور ظهرگاهی تابستان به زیبایی برق می زنند. جالب است بدانید که این خزه ها با وجود برخورداری از زیبایی بی حد و حصر در حقیقت انواعی از آفت های گیاهی هستند. چرا که با جلوگیری از ورود جریان اکسیژن به درون مرداب باعث به خطر افتادن زندگی آبزیان می شوند.

در اطراف مرداب سراوان گونه های گیاهی خاص و کمیابی نیز به چشم می خورند. سرو نقره ای، سفید پت، کاج سیلوستریس، زربین و کاج تدا نمونه هایی از این گونه های کمیاب هستند. در نواحی دورتر درختان دیگری از قبیل بید، بلوط، بیدمشک، توسکا، ممرز، آلوچه جنگلی، انجیلی و... نیز به چشم می خورند. پوشش جانوری نواحی اطراف مرداب نیز متشکل از حیواناتی نظیر گراز، گوزن، خرگوش، راسو و سنجاب و همچنین پرندگانی از قبیل جغد جنگلی، قرقاول، کبک و دارکوب می باشد.

مرداب سراوان در تابستان

مرداب زیبای سراوان

در محدوده مرداب سراوان امکانات تفریحی مختلفی نیز وجود دارد. بر سطح مرداب سراوان قایق هایی دیده می شوند که می توانند جهت انجام تفریح قایق گردی مورد استفاده قرار گیرند. هزینه این قایق های دو نفره بیست هزار تومان به ازای هر ده دقیقه است. در حاشیه مرداب سراوان یک زمین پینت بال نیز قرار دارد که می تواند جهت انجام تفریح مهیج پینت بال مورد استفاده قرار گیرد. این زمین که قدیمی ترین زمین پینت بال ایران نیز هست فقط مختص به افراد بالای ده سال می باشد. هزینه ورود به زمین بازی پینت بال سراوان چهل هزار تومان است. موتور چهارچرخ نیز دیگر تفریح مهیج این محدوده است که هزینه آن نیز به ازای هر ده دقیقه سی هزار تومان می باشد.

آب و هوای مرداب سراوان در اواخر تابستان نیز آب و هوایی خوب و مطلوب به شمار می رود. هرچند در اواسط این فصل محدوده اطراف مرداب اندکی شرجی و گرم می شود. سطح رطوبت نواحی اطراف مرداب سراوان در تابستان نیز نسبت به خود شهر رشت بسیار کمتر است. اما در اواسط این فصل میزان رطوبت نواحی محدوده این مرداب ناگهان افزایش پیدا می کند.

مرداب سراوان در تابستان

مرداب سراوان

بهترین زمان سفر به این مرداب

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان نیمه اول فصل بهار و علی الخصوص حد فاصل اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت است. هرچند آب و هوای مرداب سراوان در تابستان نیز آب و هوایی معتدل به شمار می رود. تنها در اواسط این فصل است که هوای نواحی اطراف مرداب کمی شرجی و ناخوشایند می شود. اما اگر می خواهید این مرداب را در بهشتی ترین حالت آن و پارک جنگلی سراوان را در خنک ترین حالت آن ببینید می بایست در فصل بهار راهی این منطقه شوید.

آب و هوای مرداب سراوان در فصل پاییز دچار عدم نوسان است. در این فصل محدوده اطراف این مرداب مزین به چشم اندازهایی زیبا و مناظری تماشایی می شود. اما خیلی نمی توان از این مناظر تماشایی بهره برد. چرا که بارش های سیل آسا و شدید باران تقریبا در تمامی روزهای پاییزی در محدوده پارک جنگلی سراوان در جریان است. پیش از سفر پاییزی به این پارک حتما لازم است که وضعیت آب و هوا را چک کنید. مناظر و چشم اندازهای پارک جنگلی سراوان در فصل زمستان نیز دستکمی از فصل پاییز ندارد. هرچند سرمای هوا و بارش سنگین برف بازدید از این پارک جنگلی را در این فصل نیز با دشواری هایی همراه نموده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید