۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 55425590

باغ شاهزاده ماهان از زیباترین دیدنی‌های ممکن است، با ما همراه باشید تا بدانیم باغ شاهزاده ماهان کجاست.

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایران، باغ های معروف زیادی دارد که با درختان و پوشش گیاهی خاص خود از جاذبه های گردشگری هر شهر شده اند. باغ شاهزاده در ماهان یکی از بزرگ ترین و زیباترین باغ های تاریخی ایران است که در تابستان و بهار گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

معماری تماشایی باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان از باغ‌های تمام عیار ایرانی و یکی از بهترین باغ‌های شیب‌دار یا باغ–تخت به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این‌گونه باغ‌های مطبق، نمایش بی‌نظیر و تماشایی آب به‌صورت پلکانی و در سطح‌های افقی و عمودی است. وسعت این باغ مستطیل شکل حدود ۵/۵ هکتار است که دارای ۴۰۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض و شامل سردر ورودی، حمام، عمارت، شبکه آب‌رسانی و حوض است که در میان حصاری بلند از درختان محصور شده‌اند و همچون نگینی سرسبز در دل کویر می‌درخشد و چشم‌نوازی می‌کند.

زمانی که به این باغ برسید سردری زیبا و دو طبقه را خواهید دید که از میان آن فضای درونی و سرسبز باغ را می‌بینید. طبقه بالای این سردر اتاق‌هایی برای زندگی و پذیرایی وجود دارد. در راستای طولی باغ نیز ورودی‌های فرعی تعبیه شده است. بعد از عبور از این قسمت وارد فضای داخلی باغ می‌شوید.

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

۱۲ سطح پلکانی به‌همراه آبشارها، فواره‌ها و دو حوضچه پر آب که از دو سمت با درختان بلند قامت باغ احاطه شده‌اند در برابر دیدگانتان ظاهر می‌شوند. نهر آبی که در این مکان جریان دارد از بالای باغ وارد می‌شود. منبع این نهر، قنات تیگران است که از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد و بعد از آبیاری کرت‌ها و مسیرها به‌صورت آبشارهایی در سطح پلکانی و سطح شیب‌دار جاری می‌شود و تا بیرون باغ ادامه دارد و به‌سمت ماهان می‌رود.

در انتهای باغ و عمود بر محور اصلی، کوشک با بالاخانه جلوه‌گری می‌کند که با سردر ۲۳۵ متر فاصله دارد. این عمارت ۴۸۷ متر مربع مساحت دارد و مکانی برای پذیرایی و سکونت صاحب باغ بوده است. این بخش در حال حاضر توسط بخش خصوصی به رستوران تبدیل شده است. در پشت این ساختمان باغی کوچک با درختان میوه وجود دارد که در واقع، باغچه‌ای اختصاصی برای اهالی باغ بوده است. نهر باغ ابتدا از آبراهه‌هایی این قسمت عبور می‌کند و سپس وارد مجراهای اصلی می‌شود.

بناهای خدماتی باغ ماهان نیز مماس با دیوار اصلی باغ و خارج از آن قرار دارند. در شرق کوشک، حمام و در قسمت بالایی حمام نیز ساختمان مسکونی نگهبان یا زعیم‌باشی جای گرفته است.

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

بخشی از این ساختمان روبه فضای پشت بالا خانه است و به‌علت داشتن عمق زیاد، این بنا نسبت به سایر اتاق‌های اطراف باغ بیشترین بیرون زدگی را از دیوار مجموعه دارد. درضلع مقابل نیز اتاق‌هایی دیده می‌شود که نیمه‌کاره رها شده‌اند.

در ساخت بناهای باغ شاهزاده ماهان از آجر به‌همراه اندود کاهگل استفاده شده است. در برخی قسمت‌ها مانند سردر ورودی کاشی‌های زیبا و چشم‌نوازی دیده می‌شود. دیوار باغ نیز با اندود گل پوشیده شده و در جاهایی که به بالاخانه و سردر می‌رسد با اندود گچی مزین شده است.

برای کف‌سازی باغ ماهان قلوه‌سنگ و ملات به کار رفته که در بخش‌های پیرامون عمارت و سردر با نقش‌های هندسی تزیین شده‌اند. در پله‌ها و حاشیه باغچه‌ها آجر و در درز میان کرت‌ها و پیاده‌روها سنگ کار شده است.

محل قرارگیری باغ بی‌نظیر شاهزاده ماهان

باغ شازده ماهان از زیباترین باغ های ایرانی است که در میان دل کویر کرمان جای گرفته است که در فاصله ۲ کیلومتری از شرق شهر ماهان و در نزدیکی کرمان قرار دارد.

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

موقعیت مکانی این باغ سرسبز و زیبا در میان دامنه های کوه تیگران بوده و به همین جهت از آب و هوایی مطلوب و دلنشین بهره می برد. برای آن که بخواهید از این باغ زیبا و چشمنواز دیدن کنید، ابتدا باید خود را به شهر کرمان برسانید.

سپس به سمت جاده کرمان – بم حرکت کرده و زمانی که حدود ۳۵ کیلومتر در این جاده پیش رفتید، حدو ۲ کیلومتری شهر ماهان، دامنه های کوه تیگران را خواهید دید. با توجه به تابلوهای مختلفی که در این مسیر وجود دارند، می توانید به سمت باغ حرکت کنید و پس از پارک خودرو در محلی مناسب، وارد باغ شوید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

اغلب ما تصور می کنیم کرمان شهری کویری و بدون هیچ جاذبه سرسبز و گردشگری بوده، اما اگر اهل طبیعت گردش باشیم و به بازدید از جاذبه های جدید و متفاوت علاقه مند باشیم، قطعا می توانیم جاذبه هایی را پیدا کنیم که بسیار متفاوت تر از جاذبه های اطراف خود بوده و بتوانیم از زیبایی های آن بهره مند شویم.

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

باغ شاهزاده ماهان از آن دسته باغ های زیبا و با صفایی است که در میان شهر کویری کرمان جای گرفته و به عنوان یکی از بهترین دیدنی های کرمان شناخته می شود. این باغ در میان ۹ باغ ایرانی و مشهور جهان قرار گرفته و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی شهر ماهان در نزدیکی شهر کرمان می شوند. باغ سرسبز شازده ماهان همچون نگینی سبز در میان دل کویر می درخشد و به عنوان بهشتی در میان کویر شناخته می شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید