درد مفصل، تورم، کاهش عملکرد مفصل و خشکی صبحگاهی مفاصل اگر ادامه داشته باشد بیماری به حساب می‌آید. در ادامه راهکار تشخیص و درمان این بیماری را مرور می‌کنیم.

راهکار تشخیص و درمان التهاب مفاصل

به گزارش سلام نو، آرتریت روماتوئید بیماری التهابی مفاصل است که مفاصل ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند سبب ایجاد درد، تورم و محدودیت حرکت مفصل شود که البته با اتخاذ برخی راهکارها می‌توان این محدودیت‌ها را تا حدی کاهش داد.

به گزارش ایسنا، در یک مفصل طبیعی، غضروف مفصلی یک سطح صاف و لغزنده ایجاد می‌کند تا مفصل به راحتی حرکت کند. در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن به طور غیر طبیعی فعال می‌شود و موادی در مفصل آزاد می‌کند که بافت مفصل را خراب کرده و باعث از بین رفتن سطح مفصلی می‌شود و در نتیجه درد، تورم و محدودیت حرکت مفصل به وجود می‌آید. عامل ژنتیک در بروز این بیماری نقش دارد.

درد مفصل، تورم، کاهش عملکرد مفصل و خشکی صبحگاهی مفاصل اگر بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد، علائم آرتریت روماتوئید هستند. بیماری در ابتدا مفاصل کوچک دست‌ها، مچ‌ها و پاها را به صورت قرینه گرفتار می‌کند و با پیشرفت بیماری زانوها، آرنج، شانه‌ها، مفاصل، ران‌ها، گردن و مفاصل گیجگاهی فکی را درگیر می‌کند.

شروع نشانه‌ها تدریجی است، اما علائم معمولا دو طرفه و متقارن است. مفاصلی که درگیر می‌شوند محدودیت حرکت پیدا می‌کنند و به مرور دچار تغییر شکل می‌شوند. هدف از درمان بیماری، حفظ کارکرد طبیعی مفاصل به وسیله تسکین درد، کاهش سفتی و تورم است.

ورزش نیز کمک می‌کند تا عضلات قوی شود و سفتی آن‌ها کاهش یابد. عضلات قوی‌تر به مفاصل کمک می‌کند تا آسان‌تر و با درد کمتر حرکت کنند. البته ذکر این نکته مهم است که تمرینات را در زمانی انجام دهید که درد ندارید و دقت کنید که از ورزش بیش از حد یا در زمان نامناسب پرهیز کنید.

بنابر اعلام مجتمع بیمارستانی امیر اعلم، گرمای سطحی با استفاده از حمام در وان آب گرم، دوش آب گرم و کمپرس گرم و مرطوب می‌تواند خشکی مفاصل و گرفتگی عضلات را برطرف کند. پس از کاربرد گرما، ورزش‌های درمانی راحت‌تر و موثرتر انجام می‌شود که البته انجام آن‌ها باید با نظر پزشک معالج باشد. در مواردی که مفصل آسیب جدی دیده باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد که در جریان جراحی، بافت ملتهب را خارج کرده و گاهی مفصل را تعویض می‌کنند و از مفصل مصنوعی استفاده می‌کنند.

التهاب مفاصل چیست؟

التهاب مفصل یا آرتریت (به انگلیسی: Arthritis) به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود.(ایجاد عفونت در یک مفصل) فرهنگستان زبان فارسی برای آرتریت، واژه‌های بندآماس و مفصل‌آماس را تصویب کرده‌است.

این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد مانند آرتریت عفونی توسط استافیلوکوک طلایی و تب حاد روماتیسمی (استرپتوکوک) یا عاملی مزمن مانند آرتروز. آرتریت غیر عفونی در آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نقرس، آرتریت ری اکتیو و آرتروز نیز دیده می‌شود. آرتریت می‌تواند یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. آرتریت می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد (مهاجر). گاهی آرتریت صبحگاهی است یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد. در آرتریت اغلب سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید