یکی از مشهورترین دیدنی‌های شیراز مسجد نصیر الملک است که به خاطر بازی نور و آرامش خاصش مشهور است، مسجدی محبوب برای سفر در بهار.

بازگشت به نور  مسجد نصیر الملک در بهار

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این مسجد در محله‌ای واقع شده که پیش‌تر به خانواده قوام تعلق داشت و تعدادی از آثار تاریخی آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه این مسجد که با نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تاریخی استان فارس در شیراز به شمار می‌رود و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد که یکی از بزرگان سلسله قاجار بود. معماری مسجد کار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت بنا حدود ۱۲ سال، از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری به طول انجامید. زیربنای مسجد برابر با دو‬ هزار‬ و‬ ۲۱۲ متر مربع و مساحت آن برابر با دو‬ هزار‬ و‬ ۹۸۰ متر مربع است. مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با رعایت استانداردهای بین‌المللی مرمت آثار تاریخی، از سال‏‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بازی رنگ و نور در مسجد نصیر الملک شیراز

در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن را با کاشی‌های هفت رنگ زینت داده‌اند. آزاره طاق‌نما آن از سنگ گندمک است و طاق‌نما ورودی آن مقرنس‌کاری زیبایی از کاشی هفت رنگ دارد. درهای ورودی این مسجد، دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن روی سنگ مرمر شعری از شوریده شیرازی به مناسبت سازنده مسجد و سال اتمام آن دیده می‌شود.

سنگ‌تراشی و تزئین این شبستان الهام گرفته از مسجد وکیل و مسجد مشیر شیراز است و از سنگ گندمک یک‌پارچه ساخته شده است. طاق و دیوارهای شبستان را با کاشی‌کاری‌های زیبا تزئین کرده‌اند و آسمانه آن را با نقش‌هایی چون گل‌وبته، نقوش اسلیمی و چند آیه از آیات قرآن به خط ثلث عالی آراسته‌اند. کف شبستان با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است و سنگ کف محراب آن که از کف شبستان پایین‌تر واقع شده، از جنس مرمر است.پ

سازنده مسجد نصیرالملک کیست؟

میرزا حسن‌علی ملقب به نصیرالملک، یکی از بزرگان سلسله قاجار بود. مسجد نصیرالملک شیراز، با هزینهٔ شخصی نصیرالملک در سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ قمری ساخته‌شد.

از خانواده مشهور قوام شیرازی و از اعیان و حاکم شیراز و فارس در عهد سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بود.

نصیرالملک صاحب املاک فراوانی از جمله قسمتی عمده از شهرک سعدی در شیراز، مزرعه‌ای بزرگ در سیاخ دارنگون در اطراف شیراز، چندین روستا در شهرستان بیضا، و چند روستا در اطراف فسا و سروستان بوده‌است که درآمد جمله املاک خود را وقف امور خیر نموده‌است. همینک آقای محمود قوام از نوادگان دختری وی تولیت موقوفه نصیرالملک را بر عهده داشته و مطابق با وقفنامه، درآمد املاک این موقوفه را صرف امور خیر می‌نماید.

حسنعلی نصیرالملک در طول ۷۲ سال حیات خود (۱۲۷۳–۱۲۰۱ خورشیدی یا۱۳۱۱ –۱۲۳۷ هـ. ق) به مقامهای مختلف منصوب یا معزول گشته و آنچه مسلم است وی در اداره امور دیوانی بسیار مستعد بوده حاج حسنعلی نصیرالملک در سال ۱۳۱۱ هجری قمری در اثر بیماری استسقاء در شیراز فوت می‌کند و لقب نصیرالملکی به داماد او ابوالقاسم خان خواهرزاده وی می‌رسد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید