جادبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد این روزها در آستانه فصل بهار در اوج زیبایی خود قرار دارد و گردشگران را بازدیدی دوباره دعوت می‌کند.

رقص بهار در طبیعت جادویی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سلام نو، کهگیلویه و بویراحمد که در میان استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، خوزستان واقع شده و به عنوان شاهراه شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته می‌شود به دلیل اختلاف ارتفاع چهارهزار متری در مرتفع ترین نقطه کوه دنا و منطقه بی بی حکیمه گچساران به عنوان کم عمق ترین نقطه استان چهره ای کاملا متفاوت دارد.

این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی همچون رودخانه های خروشان، آبشارهای روان، چشمه سارهای پرآب،دشت های پوشیده از گل های رنگارنگ و کوهساران سرسبز در آستانه بهار چون نوعروسی زیبا خود را در مقدم مسافران آراسته است .

آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان و سواحل سد کوثر از شاخص ترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هستند که هر یک زیبایی های خودش را دارد.

اینک شهرستان‌های باشت، گچساران، کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام به عنوان نیمی از وسعت استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری و شهرستان های بویراحمد،دنا و مارگون در مناطق سردسیری جاذبه های متفاوتی را پیش روی گردشگران گشوده است .

در این سرزمین هزار رنگ خالق هستی و نقاش چیره دست طبیعت در فاصله ای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد با تفاوت دمایی ۲۰ درجه سانتیگراد اوج زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

اینجا مسافران پس از گذر از سرمای زمستانی طبیعت سفید پوش شهرستان بویراحمد و گردنه مورگاه با پیمودن کمتر از ۱۰۰ کیلومتر به دشت‌های پهناور شهرستان زیبای باشت می‌رسند که یک ماه زودتر به استقبال بهار رفته است.

گردشگران پس از مشاهده پهنه مخمل پوش پارک جنگلی شلال دون در شمال شهر باشت، روستاهای مسیر جاده گچساران به باشت که هر کدام از دیگری چشم نوازتر هستند می تواند در گچساران سفری خاطره ساز با جادوگری طبیعت در ارتفاعات سقلاطون سبزپوش به عنوان مرتفع ترین منطقه نفتی ایران، آبشار پلکانی لیشتر و سپس چشمه بلقیس چرام با مردمانی خونگرم و مهمان نواز داشته باشند.

اینک در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد شمیم عطر گل‌های بهاری، نغمه دلکش پرندگان و ترنم دلنشین آب چشمه ساران آنچنان در هم آمیخته است که هیچ قلمی را یارای توصیف آن نیست.

تفرجگاه رود رونه

سواحل زیبای رودرونه شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با محیطی مفرح، طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر بهشت گردشگری نوروزی در این استان بشمار می رود این تفرجگاه دلنشین که در ۱۰ کیلومتری شهر باشت و نزدیکی جاده ارتباطی استان های جنوبی کشور به فارس قرار دارد افزون براینکه محیطی دنج و رویایی برای زدودن گرد و خاک خستگی مسافران است مقصد بسیاری از گردشگران در فصل بهار محسوب می شود.

رقص بهار در طبیعت جادویی کهگیلویه و بویراحمد

این سرزمین زیبا که در آغوش کوه سه هزار متری خامی آرمیده همه زیبایی های طبیعی از آب گوارا،طبیعت سرسبز، پونه های مشک فشان،گل های رنگارنگ و هوای دلپذیر را دارد.

اینجا سایه سار دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با مناظر زیبای جنگل های بلوط، محیط دلنشینی را خلق کرده است،وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد طاهری و همچنین اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از ۳۰ چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا این منطقه را به بهشت گمشده طبیعت گردی تبدیل کرده است.

چشمه بلقیس

باغ تاریخی چشمه بلقیس شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد شاهکاری دلگشا و فرح بخش است که همه زیبایی های یک جاذبه طبیعی برای گردشگری در نزدیکی شهر را دارد،این مکان دیدنی که در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرام و در کنار روستای کره شهبازی قرار دارد.

اینجا هوای پاک و آسمان یک دست آبی،ترنم صدای آب جویبارها و چشمه ساران، نغمه دلنشین پرندگان ، تنوع درختان مثمر و زینتی، بوی مست کننده گیاهانی چون پونه، بهشت رویایی را پیش روی گردشگران گشوده است.

اگرچه این روزها باغ چشمه بلقیس چرام با تن پوش بهاری فرح بخش ترین اوقات سال را سپری می کند اما زیبایی های این جاذبه دلنشین مختص به فصل خاصی نیست و این مکان گردشگری در همه روزهای سال جذابیت های خودش را دارد.

رقص بهار در طبیعت جادویی کهگیلویه و بویراحمد

دریاچه مور زرد زیلایی

دریاچه مور زرد مهمترین جاذبه طبیعی گردشگری شهرستان مارگون محسوب می شود که سواحل آن نمونه ای شگفت انگیز از زیبایی های آفرینش خداوندی است.

آب این دریاچه که از چشمه های کارستی و روان آب های سطحی تأمین می شود،گستره ای به مساحت ۳۵ متر با میانگین عمق هشت متر را در بر گرفته است.

در دریاچه مورزرد که محل زیست انواع ماهی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاکپشت،خرچنگ است و پرندگان آبی همچون مرغ ماهیخوار، اردک و غاز نیز در اطراف آن زندگی می کنند،مکانی دل انگیز برای مشاهده جذابیت های پرنده نگری است.

این دریاچه که به نام برم مور زرد زیلایی در فهرست آثار ملی ثبت شده مانند اقیانوس آبی کوچکی است که آینه‌وار طراوت و نشاط را انعکاس می‌دهد.

منطقه اطراف دریاچه مذکور که پوشیده ازجنگل‌های بلوط و زالزالک و گل‌های زرد، درختان کوهی و زمین‌های زراعتی سرسبز است آنچنان چشم نواز است که گویی در بهشتی زمینی را به روی مهمانان خود گشوده است.

آب دریاچه مورزرد زیلایی از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد.

دشتک دیل

اینک سرمستی نو بهار در طبیعت رویایی منطقه گردشگری دشتک دیل گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است.

اینجا در نوبرانه فصل بهار گل ها به رسم شادباش لباس های رنگارنگ خود را به تن کرده اند، در این سرزمین گرمسیری شماری از گل های وحشی در مقدم بهار تن پوش قرمز و صورتی، تعدادی جامه آبی و بنفش و برخی گل ها نیز پیراهن های سفید و زرد رنگ پوشیده اند.

حالا در دشتک زیبای دیل زمین به شکرانه طراوات و سرزندگی دوباره اش هر آن چه در دل پرورانده به سمت آسمان روانه کرده، طبیعت مملو از گیاهان رنگارنگ شده و پرندگان که خبر رسیدن بهار را شنیده اند از لانه های خود بیرون آمده و نغمه سرایی می کنند.

این روزها در دشتک دیل آسمان گاهی روسری آبی خود به سر کرده و لکه ای ابر در آن دیده نمی شود و گاهی پر از ابر شده و نغمه باران سر می دهد اما چیزی نمی گذرد که رنگین کمان پدیدار می شود.

این روزها عبور گله های گوسفندان با نوای نی چوپانان ، مردان و زنانی که سوار بر چهارپایان از مسیرهای سخت برای حابه جایی مایحتاج خود در تکاپو هستند دشتک دیل را به اکو موزه گردشگری تبدیل کرده است.

تفرجگاه لیتون، بهشت زیبایی های پنهان

تفرجگاه زیبا و بکر تنگه لیتون در منطقه دلی آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه با خوانی اززیبایی های خدادادی چون بهشتی دلستان چشم انتظار قدمهای نورسیده گردشگران بهاری است.

لیتون دارای ویژگی طبیعی منحصربفردی است که نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه ظرفیت پذیرش تورهای خارجی را به لحاظ ویژه گی های منحصربفردی طبیعی این منطقه داراست.

آنچه سیاحتگاه لیتون را مهجور قرار داده راه خاکی و کوهستانی این تنگه زیباست که با شهر دیشموک ۷۰ کیلومترفاصله دارد وجود غارهای تاریخی تا آبشارهای مفرح جایی که لطافت مینیاتوری آسمان رشک چشم هر تازه واردی می شود، بر زیبایی گردشگری این منطقه افزوده است.

وجود چند هکتار باغ ، استخرهای پرورش ماهی، شالیزارهای برنج و پرورش زنبور عسل در پایین دست تنگه لیتون ازسوی اهالی منطقه دلی آجم گواه بر وجود ظرفیت اقتصادی ودرعین حال زیبایی های خارق العاده این منطقه بکر است.


برنامه های معرفی جاذبه های گردشگری

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:نرم افزار معرفی مناطق گردشگری استان تولید شده و آماده استفاده گردشگران در تعطیلات نوروزی امسال است.

علی اکبر پاک ر افزود: این برنامه کاربردی با نام Yasuj.toor.ir در ورودی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به صورت بارکدخوان بر روی گوشی های تلفن همراه مسافران نصب می شود.

وی بیان کرد: با استفاده از نرم افزار مذکور گردشگران می توانند به وضعیت جاذبه های گردشگری، مسافت و آدرس و امکانات رفاهی آنان دسترسی پیدا می کند.

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از ساخت ۶۰ کلیپ یک دقیقه ای از جاذبه های گردشگری استان خبر داد.

پاک تاکید کرد: این کلیپ ها به زبان های فارسی،انگلیسی و عربی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری در شبکه های مجازی داخلی و بین المللی تولید شده است.

وی عنوان کرد: در این کلیپ ها جاذبه های طبیعی و تاریخی دارای زیرساخت های اقامتی و رفاهی با بروزترین امکانات فیلم برداری تولید شده است.

پاک عنوان کرد:جاذبه های گردشگری این استان آماده پذیرش مسافران نوروزی است.

پاک بیان کرد: نظارت بر نحوه فعالیت واحدهای خدماتی حوزه گردشگری همچون هتل‌ها، هتل‌آپارتمان ها اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اردوگاه ها، برنامه ریزی برای برپایی جشن نوروزی در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد و نمایشگاه های سوغات و هدایا در ورودی شهرها از برنامه های مهم نوروزی امسال است .

وی تصریح کرد:بیش از ۱۲۰ مجموعه گردشگری استان شامل اردوگاه های تفریحی، خانه های مسافر و بوم‌گردی ها در ایام نوروز ۱۴۰۲ فعالیت می کند.

زیرساخت های پذیرایی از گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت اقامتی مسافران نوروری در سطح کل استان تا ۱۰۰ هزار نفر در اقامتگاه های رسمی و سایر موارد پیش بینی شده است.

سعید طالبی پوراظهار کرد: بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ تخت اقامتی رسمی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

طالبی پور افزود: علاوه بر مکان های رسمی، فضای مدارس، سالن های ورزشی و هلال احمر، شهرداری ها و ... با پیش بینی شرایط خاص و حتی بارندگی در ایام نوروز، مجموعا تا ۱۰۰ هزار ظرفیت اقامت در نظر گرفته شد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع اداره کل آموزش و پرورش استان پیش تر اظهار داشت: ۱۲پایگاه و ۱۶۳ آموزشگاه در قالب یک هزار و ۲۶۱ کلاس برای اسکان مسافران نوروزی ۱۴۰۲ در استان مهیا شد.

ایمان سبحان نژاد با اشاره به درجه بندی کلاس ها برای اسکان مسافران گفت: ۲۷ کلاس ویژه ،۳۸۲ کلاس در گروه الف ،۵۲۴ کلاس در گروه ب و ۲۴۸ کلاس در گروه ج با دارا بودن امکانات رفاهی دراختیار مسافران نوروزی قرار می گیرد.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید