احتمالا تعجب می‌کنید اگر بشنوید پای یک دوچرخه ساز فرانسوی بود در اختراع هلیکوپتر در میان بود، دو

مخترع هلیکوپتر کیست؟ + عکس

از حدود سال ۴۰۰ قبل از میلاد مسیح، وقتی کودکان چینی با اسباب بازی های پرنده ساخته شده از چوب بامبو با شباهت بسیار به هلیکوپترهای مدرن بازی می کردند، مردم علاقه زیادی به این ماشین پرنده داشته اند. البته، تا اوایل دهه ۱۴۸۰ نبود که طرحی از هلیکوپتر ساخته شد و تنها در سال ۱۸۶۱ بود که واژه «هلیکوپتر» برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟

پل کورنو و هلیکوپترش

ریشهٔ نام هلیکوپتر

همانند بسیاری از واژه‌های اروپایی، واژه هلیکوپتر نیز از زبان یونانی سرچشمه می‌گیرد. واژه هلیکوپتر کنونی، درواقع لهجهٔ انگلیسی از واژهٔ یونانی Helix-pteron است که واژهٔ هِلیکس به معنی «گَردان» و واژهٔ پِتِرون به معنی «بال» است. این وسیله را در افغانستان و تاجیکستان «چَرخبال» می‌نامند.

چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟

پل کورنو (Paul Cornu) یک دوچرخه ساز فرانسوی بود که اختراع هلیکوپتر در سال ۱۹۰۷ به نام او ثبت شده است. اختراع او اولین چیزی است که امروزه با نام هلیکوپتر می شناسیم و توانست برای مدت ۲۰ ثانیه به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر از روی زمین بلند شود.

چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟

اتین اومیشن و هلیکوپتر No. 2. در ۴ می ۱۹۲۴ این اولین هلیکوپتری بود که به طول یک کیلومتر پرواز کرد

یک مخترع فرانسوی دیگر به نام اتین اومیشن (Etienne Oehmichen) نیز به عنوان اولین کسی که یک هلیکوپتر با قابلیت حمل دو نفر را ساخت شناخته می شود. او این کار را مدت کوتاهی بعد از بردن یک جایزه ۹۰,۰۰۰ فرانکی برای پرواز با هلیکوپترش در یک مدار مثلثی به طول ۱ کیلومتر انجام داد.

چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟

تاریخ اولیه هلیکوپترها

در سال ۱۸۷۰، هلیکوپترهای اسباب بازی ساخته شده و در آن ها از نوارهای لاستیکی استفاده شد، به طوری که شاید برخی از خوانندگان این مطلب نیز آن ها را به یاد بیاورند. ۹ سال قبل تر، یک هلیکوپتر کوچک بخار اختراع شد اما از فلزی جدید و آلومینیوم ساخته شده بود و هرگز از روی زمین بلند نشد.

در سال ۱۸۷۸، یک خودرو بدون سرنشین بخار توانست ۳۹ فوت (۱۲ متر) از روی زمین بلند شده و برای چند ثانیه در هوا پرسه بزند و حتی درست مثل هلیکوپترهای امروزی از هوا بلند می شد. در سال ۱۸۸۷، مخترعی در پاریس یک نسخه الکتریکی از یک هلیکوپتر را ساخته و با موفقیت به پرواز درآورد.

مخترع هلیکوپتر کیست؟ + عکس

Kaman K-225 اولین هلیکوپتر جهان با موتور توربینی

در جولای ۱۹۰۱ در آلمان، اولین سفر یک هلیکوپتر صورت گرفت و توانست انسان ها را از نقطه ای به نقطه دیگر ببرد. این رخداد بعدها در فیلمی به تصویر کشیده شد که متاسفانه اکنون موجود نیست. این هلیکوپتر یک ماشین پرنده موتوری بود، درست شبیه هلیکوپترهای امروزی.

حتی توماس ادیسون نیز به هلیکوپترها علاقه داشت. در اواخر دهه ۱۸۸۰، او مقداری پول برای آزمایش با هلیکوپتر هزینه کرد اما پرنده فلزی که او اختراع کرده بود منفجر شده و باعث سوختگی های جدی در کارگران شد. بعدها، یک مخترع اهل اسلواکی از یافته ها و طرح های ادیسون استفاده کرده و یک هلیکوپتر دیگر ساخت. هلیکوپتر وی در سال ۱۹۰۱ توانست حدود ۵۰ سانتیمتر از زمین بلند شده و در سال ۱۹۰۵ همین هلیکوپتر توانست به ارتفاع ۴ متر از زمین بلند شده و مسافتی به طول ۴,۹۰۰ فوت (۱,۴۹۳.۵ متر) را طی کند. ادیسون در سال ۱۹۰۸ تلاش کرد که هلیکوپتر خود را بهبود بخشد اما هلیکوپتری که او ساخت هیچگاه به پرواز در نیامد.

چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟

اختراع هلیکوپترهای مدرن

همانطور که می بینید، تاریخ هلیکوپتر شامل افراد مختلفی است اما اولین پروازهای واقعی با هلیکوپتر را به گروهی از مخترعان فرانسوی نسبت می دهند. در نتیجه، اولین هلیکوپتر به نام Gyroplane No. 1 در سال ۱۹۰۷ به مدت یک دقیقه توانست خلبانش را به هوا ببرد. اما این هلیکوپتر چنان بی ثبات بود که تعدادی از افراد مجبور بودند دست هایشان را به بدنه اش بگیرند تا تعادل آن را نگه دارند.

بر اساس بسیاری از روایت ها، این پرواز اولین پرواز واقعی سرنشین دار هلیکوپتری است اما نه اولین پرواز بدون ابزاری برای نگه داشتن آن در هوا. این افتخار به هلیکوپتر ساخته شده توسط پل کورنو می رسد که یک هلیکوپتز واقعی دارای خلبانی بود و به مدت ۲۰ ثانیه به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر از زمین بلند شد.

مخترع هلیکوپتر کیست؟ + عکس

در سال ۱۹۱۲، هلیکوپتر Ellehammer ساخته شد و تا سال ۱۹۱۶ تست های آن ادامه داشت، زمانی که روتورهایش به دلیل واژگون شدنش از بین رفتند. هلیکوپتر در دوران جنگ جهانی اول توسط مخترعانی اتریشی-مجاری توسعه یافته و دو نسخه جداگانه از آن ساخته شد.

بسیاری از مخترعان و مهندسان از سراسر جهان، نمونه های اولیه هلیکوپتر را پس از سال ۱۹۱۲ ساختند که بسیاری از آن ها در جنگ های جهانی اول و دوم به کار گرفته شدند اما در ایالات متحده، این ایگور سیکورسکی بود که اولین هلیکوپتر تولید انبوه شده را در تاریخ پرواز ساخت.

مخترع هلیکوپتر کیست؟ + عکس

ایگور سیکورسکی

ایگور سیکورسکی (Igor Sikorsky) یک شهروند آمریکایی متولد شده در روسیه بود که اولین هلیکوپتر تولید انبوه شده را ساخت که با نام R-4 شناخته می شد. در واقع، در کل ۱۰۰ فروند از این هلیکوپتر ساخته شد که نقش مهمی در جنگ جهانی دوم داشتند.

در واقع، در پایان جنگ جهانی دوم، سیکورسکی بیش از ۴۰۰ هلیکوپتر تولید کرده بود که علاوه بر نسخه R-4 شامل نسخه های R-5 و R-6 نیز می شد. سیکورسکی عمدتاً هلیکوپترهایش را برای ارتش ایالات متحده می ساخت و اکثراً برای عملیات های جستجو و نجات به کار گرفته می شدند. امروزه، سیکورسکی یکی از اصلی ترین و مشهورترین توسعه دهندگان هلیکوپترهاست و با توجه به نقش سیکورسکی در تولید اولین هلیکوپترها، چنین اهمیت و اعتباری مایه تعجب نیست.

چه کسی هلیکوپتر را اختراع کرد؟

دیگر افرادی که در ساخت هلیکوپتر نقش داشتند

تاریخچه ساخت هلیکوپتر بدون اشاره به دیگر مشارکت کنندگان عمده در ساخت و توسعه این ماشین پرنده کامل نخواهد بود. یکی از این افراد آرتور یانگ بود که هلیکوپتر مدل ۳۰ او نسخه اولیه هلیکوپتر Bell 47 بود، اولین هلیکوپتری که استفاده آن برای غیرنظامیان در ایالات متحده تایید شد. چارلز کامن (Charles Kaman) نیز هلیکوپتر K-225 را اختراع کرد که اولین هلیکوپتر جهان بود که دارای دو موتور توربینی بود، در حالی که Sud Aviation Alouette II اولین هلیکوپتری بود که از موتور توربینی استاندارد استفاده می کرد. همانطور که می توانید ببینید، هلیکوپترها یک شبه به پیشرفتگی امروز خود نرسیده اند.

مخترع هلیکوپتر کیست؟ + عکس

در واقع، حوادث و اتفاقات بسیاری باعث توسعه هلیکوپترها به شکل امروزی شد. حتی امروز نیز انواع و طرح های مختلفی از هلیکوپترها وجود دارد که می توان از آن ها برای امور نظامی و غیرنظامی متعدد استفاده کرد. بسیار هیجان انگیز است وقتی که می بینیم هلیکوپترها در همین مدت نسبتاً کوتاه توسعه، چنین راه درازی را آمده اند. هلیکوپترهای مدرن می توانند مسافت هایی به طول حدود ۲,۰۰۰ کیلومتر را طی کنند، به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت برسند و تا ۵۶ تن وزن را از زمین بلند کنند.

اولین سازندگان هلیکوپتر مانند پل کورنو، اتین اومیشن و توماس ادیسون باید به خاطر پیشرفتی که در صنعت تولید هلیکوپتر باعث شدند به خود افتخار کنند.

انواع هلیکوپتر

  • بالگرد تهاجمی
  • بالگرد ترابری
  • بالگرد چندمنظوره

انواع بالگردهای نظامی

  • بالگرد آواکس
  • بالگرد ناونشین
  • بالگرد ضد زیردریایی
  • بالگرد نجات دریایی
  • بالگرد گشت دریایی
  • بالگرد باربری
  • بالگرد امداد و نجات
  • بالگرد آمبولانس

هلیکوپتر غیرنظامی

  • بالگرد مسافربری
  • بالگرد باربری
  • بالگرد امداد و نجات
  • بالگرد آمبولانس
  • بالگرد خصوصی
  • بالگرد ویژه
  • بالگرد آموزشی
  • بالگرد آتش‌نشانی
  • بالگرد علمی پژوهشی
کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید