۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 55425577

شهر کرج با وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد و همچنین مراکز تفریحی و مراکز خرید مدرن، مقصد مناسبی برای سفرهای نوروزی به شمار می‌آید.

در عید کرج کجا بریم

کرج، مرکز استان البرز، در نزدیکی پایتخت قرار دارد؛ شهری که در طول سال و به‌ویژه در تعطیلات نوروز، میزبان گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف ایران است. جاهای دیدنی متعددی از جاذبه‌های طبیعی نظیر پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی گرفته تا بناهای تاریخی مانند کاخ‌ها و مساجد در شهر کرج وجود دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با مکان های دیدنی کرج در عید آشنا شوید.

پارک چمران

پارک چمران با حدود ۴۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌ها و از مشهورترین مکان های دیدنی کرج است که در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. جشنواره لاله‌های کرج هر سال از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه در این بوستان برگزار می‌شود؛ رویدادی که گردشگران بسیاری را به‌سمت پارک چمران می‌کشاند. در زمان برگزاری این جشنواره بیش از ۲۰۰,۰۰۰ پیاز لاله و همچنین بیش از ۱۰,۰۰۰ گل‌های فصلی دیگر (بوته‌های بنفشه، همیشه بهار، داوودی، رز، محمدی و کلم‌های زینتی) در بخش‌های مختلف باغ گل‌ها کاشته‌ می‌شوند. به‌علاوه بیش از ۶۰۰,۰۰۰ درخت و درختچه نیز در انواع مختلف سرو، زیتون تلخ، زبان گنجشک، کاج، سنجد، چنار، صنوبر، بید مجنون، توت و درختچه‌های تزیینی در پارک چمران و باغ گل‌ها به چشم می‌خورند.

پارک چمران متشکل از بخش‌های مختلفی مانند بوستان بانوان، باغ گل‌ها، شهربازی، پارک ترافیک، ساختمان فرهنگی و بوستان جنگلی است و از امکانات رفاهی و تفریحی آن می‌توان به آلاچیق، محدوده‌های مناسب برای پیک‌نیک، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، آبشار مصنوعی، غرفه عکاسی، دریاچه، پل سنگی قوسدار زیبا با حصار چوبی، فضاهای مناسب برای عکاسی، نمایشگاهی دائمی از انواع گیاهان، زمین‌های پینت بال، اسکیت، چمن مصنوعی، والیبال و بسکتبال و میز پینگ‌پنگ، سینمای چهاربعدی، زمین‌های بازی کودکان و ترامپلین، پارکینگ، بوفه‌های فروش مواد غذایی، کافی‌شاپ‌ها و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

پارک ایران کوچک

در عید کرج کجا بریم

پارک ملی ایران کوچک جهانشهر، پارک اقوام، باغ فرهنگ یا باغ فرهنگ کمیسیون ملی از جدیدترین جاذبه‌های کرج است که در اسفندماه ۱۳۹۹ در هفت هکتار در محدوده باغ معروف فاتح به بهره‌برداری رسید. ساخت این پارک به‌عنوان شاهکاری هنری در زمینه پارک‌سازی نوین، سه سال به طول انجامید؛ پارکی که موفق شد در خردادماه سال ۱۴۰۰ به‌عنوان نخستین باغ فرهنگ ایران ثبت ملی شود و در سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو به ثبت جهانی برسد.

در پارک ایران کوچک می‌توانید شاهد نمایش تنوع قومی و فرهنگی ایران باشید؛ باغی که ۸۰ درصد آن به موضوعات هنری، آداب‌ورسوم قومیت‌های مختلف و زیست‌بوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور اختصاص دارد. آثار باستانی، تندیس‌های مفاخر بزرگ کشور، ابنیه تاریخی ایران و سکونتگاه‌های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه استان‌های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر مناطق (مانند سیاه‌چادرهای ایل بختیاری و لر، خانه سنتی و چوبی ترکمن‌ها به نام آغاج اوی، مضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه، آب‌انبار یزد، ارگ بم، مسجد فهرج و سهره یزد، بازار سعدالسلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی و ساباط مناطق مرکزی، روستاهای خزری، اورامان کردستان و کندوان آذربایجان) از جمله دیدنیهای پارک ایران کوچک هستند. در این پارک همچنین می‌توانید به سراغ بازدید از غرفه‌های فرهنگی بروید و صنایع دستی و سوغات خریداری کنید.

باغ فاتح

باغ فاتح در بلوار جمهوری کرج از بازمانده‌های باغ‌های جهانشهر است؛ باغی که توسط محمدصادق فاتح یزدی، از سرمایه‌داران و ثروتمندان یزد، ساخته شد. باغ فاتح که با نام‌های پارک تنیس کرج یا پارک تنیس جهانشهر نیز شهرت دارد، در گذشته وسعت زیادی داشته و بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده است. 

پارک تنیس (مجموعه بین‌المللی تنیس جهانشهر با ۱۶,۰۰۰ متر مربع وسعت، ۱,۲۰۰ نظر ظرفیت، هشت زمین تمرین و یک زمین مسابقه؛ تنها مجموعه‌ تنیس در ایران با زمین‌های کفپوش‌شده و متشکل از بخش‌هایی چون ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران، محوطه فضای سبز و پیست سلامت)، کلبه کتاب، امکانات ورزشی (مسیرهای پیاده‌روی، مناسب برای ورزش‌هایی چون والیبال و بسکتبال) و فضای سبز، بوفه خرید خوراکی، کافی‌شاپ و رستوران از امکانات تعبیه شده در باغ فاتح هستند.

روستای برغان

در عید کرج کجا بریم

روستای سرسبز برغان با وجود باغ‌ها و مزارع سرسبز، درختان میوه، رودخانه‌های پرآب و بناهای تاریخی مقصدی فوق‌العاده برای گردش یک‌روزه است؛ روستایی در ارتفاع ۱,۶۵۰ متری که به چنارهای هزارساله شهرت دارد. این روستا دارای سه اثر تاریخی ثبت‌ شده ملموس، شامل حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع، است. آلوی‌ برغان، بستنی‌گله و تعزیه برغان سه اثر دیگر هستند که توسط سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری به ثبت رسیده‌اند.

روستای برغان دیدنی‌های فراوان دیگری چون پل تاریخی برغان با قدمتی از دوره صفویه، تپه کش کلا، زیارتگاه چهل دختر برغان یا پیر سپیدارک (درخت پیر سپیدارک)، قبرستان قدیمی، و جاذبه‌های ویرانه و متروکه (حمام قدیمی و زرمیدان یا کاروان‌سرا) نیز دارد. از جمله امکانات روستای برغان می‌توان به سرویس بهداشتی عمومی، مسجد، کافه و رستوران، سفره‌خانه، باغ‌های خانوادگی برای پیک‌نیک، اقامتگاه‌ها، خودپرداز و فروشگاه سوغات و مواد غذایی اشاره کرد.

باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان کرج یا باغ پرندگان چهارباغ با ۱۰,۰۰۰ متر مربع وسعت، باغی چند طبقه است که گونه‌های متفاوتی از پرندگان مثل انواع آبزی، شکاری، طوطی، کبوترها (نظیر کبوتر یال‌دار، کبوتر بلغاری، خروس سلطانی، انواع پرندگان سخنگو) و همچنین پرندگان در حال انقراض (مانند غاز هاوایی) در آن نگهداری می‌شوند. بسیاری از این پرندگان از کشورهای مختلف دنیا جمع‌آوری شده‌اند و گونه‌های بومی آن کشورها هستند. باغ پرندگان کرج از جاذبه‌های جدید کرج به شمار می‌رود که در سال ۱۳۸۹ شمسی ساخته شده است.

نمایشگاه‌های سرپوشیده فراوان با سالن‌های سرپوشیده، برکه‌ها، جزایر مختلف، کتابخانه پرنده‌شناسی (با بیش از ۷,۰۰۰ جلد کتاب در حوزه پرنده‌شناسی)، بزرگ‌ترین کلکسیون ماکیان و کبوتران در خاورمیانه و مجموعه پروانه‌شناسی از بخش‌های باغ پرندگان کرج هستند.

جاذبه‌های تاریخی کرج

کاخ مروارید یا کاخ شمس با قدمتی از دهه ۵۰ شمسی، کاخ سلیمانیه با قدمتی از دوره فتحعلی‌شاه قاجار (متشکل از تالارها، ارسی‌ها، نقاشی‌ها، آینه‌کاری‌ها، قوس‌های نیم‌دایره نما و سقف شیروانی)، کاروانسرای ینگی‌امام هشترود با قدمتی از دوره شاه عباس صفوی، امامزاده ینگی‌امام مربوط به دوره صفویه تا قاجار، برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه با قدمتی از دوره تیموری (بنایی هشت‌ضلعی با گنبد مخروطی)، پل شاه عباسی، پل دختر کرج یا پل سلیمانیه با قدمتی از دوره صفویه، کاروانسرای شاه عباسی (شامل بخش‌هایی مانند موزه صنایع دستی، رستوران سنتی و سفره‌خانه)، خانه احمد شاملو یا با نام‌ موزه احمد شاملو، حمام مصباح با قدمتی از دوره قاجار و محوطه باستانی ازبکی از جاهای دیدنی تاریخی کرج هستند که همگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

کد خبرنگار: ۹
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • عباس ابادی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    از چشمه عباس آباد کرج هم دیدن نمایید فضای سر سبز و دیدنی هم لذت ببرید بهترین جا برای گردشگری
  • عباس ابادی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    بهترین جا برای تفریح در کرج شهرک زیبای عباس آباد با مردمانی دلسوز و مهربان چشمه و محله شاد با درختان سبز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید