در غرب کرستان و در میان سنندج و مریوان، روستایی به نام هویه وجود دارد که معماری پلکانی خود شما را حسابی شگفت‌زده می‌کند.

روستای هویه کردستان؛ پلکانی در دل کوه

در غرب کرستان و در میان دو شهر سنندج و مریوان، روستایی به نام هویه وجود دارد که با جلوه پلکانی اش، دل از هر بیننده ای می رباید. این روستای کمتر شناخته شده یکی از نمونه های روستاهای پلکانی در ایران است که خانه هایش بر دوش یکدیگر سوار شده اند و در آغوش کوه تا آسمان پیش رفته اند.

روستای هویه در منطقه کلاترزان قرار گرفته و با روستاهای دیگری همچون اویهنگ،بیساران،سرهویه،سالیان و… همسایه است.

در این روستا، ساکنان هر خانه، سخاوتمندانه بام خانه خود را در اختیار همسایه بالایی قرار می دهند تا نقش حیاط را برای آنها بازی کند. این ساختار باعث می شود تا زمین کمتری برای ساخت و ساز نیاز باشد و همبستگی میان ساکنان نیز بیشتر و بیشتر شود.

روستای هویه به دو بخش ورده گا و مله گا تقسیم می شود که به ترتیب به معنای جلو روستا و پشت روستا هستند و هر یک دیدنی های خاص خود را دارند. 

شناخت جاذبه های روستای هویه می تواند لحظات بهتری را برای گردشگران به ارمغان بیاورد و به آنها کمک کند سفری کاملا آگاهانه داشته باشند و از زمان خود بهترین استفاده را ببرند. از طرفی می توانند از تمام جنبه های جالب روستا بهره برده و بهترین اوقات را برای خود و همراهانشان رقم بزنند.

 معماری پلکانی روستا

همین که وارد روستا شوید می توانید از چهره ی پلکانی آن کمال لذت را ببرید و مطمئن باشید که مقصد مناسبی را برای تفریح و گردش در استان کردستان انتخاب کرده اید. خانه های این روستا بدون اینکه اهالی آنها کوچکترین مشکلی با هم داشته باشند بر روی هم استوار شده و همه ی اهالی در کمال ارامش با هم زندگی می کنند. با اینکه این خانه ها در دل سخت کوه ساخته شده اند اما مردمانی بسیار مهربان دارند که این چنین از سهم خود برای همسایه شان سهم قائل شده و این نوع ترکیب را پذیرفته اند تا برای همه در روستا جا برای زیستن وجود داشته باشد.

روستای هویه کردستان؛ پلکانی در دل کوه


 کوه های بلند قامت اطراف روستا

استان کردستان استانی واقع در یک منطقه ی کوهستانی است. وجود رشته های زاگرس زیبایی خاصی به این استان و شهرها و روستاهای آن بخشیده است. در اطراف روستای هویه نیز کوه هایی وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردارند. از جمله ی این کوه ها که البته مهم ترین آنها نیز به شمار می رود کوه زرده خانی است که دقیقا در مقابل روستا قرار دارد. از دیگر کوه های موجود در اطراف این روستا که جلوه ای ویژه به آن داده کوه شاه نشین، سه بید، شیانه، به نن، ره جال گا، پیچه ویچ، تونو ماران، چووان و ... است که هر یک در جایگاه خود بخشی از زیبایی روستای هویه را به دست می گیرد و به سمت بالا می کشد تا اینکه به اوج برسد.
 

 غار قدیمی وله مچه در نزدیکی روستا

غار وله مچه در دل مهم ترین کوه روستای هویه یعنی زرده خانی قرار دارد. این غار با اینکه کوچک است اما در زمان خود بسیار مهم و پرکاربرد بوده است. غار وله مچه امروزه نیز به عنوان یک جاذبه ی دیدنی برای روستای هویه محسوب می شود. طبق آنچه افراد مسن تر روستا بیان می کنند این غار به وسیله ی یک راهروی زیرزمینی به زیر روستای هویه راه دارد. البته این موضوع هنوز بررسی نشده و همچنان در حد یک ادعا است و صحت آن به اثبات نرسیده است.
 

 چشمه ها و آبشار نزدیکی روستا

هر کجا اب باشد آبادانی هم هست. وجود آب در قالب چشمه و رود و آبشار در روستاهای استان کردستان موضوعی دور از انتظار نیست. روستای هویه نیز از وجود چشمه هایی بهره می برد که در نزدیکی آن قرار دارند. آب این چشمه ها واقعا گواراست و حس شادابی و سرزندگی را به اهالی روستا هدیه می دهد. تعداد این چشمه ها در اطراف روستای هویه زیاد است اما مهم ترین آنها چشمه ی هانو شیخه و هانو هواسی است که هر دو برای روستا و اهالی آن از اهیمت بالایی برخوردار هستند. روستای هویه در کنار این چشمه ها از وجود یک آبشار زیبا در نزدیکی خود بهره می برد. این ابشار که با نام سروزن شناخته می شود جلوه خاصی به طبیعت اطراف منطقه می دهد و گردشگران را به سمت خود می کشاند تا چند صباحی را در جوارش بنشینند و از خنکای آبش لذت ببرند.

روستای هویه کردستان؛ پلکانی در دل کوه

 مزارع سرخ و سبز توت فرنگی

یکی از مشاغلی که اهالی روستای هویه به انجام آن می پردازند مزرعه داری است و در بین تمام محصولات کشاورزی که کشت می کنند میوه ی شیرین و خوشمزه ی توت فرنگی بیش از همه خود را نشان می دهد و در بین تمام محصولات آنها خودنمایی می کند. پس اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید می توانید مزارع زیبای توت فرنگی را که به رنگ سرخ و سبز در زمین های وسیعی دامن گسترانیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است ببینید. مزیتی هم که این جاذبه دارد اینکه تنها به تماشا ختم نمی شود بلکه می توانید از مزه ی خوب آن نیز بهره مند شوید و حتی برای تهیه ی مربا از این محصول خریداری کنید و بهترین نوع توت فرنگی را با قیمتی مناسب نصیب خود گردانید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید