سی دشت گیلان از ییلاقات زیبای تمام ایران است و تنوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نزدیک به آن بسیار بالا است.

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری ییلاق سی دشت

سی دشت گیلان از ییلاقات زیبای این استان است و از توابع شهرستان رودبار به حساب می‌آید. سی دشت منطقه‌ای ییلاقی است که در ارتفاع ۱،۰۰۸ متری و در دامنه‌ی قله‌ی درفک واقع شده است. از این ییلاق به راحتی می‌توان زیبایی قله‌ی درفک را در میان ابرها دید و لذت برد. سی دشت برای گردشگران و طبیعت‌گردان مکان بسیار مناسبی‌ست. در این منطقه‌ی ییلاقی می‌توانید از مناظر کوهستانی، آب‌وهوای بی‌نظیر، عکاسی و همین‌طور پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف آن لذت ببرید. درختان متنوع و زیبایی مانند راش، بلوط، آزاد، فندوق، سیب و گردو تمام منطقه را پر کرده‌ و این ییلاق را به فضایی چشم نواز تبدیل کرده است.

چگونه به ییلاق سی دشت برویم؟

این ییلاق دیدنی و خوش آب‌وهوا در فاصله‌ی حدودا ۳۰ کیلومتری با رستم آباد قرار دارد. فاصله‌ی رشت تا سی دشت تقریبا ۷۳ کیلومتر است و مسیر دسترسی به سی دشت از رشت به این شکل است که پس از عبور از امامزاده ابراهیم و بعد از آن رستم آباد به سمت توتکابن می‌روید و پس از آن، از پره‌سر، دفراز، پلنگ‌دره و روستای رشی گذر می‌کنید و به این ییلاق زیبا می‌رسید. مسیری که از رشت به سمت این ییلاق طی می‌کنید، بسیار سرسبز و دیدنی‌ست و سفر را برایتان لذت‌ بخش می‌کند.

فاصله‌ی تهران تا سی دشت هم حدودا ۲۹۰ کیلومتر است که برای رسیدن به آن از شهرها و مناطقی چون کرج، قزوین، لوشان، منجیل، رودبار و رستم آباد عبور می‌کنید و بعد از آن همان‌طور که بالا گفتیم، به همان شکل ادامه می‌دهید. زمانی که از تهران به ییلاق سی دشت طی می‌کنید تقریبا ۴ ساعت است.

در ادامه با هم نگاهی به نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری سی دشت داریم.

قله درفک؛ قله محبوب سی دشت

مردم گیلان و کوهنوردان، سی دشت را با قله درفک به یاد می‌آوردند. درفک به معنای آشیانه عقاب از دو واژه محلی دال و فک تشکیل شده است؛ دال در زبان تاتی (زبان باستانی که مردم این منطقه بدان زبان صحبت می‌کردند و امروزه به زبان گیلکی، کردی و تالشی نزدیک است.) نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فک در معنای آشیانه است. هنوز پرواز عقاب‌ها بر فراز این قله یادآور اسم این کوه زیبا است.

طبق روایت‌ها، زلزله سال ۱۳۶۹ در منطقه رودبار چهره این قله زیبا را در هم شکست و درگیر فرسایش کرد؛ اما شاید هنوز یکی از زیباترین مناظری که می‌توان در سی دشت به تماشای آن نشست، قله زیبای درفک در میان ابر و مه باشد. این قله با ارتفاع ۲,۷۳۳ متر به عروس کوه‌های گیلان معروف است و آتش‌فشانی غیرفعال در رشته‌کوه البرز مرکزی به شمار می‌رود. در جبهه شمالی این کوه زیبا، دیواره‌ای آهکی با ارتفاع ۵۰۰ متر قرار دارد که منظره‌ای به غایت زیبا و تماشایی به‌وجود می‌آورد.

کمی پایین‌تر از قله درفک، ۲۰ کلبه سنگی توسط اهالی و چوپانان ساخته شده است و روی قله درفک در ارتفاع ۲,۴۰۰ متری غاری یخی وجود دارد. به‌دلیل سرما و برف گیر بودن، یخچالی طبیعی در این غار ایجاد شده است که آب مردم منطقه را تامین می‌کند و بسیاری از چوپانان با شکستن یخ، دام‌های خود را سیراب می‌کنند. برای کسانی که علاقه‌مند به کوهنوردی و غارنوردی باشند، این غار می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه باشد که البته به‌دلیل دهانه تنگ و شیب زیاد غار صعود و ورود به آن بدون داشتن تجهیزات یخ‌نوردی غیرممکن است.

تابلوی یادبود کوهنوردان حادثه ۷۷ در قله درفک منبع: ناشناس

لازم به ذکر است صعود به قله درفک نیز بدون حضور راهنمایی مسلط به منطقه در هیچ‌کدام از فصل‌های سال توصیه نمی‌شود. قله درفک با وجود تمام ویژگی‌های طبیعی و زیبایی منحصربه‌فرد، می‌تواند در شرایط آب و هوایی نامناسب و بدون تجهیزات بسیار خطرناک باشد. اگر به قله درفک صعود کنید، تابلویی خواهید دید که برای یادبود کوهنوردان حادثه سال ۷۷ برپا شده است؛ کوهنوردانی گیلانی و مسلط به مسیر که شرایط آب و هوایی منطقه، آنان را در ۱۶ مهر ماه سال ۷۷ غافلگیر کرد.

صعود سال ۷۷ حادثه‌ای دلخراش برای جامعه کوهنوردان گیلان به‌همراه داشت که تا همین امروز، هر سال بسیاری از گروه‌های کوهنوردی در برنامه‌ای مشترک در آن تاریخ برای گرامی‌داشت جانباختگان این حادثه به این قله صعود می‌کنند.

از جبهه‌ها و مسیرهای مختلفی می‌توان به درفک صعود کرد؛ اما شاید شناخته‌شده ترین مسیرها به شرح زیر باشد:

  • مسیر یک (جبهه شرقی): سیاهکل، دیلمان، شاه شهیدان، اربناب، قله درفک
  • مسیر دو (جبهه غربی): مسیر غربی با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر تقسیم می‌شود:
    • رستم‌آباد، توتکابن، شیرکوه، لارنه، جیرونی، درفک
    • رستم‌آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی، درفک
  • مسیر سه (جبهه جنوبی): رستم آباد، توتکابن، پره سر، دفراز، پلنگ‌دره، روستای رشی، روستای سی دشت، دشت دامان، قله درفک
  • مسیر چهار (مسیر جنوب شرقی): رستم آباد، توتکابن، پره سر، دفراز، پلنگ‌دره، روستای رشی، روستای سی دشت، نورالعرش، اربناب، قله درفک

غار دربند رشی؛ غار شگفت انگیز نزدیک سی دشت

غار دربند رشی از جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای سی دشت و جزو آثار ملی محسوب می‌شود. تنها کمی مانده به ییلاق سی دشت در جاده منتهی به آن، تابلوی غار دربند رشی را خواهید دید. این غار در روستای دربند رشی واقع شده است و حدود ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد. برای رسیدن به دهانه غار از کنار جاده و دامنه کوه باید مسیر و پاکوبی خاکی را در حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. در ضلع جنوبی، کوه بزرگی در ارتفاع ۷۵۰ متری، دو دهانه غار با فاصله ۵۰ متر مشاهده خواهید کرد.

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری ییلاق سی دشت

دهانه غار دربند رشی عکاس: ناشناس

روی دیوارهای این غار نقش و نگار خاصی دیده نمی‌شود و عمق چندانی نیز ندارد؛ اما وقتی از درون غار به بیرون نگاه کنید منظره‌ای به غایت زیبا در انتظار شما خواهد بود. غار دربند رشی نیاز به تجهیزات خاصی ندارد؛ اما بهتر است کلاه آفتاب‌گیر، ضدآفتاب و چراغ قوه به‌همراه داشته باشید. در فصل بهار حاشیه مسیر منتهی به غار سبز است و تصویری چشم‌نوازتر در انتظار شما خواهد بود. برای فرار از گرمای آفتاب بهتر است صبح زود یا عصر بعد از ساعت پنج را برای رفتن به این غار در نظر داشته باشید.

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری ییلاق سی دشت

کوف‌دار؛ درخت کهنسال درفک

کمی بالاتر از سی دشت، به دو راهی نور العرش می‌رسید. اگر مسیر سربالایی خاکی را ادامه دهید، از کنار روستاهای امامزاده نورالعرش یا ناوه عبور می‌کنید. بعداز روستای ناوه از جنگل‌های انبوه خارج می‌شوید. ناوه روستایی کمتر شناخته شده‌ است که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. این روستا با وجود محرومیت‌های زیاد، حداقل ۱۲ خانوار را در خود جای داده است. کمی بالاتر به روستای سیاه دشت‌بن می‌رسید که تقریبا آخرین روستای بزرگ در مسیر درفک است. پیمودن این مسافت نباید زمانی بیشتر از نیم ساعت به خود اختصاص دهد.

تپه مارلیک؛ باستانی و کهنسال

به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سی دشت، می‌توان از تپه باستانی مارلیک نام برد. این تپه در نزدیکی روستای نصفی استان گیلان قرار گرفته. گفتنی است که تا به حال ۲۵ جام طلا و ۵۳ آرامگاه در این تپه کشف شده. یکی از مهم‌ترین آثاری که در این محل یافت شده، جام مارلیک است که از ناب‌ترین طلا ساخته شده. اگر قصد دارید از این تپه‌ی باستانی و دیدنی، بازدید کنید، باید از سی دشت حدود ۳۲ کیلومتر مسیر طی کنید که تقریبا ۵۰ دقیقه زمان می‌برد.

روستای چیچال

به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سی دشت، می‌توان از روستای چیچال نام برد. این روستای زیبا و سر سبز، در میان جنگل‌های درفک واقع شده است. مسیر دسترسی به این روستا، به این گونه است که مقداری بالاتر از سی دشت مسیر خود را به سمت نورالعرش ادامه دهید. برای رسیدن به چیچال باید از روستاهای دشت‌بن، ناوه، نورالعرش و بیشه‌رود گذر کنید تا به این روستا برسید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    1 0
    خیلی عالی امیدوارم اردیبهشت صعود به درفک برایمان فراهم شود. به امید خدا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید