۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 55425568

خانه‌های تاریخی از جذاب‌ترین دیدنی‌های هر مقصدی است، با ما همراه باشید تا بدانیم خانه تاریخی صادقی در کجاست.

خانه تاریخی صادقی در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اردبیل یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که تاریخی کهن و مردمانی مهمان‌نواز و خون‌گرم دارد. بهترین زمان برای سفر به شهر و استان اردبیل اواخر بهار و تابستان است تا اگر به سرمای زمستانی این منطقه عادت ندارید، بتوانید در این ایام سال از هوای خنک استان اردبیل و طبیعت سرسبز و زیبا و دیدنی‌های لذت ببرید. از اولین مکان‌هایی که پس از ورود به هر شهر تاریخی در ایران، بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود، خانه‌های تاریخی هستند. در این مطلب با هم به یکی از جاهای دیدنی اردبیل، یعنی خانه صادقی سری می‌زنیم.

آشنایی با خانه تاریخی صادقی

خانه صادقی عمارتی مجلل که یکی از زیباترین بناهای معماری ایرانی محسوب می‌شود و تمام ویژگی‌های یک خانه‌ی سنتی را دارد. از گچ‌بری و تزئینات تا شیشه‌های رنگی و ارسی‌ها. خانه تاریخی صادقی خانه ای باشکوه در محله اوچدکان اردبیل واقع شده است . ساخت خانه تاریخی به سالهای ۱۲۷۹ تا ۱۲۸۳ هجری قمری برمی گردد . صاحب این خانه تاجر خوشنامی بنام حاج ابراهیم صادقی است .خانه تاریخی صادقی در ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ به شماره ۱۴۴۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی صادقی در کجاست؟

این عمارت در زمینی به مساحت ۱۴۵۰ مترمربع و با زیربنایی در حدود ۱۷۵۰ مترمربع ساخته شده است. پس از گذشتن از در ورودی، وارد دالانی مستطیل شکل با نمای آجری و سقف چوبی می‌شویم که گویا در زمان‌های قبل سقف این ورودی نیز آجری ضربی بوده است. نمای عمارت، آجری با پنجره‌های ساده چوبی است که منتهی‌الیه ارتفاع آن در طبقه دوم به صورت کنگره درآمده است.

نمای دیوارهای ضلع جنوبی و غربی حیاط دارای تاق نماهای آجری است و قسمت اصلی ساختمان در سه طبقه ساخته شده که مشتمل بر زیرزمین، همکف و طبقه بالا است. ساختمان دارای دو در ورودی است با دو راهروی مجزا و اتاق‌های قرینه، که به یکدیگر راه دارند.این بنای تاریخی دارای سه بخش مجزا است که برای مراودات اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و خانوادگی به کار گرفته می‌شد.

در این بنا، از اسلوب‌ معماری بسیار متین استفاده شده و مصالح به کار رفته در آن، با سلیقه و التزامی ویژه انتخاب شده‌اند. پله‌های ورودی به طبقه بالای خانه از چوب گردو است، ‌ درها، ‌ کمدها، اشکاف‌ها و گنجه‌ها نیز با مهارت خاصی ساخته شده‌اند.در ازاره دیوارهای جانبی کتیبه زیبای آیت‌الکرسی به خط نستعلیق نقش بسته است.

خانه تاریخی صادقی در کجاست؟

از این عمارت، در حال حاضر استفاده مسکونی نمی‌شود، ‌ولی بنا از استحکام و سلامت کامل برخوردار است. در ساختمان این عمارت بزرگ، از هنر حاج محمد معمار اردبیلی استفاده شده و ساختن آن چهار سال به درازا انجامیده است. کاربری امروزه این عمارت هتل رستوران می باشد که در کنار بازدید از این بنا می توانید از غذاهای خوشمزه این رستوان لذت ببرید.

محل قرارگیری خانه تاریخی صادقی

در گذشته در خانه صادقی مراسم عقد و شیرینی‌خوری به‌شکل سنتی برگزار می‌شد. اکنون این خانه با حفظ معماری سنتی خود با همت بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده است و با نام مجتمع تاریخی ختایی فعالیت می‌کند. این مجموعه شامل رستوران سنتی، دمنوش خانه و کافی شاپ، تالار عقد، سالن همایش و جلسات است و همچنان مراسم عقد و عروسی در این مکان برپا می‌شود.

خانه صادقی را حاج محمد معمار اردبیلی با ظرافت و زیبایی هر چه تمام‌تر بنا کرد و این کار چیزی حدود ۴ سال طول کشید. بنای این اثر طبق ویژگی‌های خاص معماری روزگار قاجار ساخته شد و به کلیت خانه‌های ایرانی آن ایام بسیار نزدیک است.

خانه تاریخی صادقی در کجاست؟

این عمارت در زمینی به مساحت ۱۴۵۰ مترمربع و با زیربنایی در حدود ۱۷۵۰ مترمربع ساخته شده است. مالک این خانه تاجر معروف و خوش‌نام حاج ابراهیم صادقی است که نام او بر کتیبه‌سر در ورودی نقش بسته است.

از سردر ورودی که بگذریم به دالانی مستطیل شکل پا می‌گذاریم که کل نمای آن با آجر پوشیده شده و سقفی که پیش از این آجری ضربی بوده است ‌را چوب‌کاری کرده‌اند.نمای عمارت را که از نگاه می‌گذرانیم ساختمانی تمام آجری با پنجره‌های ساده می‌بینیم و در انتهای آن در طبقه‌ی دوم کنگره مانند شده است. این ساختمان در سه طبقه ساخته شده و زیرزمین، همکف و طبقه‌ی اول این سه طبقه را تشکیل می‌دهند.

خانه صادقی دو ورودی دارد و راهروهای آن‌ها کاملا مجزا است. اتاق‌هایی که در این بخش قرار دارند کاملا قرینه‌ی یکدیگرند و به سبک بسیاری از خانه‌های ایرانی به یکدیگر راه دارند. پله‌هایی که مارا به طبقه‌ی بالا می‌برند همگی از جنس چوب هستند، همچنین پله‌های ورودی به طبقه بالای خانه از چوب گردو است، همچنین ‌درها، ‌کمدها، اشکاف‌ها و گنجه‌ها با مهارت بالا و دقت هنرمندانه ساخته شده‌اند.

خانه تاریخی صادقی در کجاست؟

خانه تاریخی مرحوم حاج میرزا ابراهیم صادقی در بافت قدیمی شهر اردبیل قرار دارد. این خانه در کوچه سرتیپ آباد، روبه‌روی مسجد اوچدکان واقع شده است.

آدرس: استان اردبیل، اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید