۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۰
کد خبر: 55425761

اگر می‌خواهید موبایل بخرید، فیلم ببینید، غذا بخورید و وقت بُگذرانید به بازار چهارسو سری بزنید.

از بازار چهارسو چه می‌دانید؟

بخش مرکزی پرهیاهوترین و دیدنی‏‌ترین قسمت شهر به شمار می‌آید و گشت‌وگذار در آن، اولین هدف بسیاری از بازدیدکنندگان است. در مرکز شهر تهران نیز شاهد مجموعه‌ای بسیار متنوع از بناهای تاریخی، ادارات دولتی، مراکز تجاری، مجموعه‌های فرهنگی، سفارتخانه‌ها و مراکز آموزشی هستیم که حکایت از ظرفیت بسیار بالای این بخش از شهر برای راه‌اندازی مجموعه‌‏های بزرگ شهری دارد.

ایده بازار چارسو با توجه به ظرفیت‏‌های نهفته در این بخش از شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیت‌های تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل ‌گرفته است. طبق صحبت‌های محی‌الدین صانعی (مدیر مجتمع سینمایی و تجاری چارسو)، ساخت این مجتمع بیش از ۴۰ ماه طول کشید و هدف اصلی آن‌، تغییر فضای کسب‌وکار و ایجاد مجتمعی با معماری ایرانی و اسلامی بوده است. وی اشاره کرده است چارسو یک نام کاملا ایرانی است و یکی از سالن‌های نوستالژیک تئاتر در ایران نیز با این عنوان نام‌گذاری شده است.

موقعیت مجموعه در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و حافظ به‌عنوان یک مولفه شاخص شهری و در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم‌خانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی از یک طرف و با تکیه‌بر عملکردهایی در داخل مجموعه مانند رستوران‌ها، سالن‌های سینما، فروش محصولات فرهنگی، کافی‌شاپ و فضای بازی بچه‌ها از طرف دیگر، حکایت از اهمیت قرارگیری بازار چارسو در این بخش خاص از شهر تهران دارد.

بازار چارسو کجاست؟

بازار چارسو در ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و پل حافظ و روبه‌روی یکی از رقیب‌های خود، پاساژ علاالدین واقع شده است است. برای دسترسی به مجموعه چارسو می‌توانید از مترو استفاده کنید. با خط یک (کهریزک-تجریش) خود را به ایستگاه سعدی برسانید و از ایستگاه با استفاده از اتوبوس‌های مسیر میدان بهارستان-میدان جمهوری، در ایستگاه پل حافظ پیاده شوید. با خط متروی شماره چهار (ارم سبز-کلاهدوز) نیز می‌توانید به ایستگاه تئاتر شهر بروید و با ده دقیقه پیاده‌روی خود را به خیابان جمهوری برسانید. از خیابان جمهوری با تاکسی یا ده دقیقه پیاده‌روی بیشتر به بازار چارسو خواهید رسید

از بازار چهارسو چه می‌دانید؟

نگاهی به معماری بازار چارسو

مجموعه چارسو توسط محمد مجیدی طراحی شده است. وی متولد ۱۳۴۶ در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی است. معماری اکسپرسیونیستی این بنا به‌شکل سه تکه نامنظم روی هم لغزیده و پیاده‌روی وسیع شمالی جلب‌توجه می‌کند. در قسمت پایین و شفاف شاهد استقرار فروشگاه‌های تجاری بزرگ، در قسمت میانی شاهد قرارگیری فروشگاه‌های تجاری کوچک و در قسمت فوقانی و نیمه شفاف شاهد قرارگیری رستوران و سالن‌های سینما با چشم‌اندازی به بافت منطقه هستیم. هم‌جواری لایه میانی در کنار پل هوایی حاکی از ارتباط مجموعه با محیط اطراف است.

قرارگیری آتریوم بزرگ مرکزی و حرکت متنوع پله‌های برقی در اطراف آن، ضمن ایجاد یکپارچگی در میان عملکردهای مختلف، حرکت بین طبقات را برای بازدیدکنندگان به یک تجربه خاص تبدیل کرده است؛ با این هدف که گردشگران با مراجعه به این بازار، تجربه‌ای فراتر از خرید را به خاطر بسپارند.

مجتمع چارسو با طراحی به‌روز، زیبا و حجمی گسترده، از بهترین نمونه‌های معماری ساخته شده در ایران به‌ شمار می‌رود. ویژگی طراحی این مجموعه با توجه به موقعیت سایت پلان مجتمع، نگرش ویژه‌ای را نسبت به معماری مدرن یک بازار دارا است. در حالی‌که یک مجموعه‌ کاملا مدرن را می‌بینیم، در نمای بنا به‌شکلی بسیار ظریف و زیبا از الگوهای معماری ایرانی استفاده شده است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

از بازار چهارسو چه می‌دانید؟

یکی از نکات منفی طراحی مجتمع چارسو، تعبیه مسیرهای ارتباطی به‌وسیله پله‌برقی است که در مرکز این مجتمع قرار دارد. بدین‌ترتیب واحدهایی که روبه‌روی پله‌برقی قرار گرفته‌اند، از اهمیت بیشتری نسبت به واحدهای پشتی و فرعی این مجموعه برخوردارند. این مشکل سبب شده تا واحدهای عقبی (واحدهایی که پشت واحدهای آتریوم قرار دارند) به‌دلیل بازدید کمتر مراجعه‌کنندگان، ارزش پایین‌تری داشته باشند.

ویژگی‌های بارز مجتمع چارسو

بازار چارسو ۲ ورودی مجزا دارد. یکی از ورودی‌ها در خیابان جمهوری است و دیگری در خیابان حافظ. در ابتدای ورود به مجتمع قسمت پذیرش چارسو دیده می‌شود و مسئول آن آماده پاسخگویی به سوالات شماست. پله‌برقی‌ها در مرکز ساختمان قرار گرفته‌ است و علاوه بر آن چندین آسانسور برای انتقال افراد در نظر گرفته شده است.

در تمامی طبقات صندلی‌های تک‌نفره در رنگ‌های متنوع دیده می‌شود. علاوه بر آن تعدادی نیمکت هم با هدف رفاه و استراحت بازدیدکنندگان قرار گرفته است. گلدان‌های بزرگی به رنگ سفید در جای‌جای بازار چارسو دیده می‌شود و زیبایی خاصی به محیط داخلی آن می‌بخشد. در گوشه‌وکنار این مجموعه میزهای مخصوص برای شارژ گوشی همراه و انواع گجت‌ها تعبیه شده و به‌راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید