۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
کد خبر: 55425721

در اصل، شبا قرار نیست که جایگزین شماره حساب‌هایی بشه که شما در اختیار دارید؛ بلکه این شماره به عنوان یک شماره استاندار کنار دیگر شماره‌های شما قرار می‌گیره.

شماره شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی در ایران رو به اختصار " شبا " می‌گن. این شماره یه کد ٢٤ رقمیه که دو تا کاراکتر اولش داره؛ این دو کاراکتر IR هستند؛ این دو حروف انگلیسی منحصر به فرد هستن و برای همه بانک‌های ایرانی تعریف شده‌اند.

درواقع شما شبا برای تسهیل و استانداردسازی مبادلات بانکی و بین‌المللی تعیین شده و برای سامانه‌های پرداخت بین بانکی از این نوع شماره حساب استفاده می‌شه.

خیلی از افرادی که حساب بانکی دارن، به دلیل آگاهی کم نسبت به شماره شبا، تابحال اون رو دریافت نکردن، در صورتی که اگر این گفتار رو تا انتها مطالعه کنید، متوجه مزایا و برتری‌های استفاده از شبا میشید.

شبا تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی رو داره. با داشتن این شماره می‌تونید وجه رو انتقال بدید و یا ار طریق اون پولی دریافت کنید.

برای استفاده از این شماره شبا بانک صادرات لازم نیستش که شما روی جزئیات دیگر مربوط به شبا، مثل بانک و نام و .. تمرکز زیادی بزارید. برای سایت‌هایی که کسب‌وکار داخلی دارند، در جهت اینکه بتونن درآمد شما رو پرداخت کنن، لازمه که شما این شماره رو داشته باشید.

گرفتن این شماره زیاد طول نمی‌کشه و در چند ثانیه شما می‌تونید این شماره رو دریافت کنید. بر أساس استاندار شبا و یا به انگلیسی، ( IBAN )، مخفف ( International Bank Account Number )،هستش که امروزه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیره. همچینن این حساب یک نوع حساب شناخته شده در سراسر دنیاست.

چگونه شماره شبا بگیریم؟

به عنوان مثال، اگر که شما از کارت‌های اعتباری بانکی استفاده می‌کنید،  می‌تونید با شماره کارتی که روی اون نوشته، شماره شباتون رو به صورت آنلاین دریافت کنید.

برای اینکار باید وارد سامانه استعلام بشید و بعد از وارد کردن شماره کارت، در چند ثانیه شماره شبا رو دریافت کنید.

انتقال وجه شبا

در اصل، شبا قرار نیست که جایگزین شماره حساب‌هایی بشه که شما در اختیار دارید؛ بلکه این شماره به عنوان یک شماره استاندار کنار دیگر شماره‌های شما قرار می‌گیره.

شما برای هر حسابی که به نام خودتون باشه، می‌تونید یک شماره شبا دریافت کنید. این کد برای أنواع حساب‌ها ارائه می‌شه که این حساب‌ها عبارت‌اند از :

  • حساب‌های جاری
  • حساب‌های سپرده
  • حساب‌های تسهیلات

شاید از خودتون بپرسید که داشتن شماره شبا، بیشتر به نفع بانک هستش و یا به نفع بانک؟

در این شرایط باید توجه کنید که مزایای داشتن و استفاده از کد شبا، برای هر دو، مشتری و بانک مزایایی به دنبال دارد.

شبا هم مثل یک حساب معمولی هستش که اطلاعات لازم رو داره؛ شما قادر هستید که عملیات انتقال وجه رو با داشتن کد شبا انجام بدید و از طریق اون شماره مبلغی رو هم دریافت کنید.

این شماره انقدر امنیت بالایی داره که دیگه جای نگرانی برای شما باقی نمی‌ذاره.

حتی اگر شما هنگامی که دارید این کد رو یه متصدی بانک و یا سیستم می‌دید، در صورت وجود هرگونه خطا و یا اشتباه، از انجام پروسه انتقال جلوگیری می‌شه.

زمان إیجاد اشتباه در پروسه انتقال وجه، شما وقت کافی را دارید که کد رو اصلاح کنید و سپس برای انجام عملیات اقدام کنید. همین ویژگی شبا از بسیاری از خطاها کم می‌کنه.

همونطور که قبلاً گفته شد، اگر شما برای حواله، از شبا استفاده می‌کنید، اصلاً نیازی به اینکه روی نام بانک، نام شخص، کد شعبه و نوع حساب، متمرکز شوید؛ این به این دلیل هستش که تمام اطلاعات لازم در شبا موجود هست.

پس بهتره وقت رو تلف نکنی و برای انتقال وجه با کارمزد پایین تر و امنیت بالاتر، از شماره شبا استفاده کنی. اگه شماره شبا نداری، استعلام بهت کمک میکنه که دریافتش کنی!

ساتنا و پایا

سامانه‌های " ساتنا " و " پایا " بر پایه شبا به عنوان سامانه‌های حواله الکترونیکی فعالیت می‌کنند. حالا برای اینکه بتونید از این دو حواله بانکی استفاده کنید، باید حتما شبای حساب خود را در اختیار داشته باشید.

روزانه در کشور مبالغ بسیاری بالایی جابه‌جا می‌شه؛ اما مسئله اینجاست که کارت به کارت، دارای یه سقفی هستش و تراکنش بیشتر از حد مشخص شده، امکان‌پذیر نیست.

همین موضوع تبدیل به یک مهم‌ترین و اصلی‌ترین معضلات مشتریان بانک‌های ایران شده است. روش‌های مختلفی برای دور زدن این محدودیت وجود دارد که عبارت‌اند از :

  • ساتنا
  • پایا

ساتنا چیست؟

سال‌ها پیش، بخشنامه‌ای مطرح شد که در اون میزان مبلغ کارمزدهای بانکی افزایش پیدا کرد و عموم مردم و مشتریان بانک‌های مختلف به سمت استفاده از همراه بانک‌ها و اینترنت‌ بانک‌ها روی بیاورند و درواقع به شکلی فرهنگ‌سازی شود.

درواقع ساتنا در اصل مخفف " سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی " است؛ این سرویس برای اولین بار در سال ١٣٨٥ به دلیل انتقالات بین بانکی به صورت الکترونیکی رونمایی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

بعد از استفاده از این سرویس مشتریان توانستند بدون هیچ محدودیتی تراکنش‌های خود را انجام دهند؛ همچنین در صورتی که شما از این سرویس استفاده کنید، هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود.

مدت زمان واریز ساتنا

آمار روزانه استفاده از ساتنا بر سطح کشور چیزی حدود نه هزار بار هستش؛ البته که این تعداد در کشور، آمار بالایی نیست و متاسفانه خیلی از افراد جامعه، همچنان از این سرویس مطلع نبوده و برای انتقال پول‌های خود متحمل پرداخت هزینه و کارمزد می‌شوند.

مدت زمان استفاده از ساتنا بین ٢ ثانیه تا ٢٠ دقیقه بوده است؛ همین امر باعث محبوبیت آن سرویس، در بین افراد محدودی از جامعه، می‌شود.

البته که ساتنا و یا حواله آن محدودیت‌هایی دارد. به عنوان مثال، برای استفاده از حواله ساتنا، لازم است تا شما قصد جابه‌جایی مبلغی بالاتر از ١٥ میلیون تومن را داشته باشید.

شایان ذکر است که این قرایند انتقال پول در زمان کاری بانک‌ها انجام می‌شه و در صورتی که آخر وقت کاری باشه، به روز کاری بعد موکول می‌شه.

پایا چیست؟

پایا در اصل مثل ساتنا هستش که یک سیستم کاملاً الکترونیک انتقال مبالغ بانکی هستش که مشتریان هر بانک می‌تونن به کمک این سامانه اینترنتی مبالغی را از حساب خود به حساب مشتریان دیگه حواله کنه. پایا برای افراد حقیقی و حقوقی کاربرد داره و همه افراد از آن استفاده می‌کنند.

مدت زمان واریز پایا

مدت زمان واریز پایا روزانه تا سه بار در روز هستش. این به معنی این هستش که طی سه مرحله این انتقال پول انجام می‌شه. طرفدار پایا از طرفداران ساتنا پیشی گرفته؛ چراکه سرعت پایا بالاتر هستش. انتقال از طریق پایا حداقل ١ ریال و حداکثر ٩٩.٩٩٩.٩٩ تومن هستش و اگر که حواله انجام بشه، دیگه هیچ راه ابطالی برای اون وجود نداره.

ساتنا و پایا تفاوت‌هایی باهم دارن که هرکدوم رو به اندازه کافی محبوب می‌کنه؛ همچنین پاسخگوی نیاز همه افراد یک جامعه نیز، هست.

جمع‌بندی: داشتن شماره شبا کمک شایانی به افراد، در شرایط مختلف می‌کنه. مهم‌ترین کمک استفاده از این شماره این هستش که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شه؛ پس اگر تا به الان این شماره رو دریافت نکردید، حتماً برای گرفتن آن از طریق استعلام، اقدام کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید