کرمان بازارهای دیدنی و شگفت‌انگیزی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدیدی متفاوت از بازارهای کرمان بیشتر بدانید.

بازدیدی متفاوت از بازارهای کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان مانند هر شهر بزرگ دیگری در ایران دارای یک بازار سنتی است که در قلب شهر قرار دارد و یکی از شلوغ ترین نقاط شهر است. بازار کرمان از میدان ارگ تا میدان مشتاقیه ادامه پیدا می کند. ویژگی های بارز این بازار آن را در سراسر جهان منحصر به فرد کرده است. بازار کرمان طولانی ترین بازار ایران است. از شیرینی و نان محلی گرفته تا محصولات ارگانیک و طبیعی مانند سبزی و پسته، هر چیزی را در بازار سنتی کرمان می توانید پیدا کنید. این مکان بسیار تاریخی است و فضای سرزنده آن ارزش بازدید را دارد. علاوه بر این، خرید صنایع دستی کرمان مانند دمپایی و فرش و البته بالاتر از همه، زیره معروف کرمان را فراموش نکنید.

بازارهای مهیج کرمان؛ متفاوت و دیدنی

بازار نقاره خانه

بازار نقاره خانه در ابتدای غربی بازار کرمان است و سقف و سردری بزرگ، بلند و مزین به کاشی‌ کاری دارد. چند اتاق در بالای این بازار به چشم می خورد که در گذشته به هنگام غروب آفتاب برای اعلام تعطیلی بازار، روی آن نقاره می زدند.

بازدیدی متفاوت از بازارهای کرمان

بازار سراجی

در امتداد بازار نقاره خانه به بازار سراجی می رسیم. سراج به معنای زین فروش و زین ساز است و در گذشته سراج ها و چمدان سازها در این بازار فعالیت می کردند.

بازار گنجعلی‌ خان

یکی از شاهکارهای معماری ایران و نقطه ی عطف بازار کرمان بازار گنجعلی خان کرمان است. بنا به اسناد معتبر، این مجموعه روی بازار قدیمی شهر ساخته شده است. مجموعه ی گنجعلی خان یک نمونه ی بارز از معماری دوران صفویه است و در سال های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ قمری در زمان حکمرانی گنجعلی خان بر کرمان و با دستور شاه عباس بنا شده است. طراحی این مجموعه اثری از استاد سلطان محمد معماری یزدی است. این بازار در حد فاصل بین چهار سوق و بازار اختیاری و در بخش جنوبی میدان گنجعلی خان قرار گرفته ‌است.

راسته بازارهای مسگری

در ضلع شمالی میدان گنجعلی خان و امتداد بازار کلاه مالی راسته بازار مسگری شمالی واقع شده است. موزه ضرابخانه و آب انبار علیمردان خان در آن قرار دارد.

بازدیدی متفاوت از بازارهای کرمان

بازار وکیل کرمان

بازار کرمان از سمت شرق به بازار طولانی و مجموعه وکیل می‌ رسد که در انتهای بازار اختیاری و مجموعه وکیل واقع شده‌ است. به دستور محمد اسماعیل خان وکیل الملک، حاکم کرمان در ۱۲۸۲ قمری (۱۸۵۶ میلادی) و پسرش مرتضی قلی‌ خان وکیل ثانی و اولادش مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می ‌شود و بازار آن از زیباترین بازارها در ایران است. بخش تجاری که بازار وکیل خوانده می‌شود، بین مسجد جامع و ارگ قرار گرفته بود. از مهم‌ ترین عناصر این بازار می‌ توان حمام وکیل، کاروانسرای وکیل، مدرسه حیاتی، دو قیصریه (اول و دوم) و مسجد وکیل را نام برد.

بازدیدی خاص و متفاوت از بازارها در کرمان

بازار سردار

بازار سردار، از سه راسته بازار یا بازارچه متقاطع تشکیل شده است که بیشتر به فروش لباس و پارچه اختصاص دارند و در میان این سه راسته، سرای سردار دیده می شود. تزیینات هر یک از گنبدهای این بازار طرحی متفاوت با دیگر گنبدها دارند که با کاشی معقلی اجرا شده اند.

بازدیدی متفاوت از بازارهای کرمان

به خاطر همین تزیینات است که بازار سردار را دایره المعارف کاشی‌ کاری معقلی می دانند. در این نوع کاشی کاری، کاشی های بسیار کوچک را کنار هم قرار می دهند تا طرح مورد نظر ایجاد شود.

بازار مظفری که ساخت آن به سال ۷۵۰ هجری قمری بازمی گردد و مغازه های میوه فروشی، آجیل فروشی، عطاری، لباس فروشی و خرازی در این بازار قرار دارند.

بازار قدمگاه (راجی کرمانی)

نامبرده قسمتی از بازار کرمان است و دکان های سمت راست آن از بناهای جدید و بوتیک های مختلف تشکیل شده است. در حالی که مغازه های سمت چپ مربوط به گذشته هستند. در این راسته تعداد ۱۲۱ مغازه وجود دارد. بیشتر خرید و فروش‌ های خرد و دستفروشی به ویژه در ساعات پایانی روز در آن انجام می شود.

بازار حاج آقا علی که از خیابان شریعتی تا راسته بازار کفاش ها به صورت شمالی جنوبی ادامه دارد و ظروف مسی و ابزارآلات و طلا فروشی ها به وفور در آن پیدا می شود. مدرسه معصومیه، کاروانسرا، آب‌ انبار و مسجد چهلستون در این بازار قابل دسترسی هستند.

بازدیدی متفاوت از بازارهای کرمان

بازار ابراهیم خان که با نام های قیصریه یا بازار زرگرها یا قیصریه زرگری هم شناخته می شود و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها به زرگری و طلافروشی مشغولند. این راسته جزء مجموعه ابراهیم خان است و دارای ۴۷ مغازه است. این راسته برای محافظت بیشتر با درب های چوبی ایمن شده است.

توجه: چهارسوق ‌ها که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می ‌دهد دارای نمای گچ ‌بری زیبایی هستند که قدمت آن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش می ‌رسد. این چهارسوق‌ ها با گذشت سالیان دراز هنوز، نقاشی‌ های زیبای رنگ روغنی خود را حفظ کرده ‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید