۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 55425732

شیلاندر نام روستایی بکر در شمال غرب استان زنجان است، روستایی پلکانی در میان کوه ها با چشم اندازی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد. این روستای جذاب یکی از جالب‌ترین روستاهای همدان است.

آشنایی با روستای شیلاندر زنجان

معماری این روستا همانند ماسوله در گیلان است که در میان طبیعتی سرسبز خودنمایی می کند. وجود آبشارهای فراوان در طبیعت اطراف، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است.

صدای وز وز زنبورها و پروانه ‌های رنگارنگ کوچه پس کوچه ‌های این روستای زیبا را فرا گرفته است. بام هر خانه، کوچه‌ ای باریک و شیب دار است که خانه‌ هایی خشتی و گلی و چوبی در آن جای گرفته‌ اند. این کوچه‌ های جذاب حسی غریب همراه با ترس به همراه دارند، زیرا که سقف بعضی از خانه‌ ها سر باز کرده و ریزش آن حتمی است.

برای دیدن این روستای تماشایی حدود ۱۵ کیلومتر را باید در جاده ای خاکی طی کرد و در مسیر، از دیدن طبیعت بکر و درختان پر بار گردو، گیلاس، آلبالو، توت، فندق و سیب لذت برد. اگر چه بسیاری از اهالی شیلاندر از روستا مهاجرت کرده ‌اند، اما همان تعداد باقی مانده به دامداری، باغداری و زنبورداری مشغول بوده و کندوهای عسل در کوچه پس کوچه‌ های روستا دیده می ‌شود.

آب و هوای شیلاندر

طبیعت سر سبز و کوهستانی با آبهای همیشه در جریان، هوای شیلاندر را مطبوع کرده است. این روستا به دلیل آب و هوایی خنک و دلپذیر منطقه ای ییلاقی به حساب می آید.

نقاط معروف و دیدنی روستای شیلاندر زنجان

چپ چپ لر، سجاد شارشاری، دیوه زمین، شارشار هوندوخانا، شیره جال، کاسالی چای، بویوک چای و پیر آقاجی از محله ها و نقاط دیدنی روستای شیلاندر زنجان است.

آشنایی با روستای شیلاندر زنجان

چه فصلی به شیلاندر برویم؟

بهترین زمان بازدید از این روستا اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

بهار و تابستان: این روستای کوهستانی آب و هوای مطبوعی دارد و به پاتوق زنجانی‌ها تبدیل می‌شود. این فصول بهترین زمان برای خرید محصولات باغی نیز به حساب می‌آید.

پاییز: جلوه زیبای پاییزی شیلاندر بسیار دیدنی‌ست و چشم‌اندازی رنگارنگ را پیش روی‌تان قرار می‌دهد.

زمستان: هوا در شیلاندر به شدت سرد می‌شود و به دلیل خاکی بودن جاده و وضعیت نامناسب آن، بهتر است بازدید خود را به زمان دیگری موکول کنید.

آشنایی با روستای شیلاندر زنجان

چطور به روستای شیلاندر برویم؟

باید به سوی زنجان بروید و از طریق جاده زنجان‌-‌طارم به سوی سد تهم حرکت کنید که در 8 کیلومتری روستای تهم قرار گرفته است. کمی بعد از روستای تهم، تابلوی شیلاندر بر سر جاده‌ای فرعی به چشم می‌خورد و با ورود به آن بعد از 20 دقیقه به یک دوراهی می‌رسید. راه سمت چپ، شما را به مقصدتان می‌رساند و پس از عبور از کنار روستای علی آباد، شیلاندر را خواهید دید. به یاد داشته باشید که مسیر از سد تهم خاکی و ناهموار است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید