هلیکوپتر نظامی یا بالگرد تهاجمی بالگردی است که از قدرت آتش مناسب و توانایی رودررویی با آتش دشمن برخوردار است و در عملیات‌های نظامی علیه دشمن به کار می‌رود. در ادامه با هم برخی از سریع‌ترین مدل این هلیکوپترها را می‌بنیم.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

به گزارش سلام نو، وقتی پای هلیکوپترها به میان می آید، سرعت و کارآمدی از مهم ترین فاکتورهای مهم در طراحی آه هستند که اهمیتی بسیاری بیشتر از راحتی دارند. مهندسان هوافضا سال ها را صرف فکر کردن روی طرح های اولیه کرده اند تا هلیکوپترهایی سریع تر بسازند. اکنون سوال این است که سریع ترین هلیکوپترهای جهان کدامند؟

اکثر هلیکوپترها در شرایطی به کار می روند که سرعتشان نقش حیاتی دارد. هلیکوپترها برای عملیات های جستجو و نجات، حمل و نقل اقلام اضطراری و حتی خاموش کردن آتش نقش مهمی دارند. نیروهای نظامی در سراسر جهان نیز از هلیکوپترها برای عملیات های جمع آوری اطلاعات، حمل و نقل، نبرد و غیره استفاده می کنند. در واقع اکثر سریع ترین هلیکوپترهای جهان از نوع نظامی هستند. سرعت در دنیای جنگ های مدرن که به سرعت در حال تغییر است بسیار حیاتی بوده و ارتش های جهان دائماً در حال تلاش برای ساخت هلیکوپترهای سریع تر هستند.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با برخی از سریع ترین هلیکوپترهای جهان آشنا کرده و از معیار سرعت بر مبنای کیلومتر بر ساعت برای این رده بندی استفاده خواهیم کرد. با پیشرفت تکنولوژی و خلق تکنولوژی های جدید، سریع ترین هلیکوپترهای امروزی، فردا از کندترین هلیکوپترها خواهند بود.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱۵- Boeing AH-64 “Apache”

Boeing AH-64 Apache یکی از نمادین ترین و شناخته شده ترین هلیکوپترهای نظامی تمام دوران است. این هلیکوپتر از سریع ترین هلیکوپترهای جهان نیز هست هر چند سریع ترین آن ها لقب نمی گیرد. Boeing AH-64 Apache می تواند با سرعت ۲۷۹ کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و حداکثر سرعت کروز آن به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. برخی از مدل های جدید آپاچی می توانند از این سرعت ها نیز فراتر بروند. هلیکوپتر Apache اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت و عمدتاً توسط ارتش ایالات متحده به کار گرفته شد. این هلیکوپتر در افغانستان و همچنین عملیات های طوفان صحرا و عملیات های حافظ صلح در بوسنی و کوزوو نیز به کار گرفته شد.

مشهورترین عملیات های این هلیکوپتر در نبرد با طالبان در افغانستان بوده است. آپاچی اگر چه سریع ترین هلیکوپتر جهان نیست اما هنوز هم یکی از پرطرفدارترین هلیکوپترها برای ارتش های جهان است. این بدین خاطر است که آپاچی به خوبی توانایی های خود در میدان نبرد را ثابت کرده است. بویینگ برآورد کرده که آپاچی تا دهه ۲۰۶۰ همچنان بهترین هلیکوپتر نظامی جهان خواهد بود. گاهی اوقات سرعت اهمیت کمتری نسبت به قابل اعتماد بودن دارد.

Marine One؛ همه چیز در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور ایالات متحده

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱۴- Mil Mi-26

Mil Mi-26 هلیکوپتر جدیدی نیست و زمانی توسعه یافت که کمپانی Mil یک کمپانی دوران اتحاد جماهیر شوروی بود و نه یک کمپانی روسی، مانند چیزی که امروز هست. اما Mi-26 مشهور هنوز هم یکی از سریع ترین هلیکوپترهای جهان است که بسیاری از مدل های جدید هلیکوپترهای نظامی را از لحاظ سرعت شکست می دهد. حداکثر سرعت این هلیکوپتر ۲۹۴ کیلومتر بر ساعت است. سرعت Mi-26 زمانی قابل توجه تر می شود که دریابید این هلیکوپتر یکی از سنگین ترین هلیکوپترهای جهان بوده و ۲۸,۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

این هلیکوپتر می تواند علاوه بر ۵ خدمه خود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر را نیز به عنوان مسافر در خود جای دهد که آن را به یکی از بهترین هلیکوپترهای نظامی جهان برای حمل و نقل سربازان تبدیل می کند. این هلیکوپتر سنگین دو موتوره از سال ۱۹۸۵ در سرویس بوده و بدین ترتیب Mi-26 زخم های قابل توجهی از دوران جنگ را بر پیکر خود می بیند. موتور بسیار قدرتمند این هلیکوپتر دارای قدرت پیشرانه قابل توجهی است که یک هلیکوپتر سنگین را از زمین بلند می کند.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱۳- NH-90

در زمینه تنوع کاربرد، کمتر هلیکوپتری است که بتواند با NH-90 ساخت کمپانی رقابت کند. این هلیکوپتر که به عنوان بخشی از یک همکاری بین چندین سازنده سلاح اروپایی طراحی و ساخته شده می تواند نقش های متفاوتی را ایفا کند. این هلیکوپتر سرعت قابل توجهی نیز داشته که به بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نیز می رسد. NH-90 یک هلیکوپتر سایز متوسط است که می تواند نقش های متفاوتی را بر عهده بگیرد، برای مثال انتقال نیروها برای ارتش ها یا کار برای آژانس های غیرنظامی و در زمینه حمل و نقل هوایی کالا و محموله ها. NH-90 دارای دو نسخه اصلی است که نسخه تاکتیکال حمل و نقل و نسخه فریگیت ناتو هستند.

این هلیکوپتر بسیار پرکاربردتر از چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد، زیرا هر مشتری می تواند آن ها را بر اساس نیاز خود شخصی سازی نماید. هلیکوپتر NH-90 می تواند برای پشتیبانی از عملیات های دریایی نیز به کار برود. اما تنوع کارکرد و سرعت آن با کارآیی اش قابل توجه نیستند، زیرا بسیاری از ارتش ها از طرز کار و کیفیت آن شکایت دارند.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱۲- Mil Mi-28

Mi-28 به عنوان یکی دیگر از هلیکوپترهای بی نقص کمپانی Mil دارای سرعتی کمی بیشتر از مدل Mi-26 است. این هلیکوپتر می تواند به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد، اگر چه نمی تواند برای مدت متوالی با این سرعت پرواز کند. طراحی Mi-28 بسیار شبیه هلیکوپتر آپاچی بویینگ است زیرا ارتش شوروی (و اکنون ارتش روسیه) می خواست هلیکوپتری در پاسخ به ویژگی های فوق العاده آپاچی آمریکا بسازد. اگر چه Mi-28 کمی سریع تر از آپاچی آمریکایی است اما در میدان نبرد به اندازه آپاچی قابل اعتماد نیست و این موضوع نشان می دهد که چرا تعداد آپاچی های بویینگ تولید شده بسیار بیشتر از Mil Mi-28هاست. یکی از نسخه های معروف این هلیکوپتر، Mi-28N نام دارد که لقب «شکارچی شب» را دارد زیرا توانایی های بالایی در طول شب دارد. این قابلیت بسیار مفید است زیرا نبرد امروز تنها در طول روز رخ نمی دهد.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱۱- Kamov KA-52 “Alligator”

هلیکوپتر KA-52 ساخت کمپانی Kamov تلاش دیگری از جانب صنعت نظامی شوروی/روسیه برای تقلید از موفقیت هلیکوپترهای آپاچی است. Ka-52 کمی سریع تر از Mi-28 و Apache است و سرعت کروز معمول آن با ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از Mi-28 است. سرعت حداکثری آن نیز از Mi-28 بوده و به بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. بالاترین سرعت به ثبت رسیده برای هلیکوپتر KA-52 نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر است که سرعتی بیش از هلیکوپترهای قبلی است که در این فهرست به آن ها اشاره کردیم اما نمی تواند برای مدت طولانی چنین سرعت های بالایی را تحمل کند.

از آنجایی که سرعت های پرواز بالا به هلیکوپترها آسیب می زند، این هلیکوپتر نمی تواند در مسافت های طولانی سرعتی بیشتر از هلیکوپترهای مشابه داشته باشد. دلیل اینکه KA-52 می تواند به چنین سرعت بالایی برسد به طراحی منحصربفرد آن مربوط می شود. اکثر هلیکوپترهای کاموف دارای روتور کواکسیال اصلی هستند به جای اینکه از تنها یک روتور اصلی و روتور دم استفاده شده باشد. این ساختار عجیب به نظر می رسد اما سرعت هلیکوپتر را افزایش می دهد.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱۰- AgustaWestland AW101 “Merlin”

کمپانی AgustaWestland که اکنون بخشی از کمپانی ایتالیایی Leonardo است، یک کمپانی اروپایی است که برخی از سریع ترین هلیکوپترهای جهان را ساخته است. یکی از مدل های نظامی این کمپانی به نام AW101 با لقب مرلین می تواند با سرعت حداکثر ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. دیگر قابلیت های AW101 آن را به هلیکوپتری محبوب برای ارتش های جهان و آژانس های غیرنظامی تبدیل می کند که به یک هلیکوپتر مطمئن نیاز دارند. این هلیکوپتر بسیار جادار بوده و فضای کابین آن برای حمل و نقل نیروهای و بار، از جمله سلاح، نیز بسیار وسیع است. این هلیکوپتر دارای قابلیت های ایمنی متعددی مانند سیستم ضد موشک داخلی است. AW101 ستون فقرات هلیکوپترهای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بوده که در دهه ۱۹۸۰ ناگهان دریافت تنها هلیکوپترهای قدیمی و غیرمطمئنی در اختیارش است. آن ها این هلیکوپتر را به خدمت گرفتند که هنوز بعد از دهه ها، یکی از مدرن ترین هلیکوپترهای جهان به شمار می آید.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۹- AgustaWestland AW139

تقریباً تمام هلیکوپترهایی که در این فهرست هستند از هلیکوپترهای نظامی می باشند که کاملاً منطقی است زیرا ارتش ها عمدتاً در توسعه هلیکوپترهای سریع سرمایه گذاری کرده و ضرورت پرواز سریع تر را درک می کنند. اما AgustaWestland AW139 از این قاعده مستثنی است. این هلیکوپتر غیرنظامی می تواند به سرعت حداکثر ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت کروز آن تنها کمی کمتر و ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است. سرعت و ساختار ساده آن باعث شده که AW139 برای اهداف مختلف مورد پسند باشد.

اگر چه این هلیکوپتر بسیار سریع است اما فضای کافی برای تا ۱۵ مسافر را نیز داراست که آن را به گزینه ای مناسب برای حمل و نقل وی آی پی هوایی تبدیل می کند. آژانس های غیرنظامی از آن برای عملیات های جستجو و نجات و همچنین تخلیه پزشکی استفاده می کنند، موقعیت هایی که سرعت در آن ها تفاوت بین مرگ و زندگی است. AW139 هلیکوپتری چنان سریع و قابل اعتماد است که حتی ارتش های جهان نیز این هلیکوپتر به وضوح غیرنظامی را به خدمت گرفته اند و به همین خاطر بود که کمپانی سازنده شروع به توسعه نسخه های نظامی این هلیکوپتر کرد.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۸- Mil Mi-35 “Hind”

Mi-35 یکی از سریع ترین هلیکوپترهای کمپانی Mil ست. این هلیکوپتر می تواند به سرعت حداکثری ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد. Mi-35 بر اساس مدل قدیمی Mi-24 ساخته شده و بسیاری از ناکارآمدی ها و نقص های مدل قبلی را حذف کرده است. در کنار سریع تر بودن، Mi-35 از نسخه قبلی نیز بزرگ تر است. مدل های جدیدتر این هلیکوپتر دارای تکنولوژی هایی مانند مسافت یاب لیزری، کابین خلبان دیجیتالی و بسیار تکنولوژی های مدرن هستند. Mi-35 یک شاهکار هوانوردی است زیرا بهترین ویژگی های هلیکوپترهای قدیمی تر روسی را با هم ترکیب می کند. سری هلیکوپترهای Mi-35 “Hind” یکی از آخرین ساخته های میخاییل میل، مهندس هوایی مشهور روسی بود که پیش از مرگش ساخت و برخی از مدرن ترین تکنولوژی های هلیکوپترها را در خود دارد.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۷- AgustaWestland AW159 “Wildcat”

AW159 Wildcat یکی دیگر از هلیکوپترهایی است که کمپانی AgustaWestland برای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ساخته است. اگر چه حداکثر سرعت متوسط آن به ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت می رسد اما برخی مدل های جدیدتر آن به سرعت حداکثر ۳۱۱ کیلومتر بر ساعت نیز می رسند. AW159 نسخه ای جدیدتر از یک هلیکوپتر قدیمی تر Westland به نام Lynx است. اگر چه هلیکوپتر قدیمی معمولاً سریع تر است اما AW159 از لحاظ تکنولوژی بسیار پیشرفته تر است. این هلیکوپتر نسبت به نسخه قبلی سنگین تر و بزرگ تر است و در میدان نبرد نیز ایمنی بیشتری دارد زیرا دارای زره صفحه ای و صندلی های دارای زره است. علاوه بر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، AW159 توسط ارتش دیگر کشورهای جهان مانند نیروی دریایی کره جنوبی نیز به خدمت گرفته شده است.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۶- Boeing CH-47F “Chinook”

هلیکوپتر CH-47F ساخت کمپانی بویینگ که با نام شینوک شناخته می شود یکی از سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان است که روزگاری عنوان سریع ترین هلیکوپتر نظامی جهان را در اختیار داشت این هلیکوپتر می تواند به سرعت حداکثری ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت برسد. هلیکوپتر شینوک کمپانی بویینگ یک هلیکوپتر بسیار سریع اما سنگین است و این سرعت و قدرت را از سیستم دو روتوری خود می گیرد. روتورهای روی کابین اصلی روی دم به آن کمک می کنند که از روی زمین بلند شود. روتورهای دوقلوی Chinook می توانند نیروی پیشرانه و بالا برنده قابل توجهی تولید کنند و این بدان معناست که این هلیکوپتر می تواند با سرعت بالایی حرکت کند در حالی که محموله های سنگینی مانند ماشین آلات نظامی را حمل می کند.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۵- Sikorsky UH-60 “Black Hawk”

Sikorsky UH-60 که عمدتاً با نام Black Hawk شناخته می شود یکی از شناخته شده ترین هلیکوپترهای جهان است، حتی در میان افرادی که علاقمندان به دنیای نظامی و صنعت هوانوردی نیستند. همچنین بلک هاوک یکی از سریع ترین هلیکوپترهای جهان با حداکثر سرعت کروز ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت کلی ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت است. Sikorsky UH-60 در میان عموم مردم بیشتر به خاطر فیلم Black Hawk Down شناخته می شود، فیلمی در مورد گروهی از رنجرهای ارتش ایالات متحده در سومالی که هلیکوپترهای بلک هاوک آن ها هدف قرار گرفته و ساقط می شوند. در دنیای واقعی، UH-60 یکی از کارآمدترین و پرکاربردترین هلیکوپترهای جهان در حوزه نظامی است.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۴- Westland Lynx

Westland Lynx هلیکوپتر اورجینالی است که ساختار کلی هلیکوپتر AW159 با سرعتی کمتر، بر اساس آن ساخته شده است. سرعت متوسط کروز این هلیکوپتر به ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت می رسد. در یک دوره، Westland Lynx رکورد سرعت هلیکوپترهای جهان را با ۴۰۰ کیلومتر در ساعت شکست. این پرواز رکوردشکن در سال ۱۹۸۶ صورت گرفته و توسط یک نسخه خاص از هلیکوپتر Lynx به ثبت رسید که برای پرواز در سرعت های بالاتر از حد معمول طراحی شده بود. اما این موضوع، این واقعیت را تغییر نمی دهد که Westland Lynx در برهه ای سریع ترین هلیکوپتر جهان بود. نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا مدت هاست که هلیکوپترهای Westland Lynx خود را بازنشسته کرده اما برای دهه ها، این هلیکوپتر از بهترین هلیکوپترهای نظامی جهان به شمار می رفت.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۳- Eurocopter X3

Eurocopter X3 یک هلیکوپتر آزمایشی است که با هدف رسیدن به سرعت های بالا طراحی شده بود. این هلیکوپتر در سال ۲۰۱۳ به هدف خود رسید، وقتی به رکورد سرعت غیررسمی حداکثر ۴۷۲ کیلومتر بر ساعت در یک پرواز صاف شد. هلیکوپتر X3 که اکنون در اختیار ایرباس قرار دارد، با کاهش چرخش روتور و اضافه کردن پروانه های تثبیت کننده در دو طرف توانست به این رکورد قابل توجه در سرعت رسید. در واقع، X3 تنها یک نسخه آزمایشی بود و بویینگ تنها به منظور نشان دادن اینکه تکنولوژی ساخت هلیکوپترهای سریع را دارد، این هلیکوپتر را ساخته و به پرواز درآورد.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۲- Sikorsky X2

Sikorsky X2 سریع ترین هلیکوپتر متعارف در جهان است. یکی از مدل های آزمایشی این هلیکوپتر به سرعت حداکثری ۴۸۱ کیلومتر بر ساعت رسید، اگر چه این سرعت برای هلیکوپتری که بخواهد در هنگام پرواز ثبات داشته باشد چندان خوب نیست. Sikorsky X2 به لطف روتورهای دوگانه و موتور قدرتمندش می تواند به چنین سرعت هایی دست یابد. برخلاف Eurocopter X3، هلیکوپتر Sikorsky X2 هم سریع و هم کاربردی است. نمونه اولیه این هلیکوپتر برای توسعه Sikorsky S-97 Raider و Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant به کار گرفته شد که توسط ارتش ایالات متحده وارد سرویس شده اند.

سریع ترین هلیکوپترهای نظامی جهان

۱- Bell Boeing V22 Osprey

سریع ترین هلیکوپتر جهان در واقع یک هلیکوپتر نیست. Bell Boeing V22 Osprey یک ماشین نظامی است که از هواپیما به هلیکوپتر تبدیل می شود. حداکثر سرعت به ثبت رسیده این هلیکوپتر ۵۶۳ کیلومتر است که در هنگام پرواز به عنوان یک هلیکوپتر به ثبت رسیده است. V22 Osprey در حال حاضر در خدمت ارتش ایالات متحده است، جایی که به لطف سرعت و کارآمدی و تنوع کاربردش بسیار محبوب است، هر چند ثبات هواپیماها را ندارد.

۱۵ نوع پهپاد مختلفی که امروزه وجود دارد؛ از پهپادهای بزرگ جاسوسی تا پهپاد کامیکازه

برچسب‌ها

جنگ, هواپیما
کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید