روستای رندان زمستان‌های سردی دارد و حدود ۱۲۰ روز سال یخبندان است، در نتیجه این روستا مقصدی مطلوب برای زمستان است.

روستای رندان و آبشار رندان، روستایی جذاب در اطراف تهران

اگر می‌خواهید تهرانگردی کنید و به جایی سفر کنید که هم طبیعت زیبا داشته و هم آبادی باشد، روستای زیبای «رندان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. روستای رندان تهران گزینه‌ای مناسب برای گردش با دوستان و خانواده بوده و از جمله جاهایی است که می‌توانید با خیال راحت فرزندان خود را نیز همراه ببرید و یک بومگردی جذاب را با عزیزان خود تجربه کنید. اما رندان کجاست؟ در این بخش از مجله دلتا قصد داریم شما را با روستای رندان تهران بیشتر آشنا کنیم.

ایران شناسان معتقدند که این منطقه در گذشته روستا نبوده، بلکه یکی از مناطقی بوده که روستاییان شهرری، تهران قدیم و روستاهای اطراف، رمه‌ها و گله‌های خود را برای چرا به آنجا می‌بردند و در واقع منظور از رمدون همان رمه‌دان است که برای راحتی در تلفظ حرف «مـ» به حرف «نـ» تغییر پیدا کرده است و به‌طور عامیانه به این روستا «رندون» می‌گویند.

روستای رندان کجاست؟

روستای رندان در سمت راست جاده رندان – سولقان قرار دارد. این روستا از روستاهای دهستان سولقان بخش کن است. رودخانه کن و آزاد راه تهران شمال در سمت چپ روستا قرار دارند. روستای رندان در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب امامزاده داوود، ۶ کیلومتری جنوب روستای تالون و در شمال شرقی امامزاده عقیل قرار دارد. در هرکجای تهران که هستید خود را به بلوار کوهسار برسانید و مسیر ۲۰ کیلومتری را به سمت شمال طی کنید و جاده سنگان – سولقان را ادامه دهید و از جاده امامزاده داوود گذر کنید تا به جاده رندان – سولقان برسید. روستای رندون (رندان) در سمت راست جاده رندان – سولقان در انتظار شماست تا علاوه بر گشت و گذار در داخل روستا، جاهای دیدنی آن را هم ببینید.

آبشار رندان؛ مشهورترین جاذبه رندان

معروف‌ترین آبشاری که در روستای رندان وجود دارد، آبشار رندان است. آبشار رندان ۴۰ متر ارتفاع دارد و بعد از آبشار سنگان لقب دومین آبشار مرتفع تهران را کسب کرده است. آبشار در فاصله ۲ کیلومتری شرق روستا قرار دارد. برای رسیدن به آبشار رندان باید در دو راهی روستای رندان به سمت راست بپیچیم که در ابتدای مسیر شاهد بنگاه مشاور املاک و تعدادی مغازه هستیم. با حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیر هموار با شیب کم به آبشار رندان می‌رسیم. فصل بهار بهترین زمان برای اتراق پیرامون آبشار است اما در فصل تابستان از میزان آب آن کاسته می‌شود. در فصل‌های سرد سال، هوای اطراف آبشار رندان بسیار سرد است که گاه مورد استقبال کوهنوردان و برخی از علاقمندان طبیعت قرار می‌گیرد.

روستای رندان و آبشار رندان، روستایی جذاب در اطراف تهران

آب و هوا در رندان

روستای رندان به علت واقع شدن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری، زمستان‌های سردی دارد و حدود ۱۲۰ روز سال یخبندان است، به همین دلیل جمعیت ساکن در این منطقه در تابستان تقریبا دو برابر زمستان است. در واقع یک منطقه ییلاقی برای اهالی به شمار می‌رود.

دیدنی‌های روستای رندان

اگر قدم زدن و پیاده‌روی را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم کوچه‌های زیبا و باصفای روستای رندان را از دست ندهید. می‌توانید صدای باد لابه‌لای درختان انبوه، آواز پرندگان و صدای آب روان در رودها را بشنوید؛ صدایی که هیچ‌وقت در شهر به گوش نمی‌رسد.

باغ‌های روستای رندان

باغ‌های انگور، گیلاس، آلبالو، هلو، گردو و نظایر آن‌ها از زیبایی‌های این روستا است. با کمی پیاده‌روی در اطراف روستای رندان می‌توانید بوته‌های سماق را به وفور ببینید. دره‌های اطراف این روستا هم مملو از گیاهان است که بسیاری از آن‌ها خاصیت دارویی دارد.

روستای رندان و آبشار رندان، روستایی جذاب در اطراف تهران

غذای محلی روستای رندان

«والک پلو» غذای بومی روستای رندان تهران است. والک گیاهی خوراکی و خودرو به شکل بوته است که در منطقه کوهستانی رندان و در بهار می‌روید. کاهش قند خون، ادرارآوری، بهبود تنگی نفس و قلیایی کردن خون از جمله فواید این گیاه است.

سوغات رندان

سفر بدون سوغات نمی‌شود حتی اگر یک روستای کوچک مثل رندان باشد. از رندان می‌توانید والک، سماق، گردو، توت، کشمش، آبغوره، غوره خشک و میوه خشک با خود سوغات بیاورید.

کوهنوردی در روستای رندان

اکنون که می‌دانیم روستای رندان کجاست شاید تمایل داشته باشید که به قله لوارک صعود کنید. برای رسیدن به قله لوارک به سمت بالای آبشار رندان بروید. در سمت غرب آبشار، دره‌ای قرار دارد که با گذر از آن به گردنه شهرستانک می‌رسید. از این قسمت می‌توانید به قله لوارک صعود کنید. حتما قبل از کوهنوردی تجهیزات لازم را همراه داشته باشید و از راهنمای خبره کمک بگیرید.

دره‌های اطراف روستای رندان

پیرامون روستای رندان دره‌های زرد، سیپاک، دوآب، خشک رود و گرک قرار دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی نسبتا خوب و مناسب روستای رندان، پوشش‌های گیاهی و محصولات متعدد در کنار باغ‌ها به چشم می‌خورد. در دره‌ها یا اطراف روستای رندان از دیدن گیلاس، آلبالو، شاه‌توت، گردو و سماق مسرور خواهید شد. می‌توانید از آن‌ها بچینید و یا از صاحبان باغ محصولاتشان را خریداری نمایید.

جاذبه های گردشگری اطراف روستای رندان

تقریبا روستاهای یک دهستان در فواصل کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. هنگامی که شما به روستای رندان می‌روید می‌توانید از جاذبه های اطراف آن نیز دیدن نمایید. تعدادی از این مناطق را در ادامه نام می‌بریم.

– روستای وردیج

– روستای سنگان

– روستای تالون (طالون)

– روستای واریش

– روستای کیگا

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید