اردبیل تنوع خوبی برای گشت و گرد دارد، در این راستا با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف بازار اردبیل بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف بازار اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر اردبیل مجموعه‌ای تماشایی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی است. نمی‌شود تا این شهر رفت و آثار تاریخی آن را ندید. بعد از گشت‌وگذار در بازار می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی و مهم شهر بروید.

درباره بازار اردبیل

بازار بزرگ اردبیل یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آید که قدمت آن احتمالا به قرن‌های هفت و هشت هجری قمری و حتی قدیمی‌تر می‌رسد. در برخی از منابع از جمله آثار مقدسی و اصطخری در قرن چهارم هجری قمری، نام این بازار آمده است که آن را به‌شکل صلیبی توصیف کرده‌اند و به مسجدی در وسط آن اشاره می‌کنند.

بازار اردبیل در قرون هفت و هشت هجری از رونق خوبی برخوردار بوده اما رونق اصلی آن مربوط به دوره صفویه است. به‌دلیل اینکه این شهر خاستگاه سلاطین صفوی، مرکز دینی و همچنین جایگاه مقابر شیخ صفی‌الدین اردبیلی و دیگر گذشتگان سلاطین صفوی بود، شهر و بازار آن از اهمیت و رونق خاصی برخوردار شد. در زمان حکومت شاه طهماسب اول، بازارهای اردبیل رونق بسیار زیادی داشتند که می‌توان به بازار بقالان، کرباس‌فروشان، قصابان، خراطان، سراجان، قیصریه و ده‌ها سرای دیگر اشاره کرد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف بازار اردبیل

در دوره صفوی و بر اساس روایات تاریخی، مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی موقوفات بسیاری از جمله خانه‌های اطراف بقعه، مغازه‌ها، حمام و همچنین بازار اردبیل را داشته است. درآمد حاصل از این موقوفات صرف امور خیریه در سطح شهر می‌شد که می‌توان به رسیدگی به وضع معیشتی افراد مستضعف و خانواده‌های فقیر اشاره کرد.

بازار کنونی اردبیل معرف آثاری از دوره صفویه و قاجاریه است و بخش‌های مختلفی چون راسته‌ها، تیمچه‌ها، سراها، مسجد و گرمابه دارد. در داخل این بازار همچنین مسجد جامع و مسجد اعظم قرار دارند. بازار بقالان، قصابان، خراطان، سراجان، قیصریه، چاقوفروشان، کلاه‌دوزان، راسته اصلی بازار، راسته پیر عبدالملک، راسته قیصریه، راسته کفاشان، راسته غلامان، بازار زرگران، سراجان، پنبه‌فروشان، مسگران، چاقوسازان، آهنگران، سرای خشکبار (حاجی میرزا)، سرای گلشن، سرای وکیل، سرای نو یا زنجیرلو، سرای حاج احمد، سرای حاج شکر، سرای مجیدیه، سرای امام جمعه، سرای دوگچی و تیمچه زنجیرلی قسمت‌های مختلف این بازار را تشکیل می‌دهند.

سرای خشکبارهای بازار اردبیل از دو بازارچه موازی هم تشکیل شده است که هر دو بر راسته بازار عموداند و هرکدام دارای پنج دهانه و ۵۱ مغازه هستند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف بازار اردبیل

سرای گلشن نیز دو بازارچه و یک سرا دارد که در مقابل سرای زنجیرلی واقع شده‌اند ‌و به راسته بازار و راسته پیر عبدالملک مربوط می‌شوند. از دیگر بخش‌های مهم بازار می‌توان به چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه اشاره کرد. این بخش مدور شکل است و گنبد کروی بلند و ساده دارد.

چند جاذبه دیدنی‌تر در نزدیکی بازار اردبیل

بازار کفاشان اردبیل

وجود مراکز خرید اردبیل و غرفه‌های مختلف جذابیت بازار کفاشان را دوچندان می‌کند؛ البته نمی‌شود معماری قدیمی و زیبای آن را نادیده گرفت. طاق‌های جناغی بازار نمای زیبایی دارند. این بازار در ۱۰۰متری مجموعه بازار اردبیل و در محله تازه میدان است. می‌توانید بعد از گشتن در بازار در همان نزدیکی به رستوران آقا سید هم بروید و دلی از عزا دربیاورید. غذاهای خوش‌مزه اردبیلی روزتان را کامل‌تر می‌کنند. نوش جانتان باشد.

مسجد اعظم اردبیل

این مسجد از دیگر جاهای دیدنی اردبیل است که می‌تونید از آن بازدید کنید. قدمت مسجد اعظم به دوره قاجار می‌رسد. حاج محمد حسین امین این مسجد را ساخته است. میرزا علی اکبر مجتهد نامی تعمیرات این بنا را انجام داد. او کلاس‌های درسش را در این مسجد برگزار می‌کرد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف بازار اردبیل

به همین خاطر بعد از تعمیر مسجد خیلی‌ها هنوز هم این بنا را به اسم میرزا علی اکبر می‌شناسند. مسجد اعظم اردبیل دارای شبستان‌ها و چند صحن است. معماری زیبای این مسجد با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌توجه همه را به خودش جلب می‌کند. این مسجد تا بازار بزرگ فاصله کمی دارد.

مسجد جامع اردبیل

وجود بناهایی با قدمت چندین‌ساله نشان می‌دهد که اردبیل از شهرهای تاریخی و مهم ایران در گذشته است. در دل بازار اردبیل مسجدی را ساخته‌اند که فروشنده‌های بازار برای برپایی نماز به آنجا می‌روند. گچ‌بری‌ها و تزیینات داخلی مسجد جامع زیبایی چشمگیری دارد. بد نیست بدانید در این شهر مسجد دیگری به همین اسم هست. قدمت آن مسجد به دوره سلجوقی می‌رسد و به مسجد عتیق یا جمعه مسجد هم معروف است. در روزهای محرم بازاری‌ها در مسجد جمعه اردبیل جمع می‌شوند و آیین‌های سوگواری را برگزار می‌کنند. مراسم طشت گذاری یکی از مراسمی است که هرساله در این مسجد انجام می‌دهند.

موزه مردم شناسی اردبیل

آقانقی از حمام‌های قدیمی اردبیل است که این روزها کاربرد دیگری دارد. بنای حمام را در دوره ایلخانی و به دستور ظهیرالاسلام ساخته‌اند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف بازار اردبیل

به همین خاطر این حمام را به اسم ظهیرالاسلام هم می‌شناسند. در زمان قاجار شخص دیگری به‌اسم آقانقی موتمن‌الرعایا این بنا را خرید و بازسازی کرد. هر بخش از این حمام بسیار دیدنی است و کاشی‌کاری‌های باشکوهی دارد. امروزه در این حمام موزه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند. مجسمه‌های مختلفی را در این حمام گذاشته‌اند که گوشه‌ای از فرهنگ و آداب‌ورسوم این منطقه را نشان می‌دهد. در این موزه می‌توانید معماری چشم‌نوازی از دوره ایلخانی را ببینید. موقعیت این موزه در میدان عالی قاپو و در ابتدای خیابان سعدی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید