بررسی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که گرانی در سالی گذشت گریبان این بازار را گرفت و قیمت مسکن از فروردین تا دی ماه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شد.

بررسی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۱؛ خانه چقدر گران شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، هر چند گزارش‌ تحولات بازار مسکن تهران از دی‌ماه ۱۴۰۱ دیگر منتشر نشده، اما می‌توان گفت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

سال ۱۴۰۱؛ سالی بی‌سابقه در بازار مسکن بود. در این سال افزایش تورم و انتظارات ناشی از آن، تحریم‌های بین‌المللی و صعود قیمت دلار و افزایش شیب آن در نیمه دوم سال در نهایت گریبانگیر این بازار نیز شد.

حالا دیگر گرانی تا حدی رسیده است که تهیه سرپناهی دائمی و باکیفیت برای تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی به‌ویژه در کلان‌شهرها به رویایی دور و دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، تورم مصالح ساختمانی و افزایش قیمت زمین تا آنجا پیش رفت که سود سازندگان به حداقل خود در چند سال گذشته رسیده است و انبوه‌سازان دیگر تمایلی برای ساخت مسکن ندارند، این موضوع باعث شده بازار مسکن از سمت عرضه نیز با مشکل مواجه شود.

همچنین بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی ایران در ۹ ماهه ۱۴۰۱ منتشر کرده است در پی کوچک شدن کیک اقتصاد ایران سهم ساختمان نیز در تولید ناخالص ملی منفی شده، در حالی که در سال‌های گذشته سهم بیشتری داشته است.

بازدهی مسکن در سالی که گذشت

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران و در فروردین‌ماه ۱۴۰۱، ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان اعلام شده که نسبت به ماه گذشته خود ۲/۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶/۹ درصد افزایش را تجربه کرده است.

اما از این ماه به بعد شیب صعودی بازار مسکن آغاز می‌شود تا آنجا که در خردادماه نسبت به اردیبهشت بیشترین رشد قیمتی خود یعنی ۸/۴ را پشت سر می‌گذارد و از ۳۶ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان به ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان می‌رسد.

جهش بعدی قیمتی نیز آبان‌ماه با ۶/۸ درصد رشد اتفاق افتاده است. مهرماه هر متر مربع مسکن در تهران ۴۳ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان اعلام شده که در آبان‌ماه تا ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

توقف انتشار گزارش متوسط قیمت مسکن

البته آخرین گزارش بانک مرکزی تا آذرماه امسال اعلام شده که متوسط قیمت را ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان اعلام کرده است.

مرکز آمار هم گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را تنها تا یک‌ماه بعد یعنی دی‌ماه منتشر کرده که بر اساس آن متوسط وزنی قیمت مسکن حدود ۵۵ میلیون تومان ثبت شده است. مرکز آمار متوسط قیمت فروردین‌ماه ۱۴۰۱ را نیز ۳۶ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان اعلام کرده بود.

بازدهی قیمت مسکن

بنابراین قیمت مسکن بر اساس آمارهای بانک مرکزی از فروردین تا آذرماه امسال ۴۰/۲ درصد و طبق گزارش مرکز آمار ایران تا دی‌ماه ۵۰/۵ درصد رشد کرده است.

متوسط قیمت مسکن برمبنای میانگین حسابی هر ماه رقمی نزدیک‌تر به آمار بانک مرکزی دارد و برای دی‌ماه حدود ۵۲ میلیون و ۸۰۰‌ هزار تومان اعلام شده است.

البته براساس برآوردهای فردای اقتصاد متوسط قیمت مسکن در تهران بهمن‌ماه رشدی بیش از پنج میلیون تومان را تجربه کرده و به نظر می‌رسد که در این بازه متوسط قیمت حسابی در تهران با تداوم رشد، وارد کانال ۵۸ میلیون تومانی شده است.

با فرض رقم ۵۸ میلیون تومانی متوسط قیمت مسکن، هر فرد برای خرید یک واحد مسکونی ۶۰ متری و کوچک‌متراژ باید سه میلیارد و ۴۸۰ هزار تومان بپردازد!

با توجه به رشد قیمت دلار و چشم‌انداز تورمی مسکن نیز کارشناسان متوسط قیمت مسکن را از این حدود نیز بیشتر تخمین می‌زنند.

پیمان مولوی، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه، نیز پیش از این در نیمه اول اسفند و در برنامه زنده اینستاگرامی تجارت‌نیوز بیان کرده بود: اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد مسکن و فعالیت در این بازار باید به آن توجه داشت، نرخ بهره حقیقی است. تا زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی پایدار بر اقتصاد حاکم باشد، روند رشد قیمت‌ها در بخش مسکن ادامه خواهد داشت. چراکه وقتی طی سالیان گذشته نرخ بهره حقیقی در اقتصاد کشور مثبت شد، رکود بر معاملات بازار مسکن سایه افکند.

وی افزود: در حال حاضر، نرخ بهره حقیقی منفی ۲۰ درصد است، این امر تداوم رشد قیمت‌ها در بازار مسکن را نشان می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید