مجموعه بزرگ ایران مال به عنوان یک منطقه گردشگری در شمال غربی تهران قرار دارد و از مرکز خرید تا کتابخانه و باشگاه همه چیز دارد.

ایران مال؛ تجربه گشت و گذاری بی‌پایان

سلام نو-سرویس گردشگری: ایران مال یا بازار بزرگ ایران واقع در منطقه ۲۲ تهران یکی از مراکز تجاری مهم کشور است که علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی نیز دارد. ایران مال یکی از پنج مال برتر جهان و جزو بزرگترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران و خاورمیانه است. این مجموعه دارای امکانات فوق‌العاده‌ای‌ مانند مراکز خرید، شهربازی، پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی و هتل است که هم مکانی برای خرید کردن و هم تفریح و سرگرمی به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی ایران مال و تمام بخش های آن می‌پردازیم و بیشتر با این مجموعه آشنا می‌شویم.

ایران مال کجاست؟

مجموعه بزرگ ایران مال به عنوان یک منطقه گردشگری در شمال غربی تهران در منطقه ۲۲ واقع شده است. راه‌های ورودی به این مجموعه از انتهای بزرگراه همت غرب و بزرگراه شهید خرازی است.
در حال حاضر ورود به ایران مال، از سه مسیر که دو مسیر آن از بزرگراه شهید خرازی به سمت غرب و یکی از بزرگراه شهید خرازی به سمت شرق است امکان پذیر است.

مساحت ایران مال؛ یک ابرغول!

مساحت ایران مال یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ مترمربع و هم‌ردیف مال‌های بزرگ دنیا است. میزان مسافت برای بازدید از کل این پروژه به‌اندازه‌ی پیاده‌روی خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش است و اگر بخواهید تنها در بخش تجاری پروژه ایران مال پیاده روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود پنج دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن کنید.

ایران مال؛ تجربه گشت و گذاری بی‌پایان

از افتخارات ایران مال، کسب عنوان بهترین مجتمع تجاری چندمنظوره خاورمیانه در یکی از نمایشگاه‌های معتبر شاپینگ مال‌های جهان به نام MAPIC است و در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از موسسه‌ی ارزیابی کننده مجموعه‌های تجاری جهان (RLI) دریافت کرده است. یکی از ویژگی‌های این مرکز تجاری که باعث تفاوت آن با مال‌های مشابه در جهان شده این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد.

صاحب ایران مال کیست؟

صاحب ایران مال و ایده پرداز و طراح آن، علی انصاری است. فردی که مالک بانک آینده، بازار مبل ایران، بازار کامپیوتر ایران و ده‌ها شرکت صنعتی، موسسه فرهنگی و هنری و خیریه و از ثروتمندترین افراد ایرانی است.

در ادامه به معرفی بخش های بازار بزرگ ایران می‌پردازیم. لازم است بدانید این مجموعه به‌طور کامل افتتاح نشده است و فاز اول آن در بهار ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده است.

بخش های مختلف ایران مال

ایران مال علاوه براینکه یک مرکز تجاری بزرگ است یک منطقه گردشگری کامل هم به حساب می‌آید.
این مجموعه شامل یک هتل ۵ ستاره برای اقامت گردشگران، رستوران های سنتی و فست فود، چندین کافی شاپ و مکان های تفریحی و دیدنی بسیاری است که به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

ایران مال؛ تجربه گشت و گذاری بی‌پایان

مسجد جامع ایران مال

در سراسر بازار بزرگ ایران چندین نمازخانه برای اقامه نماز وجود دارد اما مسجد جامع آن علاوه بر محلی برای عبادت یک مکان دیدنی هم محسوب می‌شود.
این بنا کاشی کاری و گچ بری چشم نوازی مشابه مسجدالنبی دارد و گنبد آن از گنبد حافظیه الهام گرفته شده و آن را به یک مکان فرهنگی _مذهبی تبدیل کرده است.

باغ ایرانی یا باغ ماهان ایران مال

یکی از جذابیت های بازار بزرگ ایران باغ ماهان است که از باغ شازده ماهان در کرمان الهام گرفته شده و شامل درختان و فضای سبز بسیار دیدنی ای است.
در جنوب باغ ماهان آب نمای موزیکالی با مساحت ۱۴ هزار متر مربع قرار دارد که تداعی کننده مسیر جریان آب در باغ های ایرانی است. این آب نمای زیبا هرروزه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ فعال است.
پس از خستگی یک خرید دلچسب می توانید در رستوران های باغ ماهان استراحت کرده و غذای دلخواه خود را میل کنید.

باغ دیدار ایران مال

یکی دیگر از باغ های سرسبز بازار بزرگ ایران باغ دیدار است.
باغی با سقف شیشه ای و نماهای آجری که معماری مناطق کویری ایران را زنده می کند.
پل شیشه‌ای روی آب، سکوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی از جاذبه های این بخش است که حتما ارزش وقت گذاشتن را دارد.

بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر)

بازار سنتی ایران مال که در طبقه دوم آن واقع شده است از معماری کاملا سنتی بهره گرفته و مشابه بازارهای سنتی و قدیمی شیراز، تبریز و اصفهان ساخته شده است.
تیمچه علی اکبر یا بازار سنتی ایران مال در قسمت غربی بازار قرار دارد و شامل تالار آینه شربت خانه، حجره ها و چهارسو است.
نکته جالب این بازار فنجان آرزوهایی است که در ورودی بازار قرار دارد و می توانید سکه ای درون آن بیندازید و آرزو کنید.
انواع صنایع دستی و محصولات شهرهای مختلف ایران را می توانید در این بازار تهیه کنید و از فضای دلنشین و نوستالژی آن هم نهایت لذت را ببرید.
بازار سنتی چهار سرا دارد که هرکدام مخصوص محصولات و صنایع خاصی هستند.
سرای فیروزه: این سرا که به تالار هنر و صنعت ایرانی مشهور است به خرید ظروف میناکاری، خاتم کاری و سفال اختصاص داده شده است.
سرای زمرد: تالاری برای خرید و تماشای فرش های دستباف و ایرانی است.
سرای عقیق: تالاری برای خرید و تماشای عتیقه جات است.
سرای الماس: برای خرید سوغات هرکدام از شهرهای ایران به این تالار سر بزنید.

تالار آیینه ایران مال


تالار آینه بازار سنتی ایران مال یکی از دیدنی ترین بخش های این مجموعه است. در طراحی و اجرای این تالار از تالار آینه مجلس شورای ملی سابق الگوبرداری شده است.

ایران مال؛ تجربه گشت و گذاری بی‌پایان


این مکان زیبا و تماشایی که با فرشی از هنر دست هنرمندان نیشابور مزین شده برای پذیرایی از مهمانان مخصوص تدارک دیده شده است.

شربت خانه ایران مال

یکی از بخش هایی که به طور کامل فرهنگ و هنر ایرانی را نمایش می دهد شربت خانه بازار سنتی است. شربت خانه محلی برای نوشیدن انواع عرقیات گیاهی کاشان و بازار قدیم تهران است و از فضا گرفته تا نام مجموعه حال و هوای ایرانی دارد.
کاشی کاری با رنگ ها و طرح های دیدنی و خیره کننده و گچ بری ظریف آن فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را به رخ می کشد.
نوشیدن انواع شربت ها و نوشیدنی های گوارا و با کیفیت خستگی یک پیاده روی و گردش طولانی مدت را از تنتان بیرون می آورد.

کتابخانه جندی شاپور (باغ کتاب ایران مال)

‌اگر اهل مطالعه هستید باید بدانید که یکی از مکان هایی که حتما باید به آن سربزنید کتابخانه جندی شاپور ایران مال است. این کتابخانه بزرگ به سبک معماری اروپایی ساخته شده اما در گوشه و کنار آن نشانه هایی از فرهنگ و هنر ایرانی هم به چشم می خورد.

ایران مال؛ تجربه گشت و گذاری بی‌پایان


کتابخانه ایران مال مشابه کتابخانه هایی است که تنها در فیلم ها مشاهده کرده اید.
می توانید در این قطب فرهنگی بازار بزرگ ساعت ها بنشینید و به مطالعه کتاب های مورد علاقه تان بپردازید و همچنین در کافه مجموعه قهوه ای نوش جان کنید.

راه های دسترسی به ایران مال تهران

اگر بخواهید از تهران به بازار بزرگ ایران بروید کافی است در بزرگراه شهید خرازی خروجی بازار بزرگ را انتخاب کنید اما مسیری که از کرج به این بازار می‌رسد از بزرگراه کرج و آزادگان می‌گذرد.
اگر از اتومبیل شخصی استفاد می‌کنید خیالتان از بابت پارکینگ راحت باشد. مجموعه ایران مال دارای چندین پارکینگ بزرگ است که دسترسی به تمام طبقات را آسان کرده است.
برای رسیدن به ایران مال از تاکسی های مخصوص مجموعه و یا مترو هم می‌توانید استفاده کنید. اگر از مترو استفاده کردید، کافیست بعد از پیاده شدن در ایستگاه چیتگر یا ایران خودرو (خط ۵ مترو) با خط اتوبوس شهرک شهید باقری یا تاکسی در مسیر کوتاهی خود را به ایران مال برسانید.

ساعت کاری ایران مال

ایران مال در این ایام همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ فعال است و ساعت شروع کار هایپراستار از ۸:۳۰ صبح است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید