صراخیه روستایی در شادگان است که در آن خبری از نشانه‌های زندگی شهری نیست؛ روستایی که در میان آب به ونیز ایران مشهور است.

نگاهی به روستای صراخیه در خوزستان

در استان خوزستان و در شهرستان شادگان، در بخش خنافره و در دهستان ناصری، روستایی وجود دارد که می‌تواند مقصد سفر بعدی شما در آخر زمستان و اول بهار باشد! روستای صراخیه که به ونیز ایران نیز شهرت دارد، در منطقه‌ای بکر و در میان تالاب شادگان قرار گرفته است. این تالاب، از معدود تالاب‌هایی است که نامش به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی منطقه و جهان، در فهرست سازمان بین‌المللی یونسکو قرار گرفته است.

نگاهی به معماری صراخیه

خانه ‌ایی از خشت‌های بزرگ و کوچک که با دستان صاحبان‌شان ساخته شده‌اند یکی از چشم‌اندازهای دیدنی روستا هستند. این خانه‌ها با مصالح در دسترس بومیان ساخته می‌شوند و سادگی و صفای خود را در معرض نمایش می‌گذارند. در صراخیه هر کس به شیوه‌ای خانه خود را می سازد؛ برخی با آجر و بلوک سیمانی و برخی دیگر با گِل. برخی خانه ها نیز در حصاری از نی یا حفاظی از برگ نخل قرار دارند که فضای اطراف خانه را مشخص می‌کند.

مردم صراخیه؛ گرم مثل جنوب

در صراخیه خبری از نشانه‌های زندگی شهری نیست و سادگی در جای‌جای آن و در میان آب‌های تالاب موج می‌زند. لباس‌های بلند و پوشیده‌ محلی حکایت از استحکام سنت‌های دیرینه در این روستا دارد و گویای بخشی از فرهنگ بومی منطقه است.

اهالی روستا به زبان عربی سخن می‌گویند و روزی خود را از تالاب به دست می‌آورند. پرورش گله‌های غاز و گاومیش اهوازی نیز یکی از مشاغل روستاییان است و وجود تالاب شادگان، بستر مناسبی برای آن فراهم کرده است.

روستای صراخیه؛ با قایق مثل ونیز

همانطور که از شهرت روستای صراخیه بر می‌آید، برای رفت و آمد در روستا باید سوار بر قایق‌های چوبی شوید. این قایق‌ها، همان بَلَم هستند که شما را از میان نیزارها می‌گذرانند تا بتوانید به روستای صراخیه رسیده و در آن گشت و گذار کنید. از مهم‌ترین جذابیت‌های سفر به این روستا، همین بَلَم سواری‌ها و گشت زدن در میان روستا است. شما می‌توانید با یکی از محلی‌ها، کل روستا را با قایق بگردید و البته اگر شرایط مناسب باشد و راهنمای شما هم تایید کند، در بخش‌هایی از تالاب هم شنا کنید.

نگاهی به روستای صراخیه در خوزستان

یکی دیگر از جذابیت‌های روستای صراخیه، باب بودن بازی‌های محلی خاصی در آن است. کودکان این روستا به جای مشغول بودن به بازی‌های کامپیوتری مدرن، طناب‌کشی بازی می‌کنند و یا مسابقه‌ی قایق‌رانی می‌گذارند که شما هم می‌توانید اگر دلتان خواست، آن‌ها را همراهی کنید.

از دیگر جاذبه‌های ونیز ایران تماشای گله‌های گاومیش است که در این منطقه به وفور دیده می‌شوند. پرندگانی هم که به سمت تالاب کوچ کرده‌اند نیز امکان پرنده نگری را برای شما فراهم می‌کنند و می‌توانید حسابی از دیدن گونه‌های مختلف پرنده‌ها لذت ببرید. این گونه‌ها به خصوص در فصل زمستان که آب و هوای روستا معتدل است، به وفور در اطراف تالاب دیده می‌شوند.

اهالی روستای صراخیه به زبان عربی صحبت می‌کنند ولی نگران نباشید، شما می‌توانید به راحتی در یکی از آلاچیق‌هایی که امکانات اولیه را برای اقامت دارند، استراحت کنید. اگر مایل باشید که چند روزی را برای لذت بردن از زیبایی‌های صراخیه اختصاص دهید، می‌توانید برای اقامتتان در شب، به شهرهای اطراف رفته و در هتل اقامت کنید. روستای صراخیه با اهواز 110 کیلومتر فاصله دارد.

دیدنی‌های صراخیه

سفر به روستای صراخیه تنها به تفریحاتی چون قایق‌سواری و ماهیگیری محدود نمی‌شود. اهالی روستا صید روزانه و انواع صنایع دستی تولیدی خود در بازارچه‌ای محلی و کوچک به فروش می‌رسانند که گشتن در آن می‌تواند تجربه جالبی برای گردشگران باشد. در کنار خرید لذتبخش سری هم به موزه حیات‌وحش بزنید و در مورد پرندگان مهاجر و زمان مهاجرت آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید.

در این روستا مسجدی بدون گنبد و گلدسته وجود دارد که با مصالح بومی ساخته‌ شده و دورتادور آن را با نی پوشش داده‌اند.

امکانات روستای صراخیه

مرکز تفریحی‌گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان در غرب روستا

پارکینگ در نزدیکی مرکز تفریحی‌گردشگری تالاب شادگان

بازارچه خرید سوغات و صنایع دستی

مسجد

سرویس بهداشتی

محل استراحت ساخته شده از نی و برگ درخت نخل به نام مضیف برای استراحت و پذیرایی

تعداد زیادی کپر یا آلاچیق

رستوران‌های محلی

وضعیت اقامت در روستای صراخیه چگونه است؟

در صراخیه امکاناتی برای اقامت شبانه مسافران وجود ندارد؛ اما می‌توانید در شهرهای اطراف و یا در اهواز در یک هتل اقامت کنید. با اقامت در اهواز حدود 110 کیلومتر با صراخیه فاصله دارید.

نگاهی به روستای صراخیه در خوزستان

کد خبرنگار: ۹
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاهر IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 2
    سراخیه کمتر از ۵۰ کیلومتر با اهواز فاصله دارد
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      فقط گزارش وحرف خالی نه فیلمی ونه عکسی ازاین روستاپخش نکردید
  • ناصر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 0
    صراخیه شادگان مردمانی بسیارمهربان باانسانیتی هستن،بایدانها رو ازنزدیک ببینید،ولی ازمحرومترین شهرهای ایران هستن
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    شادگان شهری بدون حتی یک مسافرخانه زیرا مردم ان شهر اجازه نمی دهند کسی در مسافرخانه اقامت کند بلکه در منزل خود از او پذیرایی میکنند حتی اگه او را نشناسند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 0
    ونیز ایران وطبیعت بکر جذابیت خاص خودرا دارد .
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    مدیر مدرسه ی صراخیه حاج کاظم مطرودی انسانی شریف وبسیار بزرگوار ومحترمی ست، وصدالبته میهمان نواز
  • بهلول IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    110 درسته 150 اشتباهه
  • بهلول IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    ببخشید منظورم 50 اشتباهه
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    یا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید