روستای سله بن دارای خاکی حاصلخیز و طبیعتی دلربا است که می‌تواند به سادگی تعطیلات شما را دگرگون کند.

روستای سله بن؛ بهشت کوچک فیروزکوه

دور شدن از آلودگی و همهمه شهری و پناه بردن به دل طبیعت و آب و هوای خنک و پاک در روزهای گرم تابستانی، یک نیاز اساسی برای همه ما است؛ به‌خصوص اگر در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنید. سله بن نام روستایی بکر در شهرستان فیروزکوه است که با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک، جزو جاهای دیدنی فیروزکوه به شمار می‌آید. روستایی با طبیعت خیره‌کننده، رودخانه پر آب و سدی مشهور که متاسفانه در آینده‌ای نه چندان دور به زیر آب خواهد رفت. پس بهتر است عجله کنید و تا دیر نشده، به بازدید از این منطقه ییلاقی، زیبا و تاریخی با قدمتی از هزاران سال قبل بروید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری در میان یکی از زیباترین روستاهای ایران ببریم.

روستای سله بن کجاست؟

روستای سله بن، یکی از روستاهای ییلاقی اطراف تهران در دهستان دوبلوک است که از توابع بخش ارجمند شهرستان ارجمند در استان تهران به شمار می‌آید. این روستا در کیلومتر ۱۰۰ جاده فیروزکوه به تهران، در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه و در کنار سد نمرود قرار دارد. فاصله روستای سله بن تا تهران حدود ۱۵۵ کیلومتر است و برای رسیدن به آن از مرکز شهر تهران باید حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی کنید. فاصله روستای سله بن تا مرکز شهر کرج نیز ۲۰۰ کیلومتر (دو ساعت و ۴۰ دقیقه) است.

چطور به سله بن برویم؟

برای دسترسی به روستای سله بن فیروزکوه خود را به محدوده شرق تهران برسانید. سپس از بزرگراه زین‌الدین یا بزرگراه بابایی وارد جاده قدیم جاجرود یا بزرگراه پردیس (آزادراه شهید سلیمانی) شوید. مسیر عبوری از بزرگراه پردیس سریع‌تر است؛ اما برای عبور از آن باید عوارضی بپردازید. هر دو مسیر جاده قدیم جاجرود یا بزرگراه پردیس در نهایت شما را به رودهن می‌رسانند. پس از عبور از رودهن مسیر را مستقیم ادامه دهید تا وارد جاده فیروزکوه شوید.

در فاصله حدود ۲۰‌ کیلومتری از شهر فیروزکوه، یک دوربرگردان وجود دارد که شما را به‌سمت سد نمرود هدایت می‌کند. نشانه این دوربرگردان، پمپ بنزین نمرود در سمت چپ جاده است. دوربرگردان را دور بزنید و اولین بریدگی (جاده لاسم - فیروزکوه یا فرعی ارجمند) را به‌سمت راست بپیچید. در دوراهی اول مسیر سمت چپ را انتخاب کنید و حدود ۲۰ دقیقه (نیم ساعت) مسیر را ادامه دهید تا به روستای سله بن برسید. این جاده آسفالت و دارای چند پیچ‌وخم است و در انتها به روستای لزور ختم می‌شود. گفتن این نکته ضروری به نظر می‌رسد که کیفیت جاده آسفالته از فیروزکوه تا روستای سله بن مطلوب نیست و بهتر است آرام رانندگی کنید.

نگاهی به طبیعت سله بن

روستای سله بن دارای خاکی حاصلخیز و منابع آب کافی است. حضور رودخانه حبله رود باعث شده تا طبیعتی سرسبز و تماشایی در این روستا به وجود بیاید. در این روستا می‌توانید شاهد حضور درختچه‌ها و درختانی سرمادوست و بسیار زیبا باشید. در این روستا مجموعاً ۸۰۰هکتار زمین کشاورزی وجود دارد. بیشتر این اراضی کشاورزی به باغات میوه تعلق دارند. زمانی که درختان میوه شکوفه می‌زنند، شاهد منظره‌ای‌ خیره‌کننده خواهید بود. از طرف دیگر جمعیت روستای سله بن بسیار محدود است.

مردم روستا نیز با صلح و آرامش در کنار طبیعت مشغول زندگی هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا حیوانات نیز به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با مردم روستا برسند. زمانی که در سله بن حضور پیدا کنید، مست آواز پرندگان خواهید شد. حیوانات به‌صورت آزادانه و با آسودگی خیال در کنار مردم روستا زندگی می‌کنند. هوای این روستا همانند روز اول آفرینش زمین صاف و بدون آلودگی است. در سله بن می‌توانید ریه‌های خود را از اکسیژن خالص پروخالی کنید. مردم روستایی از طلوع آفتاب بیدار می‌شوند و زندگی خود را از سر می‌گیرند. آن‌ها در تنور خانه خود نان می‌پزند و عطر نان در تمامی روستای می‌پیچد. انگار که خداوند متعال برکت را به مردم این منطقه ارزانی داشته است.

روستای سله بن؛ بهشت کوچک فیروزکوه

سد نمرود سله بن

سد نمرود یک سد مخزنی بزرگ است که در شهرستان فیروزکوه و در ۱۸‌کیلومتری جنوب‌غرب این شهر قرار دارد. این سد در فاصله ۲‌کیلومتری روستای سله بن روی رودخانه حبله رود ساخته شده است.

روستای سله بن؛ بهشت کوچک فیروزکوه

مسئولان پروژه احداث این سد مخزنی بزرگ را از سال ۱۳۸۴ آغاز کردند و مدتی است که مراحل ساخت این سد به پایان رسیده. در حال حاضر این سد گنجایش ذخیره ۱۲۰میلیون مترمکعب آب را دارد. البته سد نمرود هنوز به‌صورت کامل آب‌گیری نشده است. شاید از خودتان بپرسید که چرا هنوز این سد را به‌صورت کامل آب‌گیری نکرده‌اند؟ همان طور که خاطرنشان کردیم، این سد در فاصله ۲‌کیلومتری روستای سله بن قرار دارد. بر اساس اطلاعات کارشناسان، با آب‌گیری کامل سد، روستای سله بن تماماً زیر آب رفته و نابود می‌شود.

روستای سله بن؛ بهشت کوچک فیروزکوه

چه فصلی برای سفر به روستای سله بن بهتر است؟

روستای سله بن یکی از روستاهای ییلاقی اطراف تهران محسوب می‌شود. این روستا زمستان‌هایی سرد و همراه با یخ‌بندان را تجربه می‌کند. به همین خاطر بهتر است فقط ۶ ماه اول سال را برای بازدید از سله بن انتخاب کنید. از اواسط فروردین‌ماه هوا به‌تدریج گرم می‌شود. از اواسط اردیبهشت، هوا کاملاً معتدل خواهد بود و خبری از سرما در طول روز نیست. البته شب‌های بهار کمی سرد می‌شود. به همین خاطر اگر قصد اقامت شبانه در روستای سله بن را دارید، بهتر است تابستان را انتخاب کنید. همچنین در طول تابستان می‌توانید از مردم روستایی، میوه‌های باغشان را خریداری کنید.

پیشینه روستای سله بن

شاید برای شما عجیب باشد؛ اما قدمت این روستا به حدود ۳هزار سال قبل باز می‌گردد. طی کاوش‌های اخیر، چندین و چند سفالینه قدیمی با قدمت بیش از ۳هزار سال یافت شده‌اند که مهر تأییدی بر عمر طولانی این روستا هستند. آب‌وهوای کوهستانی، وجود منابع آب کافی و همچنین پوشش گیاهی غنی، این مکان را به یک منطقه مسکونی عالی برای نیاکان ما تبدیل کرده بود. همچنین موقعیت کوهستانی منطقه، دسترسی دشمنان به آن را دشوار می‌کرد. به همین خاطر از ۳‌هزار سال قبل تا به امروز، طبیعت این منطقه میزبان حضور انسان است.

روستای سله بن؛ بهشت کوچک فیروزکوه

آیا می‌شود در سله بن اقامت کرد؟

از زمانی که اکوتوریست در ایران نیز محبوبیت پیدا کرد، برخی از اهالی روستای سله بن، خانه‌های روستایی خود را به یک اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کردند. حتی برخی مردم، یک اتاق از خانه خود را به مسافران کرایه می‌دهند. شما نیز با کمی پرس‌وجو در روستا، می‌توانید افرادی را بیابید که خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. هزینه کرایه این خانه‌ها در طول تابستان افزایش پیدا می‌کند. تعداد این خانه‌ها بسیار محدود است. پس در طول تابستان با افزایش تعداد گردشگران، باید به‌دنبال خانه مناسب برای اقامت خود بگردید. در این روش اقامت، می‌توانید به‌خوبی با فرهنگ مردم منطقه آشنا شوید و مهمان سفره گرم و پرمهر آن‌ها باشید.

روستای سله بن؛ بهشت کوچک فیروزکوه

گزینه دیگری که برای اقامت در این روستا پیش روی شما قرار دارد، کمپ‌زدن در طبیعت است. شما می‌توانید در نزدیکی مناطق مسکونی روستا کمپ بزنید و از طبیعت بکر منطقه لذت ببرید. البته فراموش نکنید حتی در فصل بهار نیز شب‌های سله بن برای اقامت در طبیعت سرد است. پس فقط تابستان را برای کمپ‌زدن انتخاب نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    سلام خدا پدر ومادر تون رو بیامرزه واقعا با این عکس های قشنگی که منتشر می کنید دستتون درد نکنه آن شالله برید کربلا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید