۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 55425576

مجموعه بناهای تاریخی ایران بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز توصیف می‌شوند، با ما همراه باشید تا بدانیم مجموعه گنجعلی‌خان در کجاست.

مجموعه گنجعلی‌خان در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: گنجعلی‌خان که از حکام مشهور زمان شاه عباس محسوب می‌شد، در زمان حکومت خود، آثار و بناهای زیادی ساخت و در آبادی این منطقه کوشید. معمار مجموعه گنجعلی‌خان، استاد سلطان محمد معمار یزدی و بانی آن گنجعلی‌خان است که این اثر ۱۱ هزار متر مربعی را به سبک معماری اصفهانی بنا نهادند. این مجموعه از بخش‌های مختلفی همچون بازار، مسجد، مدرسه، کاروان‌سرا تشکیل شده است.

درباره مجموعه جذاب و تماشایی گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلی‌خان کرمان یکی از جاذبه‌های مهم کرمان است که به‌سبب گستردگی و تنوع بخش‌های مختلف آن، شهرت زیادی برای گردشگری این شهر به وجود آورده است. مجموعه گنجعلی‌خان شامل زیرساخت‌های شهری است که برای توسعه شهر کرمان در آن روزگار بنا شد و اکنون بخش مرکزی و مهمی از بافت سنتی و تاریخی کرمان را تشکیل می‌دهد.

میدان گنجعلی‌خان را می‌توان معادل میدان نقش جهان اصفهان و میدان امیر چخماق یزد دانست. این میدان اصول شهرسازی تاریخی ایران را در خود دارد و بخش‌هایی همچون بازار، مسجد، کاروان‌سرا و غیره در اطراف آن شکل گرفته‌اند. این میدان در اصل یک مرکز گردهمایی اجتماعی بوده است.

مجموعه گنجعلی‌خان در کجاست؟

مجموعه گنجعلی‌خان ۱۱ هزار مترمربع وسعت دارد و میدان و بازار آن در سال ۱۰۰۵ هجری قمری ساخته شده‌اند. حمام در ضلع جنوبی در سال ۱۰۲۰ هجری قمری، مدرسه و کاروان‌سرا در ضلع شرقی به‌ترتیب در سال‌های ۱۰۰۷ و ۱۰۲۱ هجری قمری، آب‌انبار در ضلع غربی در سال ۱۰۲۱ هجری قمری احداث شدند. ضرابخانه نیز در ضلع شمالی قرار دارد.

مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان نامش را از سازنده و پایه‌گذار آن یعنی گنجعلی‌خان، والی و حاکم کرمان در دوره صفویه گرفته است. گنجعلی‌خان نزدیک به ۳۰ سال حاکم کرمان بود و در زمان فرمانروایی‌ خود بناهای متعددی را احداث کرد. بخشی از این آثار امروز به دست ما رسیده؛ ولی بخشی دیگر نیز مخصوصا در زمان لشکرکشی آقامحمد خان آسیب فراوان دیده و از میان رفته است.

میدان گنجعلی‎خان، یکی دیگر از بخش‎های مهم این مجموعه است که از سه طرف توسط بازار احاطه شده است. در سال‎های آغازین ساخت، میدان گنجعلی‎خان به مرکز اقتصادی شهر تبدیل شده بود و اجتماعات مردمی نیز در آن شکل می‎گرفت.

مجموعه گنجعلی‌خان در کجاست؟

میدان گنجعلی‎خان علاوه بر ورودی‎هایی به بازار، مدرسه‎ای دارد که مسجد کوچکی هم برای استفاده طلاب علوم دینی برای آن ساخته شده است. ضرابخانه‎ میدان هم که در ضلع شمالی قرار دارد، امروزه تبدیل به موزه سکه شده است و از کلاه فرنگی روی سقف آن قابل شناسایی است. میدان آب انباری نیز دارد که به نام پسر گنجعلی‎خان، یعنی «علیمردان خان» نام‎گذاری شده است.

بازار کرمان به عنوان بخشی از مجموعه گنجعلی‎خان، مانند بازارهای سایر شهرهای بزرگ ایران، همواره شلوغ و پررونق بوده است. این بازار که در بخش جنوبی میدان قرار گرفته، به بازار زرگری منتهی می‎شود که با نام بازار قیصریه نیز معروف است.

از آن‎جا که کاروانسراها، یکی از مهم‎ترین سازه‎های مرتبط با سفر در ایران هستند، کاروانسرای مجموعه گنجعلی‎خان هم دربردارنده بخش مهمی از تاریخ سفر در کرمان است. این کاروانسرا در کنار سایر بخش‎های مجموعه گنجعلی‎خان، مقصد جذابی برای مسافران این شهر تاریخی به شمار می‎رود.

یکی از زیباترین بخش‎های مجموعه گنجعلی‎خان، حمام است که تاریخ ساخت آن به قرن یازدهم هجری قمری باز می‎گردد. این حمام تزئینات کاشی‎کاری منحصربه‎ فردی دارد و در برخی بخش‎ها نقوش انسانی و حیوانی هم به چشم می‎خورد.

مجموعه گنجعلی‌خان در کجاست؟

«کسی نداده نشان در جهان چنین حمام»، بیتی است که بر سردر حمام گنجعلی‎خان به چشم می‎خورد و به حروف ابجد، تاریخ ساخت حمام را نشان می‎دهد. با ورود به حمام، راهرویی به چشم می‎آید که با تغییر مسیر، مانع دید مستقیم به فضای داخلی حمام می‎شود. این راهرو به سربینه که کارکرد رختکن حمام را دارد، ختم می‎شود.

بخش اصلی حمام گنجعلی‎خان که امروزه به موزه مردم‎شناسی تبدیل شده، اشیایی از جمله تشت، تاس و وسایلی مانند انواع لُنگ، حنا، سدر، سینی‌، آیینه، شانه‌ و سنگ پا در آن به نمایش درآمده و مجسمه‎هایی در حال کیسه کشیدن و دلاکی هم در این بخش قرار داده شده است.

محل قرارگیری مجموعه گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلیخان کرمان یکی از جاذبه های کلیدی شهر و استان کرمان است که به سبب گستردگی و تنوع بخش‌های مختلف آن، شهرت زیادی برای گردشگری این شهر ایران پدید آورده است. مجموعه گنجعلی‌خان شامل زیرساخت های شهری است که برای توسعه شهر کرمان در آن روزگار بنا شده و اکنون بخش مرکزی و مهمی از بافت سنتی و تاریخی کرمان امروز را شامل می‌شود.

مجموعه گنجعلی‌خان در کجاست؟

مجموعه گنجعلیخان در نزدیکی میدان شهدا کرمان قرار گرفته است و در میان دو خیابان اصلی امام و شریعتی که به این میدا ختم می‌شوند جای دارد. ایستگاه اتبوس قدس و ایستگاه سه راه شمالی-جنوبی، دو ایستاه اتوبوس نزدیک به این مجموعه در خیابان شریعتی کرمان هستند. مجموعه گنجعلی‌خان در نزدیکی میدان شهدا در شهر کرمان قرار گرفته است. دو خیابان اصلی امام و شریعتی به میدان گنجعلی‌خان ختم می‌شوند.

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان، مجموعه گنجعلی‌خان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید