۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 55425559

اگر یک روستای زیبا، زنده و دلپذیر برای سفر به همدان می‌خواهید حتما سری به روستای ورکانه همدان بزنید؛ مخصوصا در فصل کوچ عشایر.

ورکانه روستایی در مسیر کوچ عشایر

سلام نو-سرویس گردشگری: گردشگری روستایی یا روستاگردی یکی از پرطرفدارترین ابعاد سفر میان گردشگران است که به‌منظور آشنایی با بافت سنتی یا تاریخی و فرهنگ‌های بومی مختلف انجام می‌شود. در کشور ایران نیز روستاهای هدف گردشگری فراوانی وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین این روستاها که در استان همدان واقع شده است، ورکانه نام دارد.

روستای ورکانه در حوالی سد اکباتان، یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی همدان به شمار می‌آید. این روستا از شمال شرقی به کوه سردره، از غرب به روستای سیمین، از جنوب غربی به کوه سرخ بلاغ، از شرق به کوه قره داغ و از جنوب و جنوب شرقی به دره بارانی و دره قشلاق محدود می‏‌شود. از روستای ورکانه تا همدان ۲۰ کیلومتر فاصله است.

معنای نام ورکانه

در زبان کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است. ورکانه نیز به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه است. از نقطه نظری دیگر، به‌دلیل اینکه در پیرامون روستا معادن سنگ به فراوانی مشاهده می‌شود، نام ورکانه را به خود گرفته است و وجه تسمیه روستای ورکانه را معادل محلی آورده‌اند که در نزدیکی معدن است.

پیشینه روستای ورکانه

پیشینه روستای ورکانه در استان همدان به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد و آثاری از دوره صفوی در آن کشف شده است. در گذشته نظام تصمیم‌گیری و قدرت بر اساس ارباب رعیتی بوده است. در آن زمان «نقی‌خان قراگوزلو»، خان روستا بود و بعد از او نیز دخترش ارباب و حاکم روستا شد. در حال حاضر نیز در روستای ورکانه مانند سایر روستاهای استان، ریش‌سفیدان جایگاه خاصی دارند و تصمیم‌گیری آن‌ها از نقش تعیین‌کننده‌ای برخوردار است.

معماری و ساختار جذاب روستا

آنچه که بیش از همه در روستای ورکانه به چشم می‌آیند کاربرد سنگ در ساخت آن است. کوچه‌های سنگفرش این روستا با خانه‌های سنگی احاطه شده‌اند و یکی از زیباترین مناظر روستایی را پیش چشم شما قرار می‌دهند. در هر لحظه از روز با نور متفاوت خورشید تصویری تازه در ورکانه خلق می‌شود و نمایشی تازه را به شما نشان می‌دهد.

ورکانه روستایی در مسیر کوچ عشایر

۳ جاذبه تاریخ ورکانه

اصطبل پرورش اسب: در ۲ کیلومتری روستا اصطبلی وجود دارد که در سال‌های پیش از انقلاب به عنوان مرکزی برای پرورش اسب دربار فعالیت می‌کرد و امروزه یکی از دیدنی‌های روستا به شمار می‌آید. گفته می‌شود این بنا ساخته یکی از حکام همدان به نام امیر تومان است. اصطبل، یک حیاط مرکزی دارد که در دو طرف آن فضای نگهداری اسب دیده می‌شود و دو ضلع دیگر، ‌ورودی و انبار علوفه بوده است.

قلعه مهری خانم: این بنا قلعه‌ای اربابی ست که متعلق به مهری خانم، ارباب روستا بوده و در فاصله ۱۰۰ متری در ضلع جنوبی روستا قرار دارد. ساختمان بنا دارای پلان چلیپایی بوده و با زیربنای ۳۳۰ مترمربع در دو طبقه احداث شده است.

گورستان ورکانه: گورستان ساده‌ای در روستا وجود دارد که هیچ سنگ قبری در آن نیست و به همین دلیل، متمایز از دیگر گورستان‌ها جلوه می‌کند.

جاذبه های مذهبی روستای ورکانه

ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی: در روستای ورکانه تنها یک مسجد وجود دارد که نوساز است و در ضلع جنوبی روستا قرار دارد. این مسجد نمای بیرونی و داخلی ساده‌ای دارد و تنها کاشی‌کاری‌هایی در اطراف محراب کوچک آن دیده می‌شود.

آرامگاه امامزاده غیب: یکی از مکان‌های مقدس در ورکانه آرامگاه امامزاده غیب است که در محله‌ای به نام درب مسجد قرار دارد. مردم اهمیت زیادی برای این آرامگاه قائلند و روزهای پنج‌شنبه و جمعه محوطه آن بسیار شلوغ می‌شود.

طبیعت زنده روستای ورکانه

به سبب جریان رودخانه‌های فصلی سیمین و ورکانه، جریان دائمی آب در قنات روستا و وجود چشمه‌سارهای متعدد، طبیعتی چشم‌نواز در جای جای این روستا به چشم می‌خورد. رودخانه‌های فصلی از یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات سرچشمه می‌گیرند و بعد از سیراب‌کردن اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود یا دارستان می‌پیوندد. اراضی سرسبز طبیعی در اطراف روستا و درختان باغات، چهره ویژه‌ای به روستا بخشیده و مکانی پر طراوت را ایجاد کرده‌اند. کوه‌های اطراف روستا و دره‌های زیبا به نام های یورد صفرخان، دره‌خان، تخته‌سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ با مناظر زیبای‌شان چشم همه را به خود خیره می‌کنند.

ورکانه روستایی در مسیر کوچ عشایر

ورکانه روستایی در مسیر کوچ عشایر

روستای ورکانه در مسیر کوچ طوایف قزل یوسف، یارم طاقلو و ورکانی قرار گرفته است و هر سال از اواسط آبان ماه، میزبان کوچ بهاره آنها می‌شود. این طوایف بر اساس سنتی دیرین به دنبال مراتع تازه، راهی کوه‌ها و دره‌های بسیاری می‌شوند و در آنها اتراق می‌کنند تا پس از پایان فصل اعتدال، به قشلاق بازگردند. کوچ این طوایف در مسیر زیبای ییلاق و قشلاق یکی از زیباترین مناظری است که می‌توانید در پیرامون روستای ورکانه به تماشای آن بنشینید.

اقامت در ورکانه ممکن است؟

روستای گردشگری ورکانه دارای امکانات اقامتی مناسبی است که آسایش گردشگران را تضمین می‌کند. اقامتگاه بومگردی ورکانه مهم‌ترین محل اسکان گردشگران در ورکانه است که امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این اقامتگاه با چهار واحد از سوییت‌های یک‌خوابه با ظرفیت سه‌ نفر و سوییت‌های دوخوابه با ظرفیت برخوردار است. وسعت اقامتگاه بومگردی ورکانه ۲۵۲ متر مربع است و با ۳۰ نفر ظرفیت، از سال ۱۳۹۵ فعالیت می‌کند. این اقامتگاه دارای سالن صبحانه‌خوری، کافی‌شاپ، رستوران و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی است. بهتر است پیش از عزیمت به روستای ورکانه، با تماس تلفنی از ظرفیت اقامتگاه مطمئن شوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید