روستای پامنار دزفول طبیعت بی‌نظیری دارد و در کنار آن مردم روستا هم آداب‌ورسوم ویژه خود را پیگیری می‌کنند؛ دو مسئله جذاب برای گردشگران.

روستای پامنار؛ روستایی رویایی در دزفول

به جنوب ایران می رویم و ۴۰ کیلومتر از شهر زیبای دزفول دور می شویم تا جاده ای از تپه های سبز مخملی که در بهار از شقایق تب می کنند را طی کنیم. قرار است به روستایی برسیم که با ۶۰ هکتار مساحت، پای مناره بلندی از سنگ های سخت و صیقل خورده زاگرس آرام گرفته است؛ پامنار! در روستا خبری از خانه هایی با بافت سنتی نیست که بخواهد برای تان دلبری کند؛ اما خانه هایی ساده دارد که ایوان های شان کوچه های روستا را در آغوش می گیرند. طبیعتش اما به سان بهشتی است که شما را از واقعیت دور می کند و به رویاپردازی سبز وا می دارد. اگر در فصل سرد به روستا بروید و کنار دریاچه شهیون بایستید، پرنده های مهاجر در مقابل چشمان تان به پرواز در می آیند و حواس شما را به سمت درختان کُنارِ سبز که روی جزیره های کوچک و بزرگ دریاچه به شما لبخند می زنند، پرت می کنند.

پشت مدرسه روستا دماغه ای سفید رنگ از سنگ هایی وجود دارند که انگار تو خالی اند و صدای قدم های شما را در خود ضبط می کنند. کفش های تان را بکنید و روی آن ها قدم بزنید تا به تخت سنگ سفیدی برسید که سرحد روستا و آب زلال دریاچه است. پس از گشتی در روستا حالا شب فرا می رسد! غبار نامهربان جنوب را که فراموش کنیم، شب ها، آسمانِ سرمه ای رنگ روستا اکلیل باران می شود و سوسوی نور نارنجی رنگ پالایشگاه دزفول دست تکان می دهد. این روستای زیبا همچنین ییلاق خوش آب و هوایی برای دزفولی ها هم هست که در روزهای تعطیل سری به آن می زنند و کیفش را می برند.

طبیعت جذاب پامنار دزفول

روستای پامنار دزفول طبیعت بی‌نظیری دارد که باب میل گردشگران است. همان گونه که عنوان کردیم، این روستا مشرف به سد دز است که به‌عنوان یکی از بلندترین سدهای دنیا شناخته می‌شود. در طرف دیگر این روستا و البته بافاصله چندکیلومتری، سد کرخه واقع شده است. قرارگیری روستا در حدفاصل این دو سد باعث شده تا رطوبت هوای بی‌نظیری داشته باشد. به همین جهت است که پوشش گیاهی منحصربه‌فردی دارد. درختان بلوط، انجیر، کٌنار، سدر و... جزو رایج‌ترین درختانی است که شما در این ناحیه مشاهده می‌کنید. از طرفی دیگر حیواناتی نظیر کبک، تهیو، خرگوش، روباه و پلنگ در این منطقه دیده می‌شود.

روستای پامنار؛ روستایی رویایی در دزفول

مردم روستا هم آداب‌ورسوم ویژه خود را دارند. بسیاری از این مردم هنوز سنت‌های عشایری خود را حفظ کرده‌اند و به همین جهت بافت فرهنگی ویژه‌ای دارد. زنان روستا در زمینه کپوبافی مهارت بالایی دارند. به همین جهت است که کپو های این منطقه به‌عنوان یکی از بهترین سوغات‌های دزفول شناخته می‌شود.

قلعه تاریخی پامنار دزفول

در مقابل روستای پامنار دزفول هم یک قلعه تاریخی وجود دارد که در دل کوه کنده شده است. به همین جهت آن را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران می‌شناسند. این قلعه درگذشته دژ مستحکمی در مقابل نفوذ غارتگران بود و تا سه دهه قبل هم مردم در آن سکونت داشته‌اند. اما اکنون خالی از سکنه است. در بخش پایین این قلعه هم قبرستانی تاریخی وجود دارد که بر روی سنگ قبر آنان، تصاویری از جنگجویان و البته زنان به چشم می‌خورد. دیدن این حکاکی‌ها می‌تواند شما را به عمق آداب‌ورسوم هزاران سال قبل ببرد.

روستای پامنار؛ روستایی رویایی در دزفول

افزون بر این موارد، وجود امکانات رفاهی و گردشگری مختلف در این ناحیه سبب شده است تا مقصدی مناسب برای گردشگران باشد.

دسترسی به روستای پامنار دزفول

دسترسی به روستای پامنار بسیار ساده است. اگر در تهران هستید، کافی است تا از روش‌های آنلاین نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام فرمایید. پس از آن می‌توانید به دزفول بروید. از آن جا می‌توانید با استفاده از اتوبوس و یا تاکسی به‌صورت مستقیم به این روستا بروید. اگر خودرو شخصی خودتان را هم دارید، کافی است تا مسیر سد دز را در پیش بگیرید. این مسیر با خودرو شخصی نهایتاً ۵۰ دقیقه از دزفول فاصله دارد.

جاهای دیدنی اطراف پامنار دزفول

اگرچه طبیعت روستای پامنار می‌تواند به‌تنهایی هر گردشگری را جذب کند، اما با سفر به این ناحیه چیزهای بیشتری نصیب‌تان می‌شود. ما در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف این ناحیه را برای شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

قلعه شاداب

از روستای پامنار تا کوه شاداب دیواره‌هایی از جنس سنگ فرسایشی به چشم می‌خورد که بازمانده‌های یک دژ محکم است. مهم‌ترین اثری که از این دژ به‌جامانده، یک قلعه طبیعی است که در دل کوه قرار دارد. مساحت این دژ حدوداً دوازده هزار مترمربع است که ساخت آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه دو راه برای ورود و خروج دارد. از طرفی دیگر دالان‌ها و اتاقک‌های کوچکی دارند که آنها را به همدیگر متصل می‌کند. دیدن این قلعه زیبا می‌تواند شما را به حال و هوای هزاران سال پیش ببرد.

منطقه کنارستان

در پایین‌تر از روستا ناحیه‌ای وجود دارد که محلی‌ها به آن کنارستان می‌گویند. این منطقه مملو از درختان کنار یا همان صدر است. محلی‌ها از میوه این درختان برای مصارف خوراکی استفاده می‌کنند. برگ‌های آن نیز برای امور دارویی کاربرد دارد.

غار زرده

در منطقه پایین کنارستان، یک غار به نام زرده وجود دارد. این غار در فصل تابستان فضای مطبوع و زیبایی دارد. لذا اگر در تابستان به پامنار سفر کردید، حتماً از این غار بازدید کنید.

گورستان قدیمی

در نزدیکی قلعه شاداب، یک گورستان قدیمی وجود دارد که متعلق به هزاران سال قبل است. سنگ قبرهای این گورستان به‌صورت عمودی هستند و بر روی آن‌ها تصاویر مختلفی حک شده است. این تصاویر بیانگر جنگاوری مردان و یا توانایی زنان در رقص و یا دلیری بوده است.

جزیره‌های شهیون

در سد دریاچه دز، جزیره‌های کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارد. این جزیره‌ها در حقیقت قله¬ی کوه‌ها و تپه‌هایی هستند که بعد از ساخت سد، به زیر آب رفته‌اند. هر یک از این جزیره‌ها طبیعت بکری دارد که دیدن آن خالی‌ از لطف نیست. شما می‌توانید با استفاده از قایق‌های موجود در سد، به دیدن آنها بروید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید