قبل از سفرهای هوایی داخلی یا خارجی بهتر است از لیست وسایل مجاز و غیرمجاز در کابین هواپیما یا قسمت بار آگاه باشید تا در فرودگاه به مشکل برنخورید.

چه چیزی را در هواپیما نمیتوانیم ببریم

در سفرهای هوایی، بستن چمدان و آگاهی از لیست اشیا ممنوعه پرواز از نکاتی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد. حمل برخی اقلام در داخل کابین هواپیما و حمل برخی موارد در قسمت بار ممنوع است؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید بلیط، قوانین مربوط به شرکت هواپیمایی و کشور مبدا و مقصد خود را مطالعه کنید تا در سفر به دردسر نیفتید. حمل حیوانات با هواپیما از دیگر مواردی است که بسیاری درباره آن اطلاعی ندارند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی و همچنین قوانین حمل حیوانات با هواپیما آشنا کنیم.

اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی

چاقو، اشیای فلزی، تیغ، کاتر، قیچی، ناخن‌گیر، ابزار خیاطی، اشیای منحنی با لبه تیز را در پروازهای داخلی و خارجی نمی‌توان به‌عنوان بار دستی به داخل کابین حمل کرد؛ البته باید بدانید که امکان حمل آن‌ها در بخش بار هواپیما وجود دارد. در ادامه شما را با دیگر اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی آشنا خواهیم کرد.

  • لوازم یدکی: اقلام مکانیکی نظیر اره برقی، قطعات و لوازم یدکی حجیم باید به بخش محموله یا کارگو سپرده شوند؛ زیرا به‌عنوان بار تحویلی پذیرفته نمی‌شوند.
  • دخانیات: استعمال دخانیات در تمامی پروازها ممنوع است؛ به همین دلیل نباید کبریت یا فندک‌های گازی در بار دستی به‌همراه داشته باشید. 
  • مایعات: حمل مایعات، اودکلن، اسپری‌ها و ژل‌هایی با حجم بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر به‌عنوان بار دستی ممنوع هستند و مسافر فقط می‌تواند آن‌ها را در قالب بار پذیرش‌شده وارد هواپیما کند. ورود مایعات با حجم کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر به‌صورت بار دستی در کابین مشکلی ندارد؛ البته اگر آن را در کیسه پلاستیکی شفافی با در زیپ‌دار قرار دهید.
  • تجهیزات غواصی: بطری‌های هوای فشرده را به‌شرطی می‌توان به داخل هواپیما برد که خالی باشند؛ پس ورود بطری‌های اکسیژن خالص به داخل هواپیما ممنوع است. چراغ مشعل غواصی را نیز در صورت جدا کردن باتری قابل شارژ آن‌ها می‌توان به داخل هواپیما برد.
  • اسلحه گرم و جنگ افزار: حمل هر نوع سلاح‌ گرم (ورزشی، شکاری و...) باید به‌طور رسمی از قبل به شرکت هواپیمایی اطلاع داده شود. این بار به‌عنوان کالای امنیتی و به‌صورت بار پذیرش‌شده قابل حمل است. به‌علاوه وزن سلاح باید کمتر از پنج کیلوگرم باشد. توجه داشته باشید که حمل انواع اسپری‌ها شامل گاز اشک‌آور، بی‌حس‌کننده و همچنین مواد سریع‌الاشتعال نظیر بنزین و کپسول‌های گاز مایع در سفر هوایی ممنوع است. لوازم دفاع شخصی و هنرهای رزمی همچون اسپری فلفل، باتوم، پنجه بوکس و غیره نیز باید در چمدان قرار بگیرند و تحویل قسمت بار شوند.
  • سرنگ برای استفاده پزشکی: حمل سرنگ به داخل کابین تنها در صورتی بدون مشکل است که مسافر گواهی پزشکی مبنی بر ضرورت تزریق در طول پرواز را داشته باشد.

اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی

چه چیزی را در هواپیما نمیتوانیم ببریم

در سفرهای خارجی توجه به این نکته ضروری است که هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و کالای مجاز در یک کشور ممکن است در کشور دیگری غیرمجاز باشد؛ بنابراین قبل از سفر، حتما لیست اشیای ممنوعه در سفر به کشور مقصد خود را بررسی کنید.

  • ورود گیاهان (نظیر هر نوع میوه‌ و سبزیجات تازه، خشک‌ و یخ‌زده) و محصولات حیوانی (نظیر محصولات گوشتی، ژامبون و محصولات سالامی) خاص به برخی کشورها ممنوع است.
  • مایعات: حمل مایعات، اودکلن، اسپری‌ها و ژل‌هایی با حجم بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر به‌عنوان بار دستی ممنوع هستند. اقلامی همچون کره بادام‌زمینی، ریمل و اسپری نیز جزو مایعات به شمار می‌روند.
  • حمل وسایل برقی نظیر لپ‌تاپ، تبلت و گوشی بدون مشکل است؛ البته این لوازم باید خاموش باشند یا حالت هواپیما برای آن‌ها فعال شده باشد.
  • دارو و مواد مخدر نظیر قرص کدئین، قرص ضدبارداری و داروهای ایدز و هپاتیت، داروهایی نظیر سودوافدرین و دگزامفتامین و پیپ الکترونیکی از جمله اقلامی هستند که ورود آن‌ها به برخی کشورها ممنوع است.
  • ابزارآلات را نمی‌توان به داخل کابین برد و باید آن‌ها را در قسمت بار تحویل داد.
  • حمل لوازم ورزشی از قبیل چوب بیسبال و گلف، تیر و کمان و چوب بیلیارد به داخل هواپیما ممنوع است.
  • سوغاتی و هدیه: ورود سازهای موسیقی و محصولات حیات‌وحش ساخته شده از عاج فیل، پستانداران دریایی و محصولات تهیه ‌شده از لاک‌پشت‌های دریایی و چرم اکثر تمساح‌ها و کیمن‌ها به برخی کشورها ممنوع است.
  • ورود اسلحه به برخی پروازهای خارجی به شرط خالی بودن و تحویل در بخش بار، مجاز است.
  • باتری: حمل وسایلی همچون مسواک برقی که دارای باتری هستند، در داخل کابین هواپیما ممنوع است؛ مگر اینکه باتری آن‌ها را جدا کنید و باتری را در کیف یا چمدان به‌صورت جداگانه بگذارید.
  • حمل وسایل آتش‌بازی و همین طور سایر اقلام انفجاری در کیف همراه و چمدان ممنوع است. در برخی پروازها می‌توان یک بسته کبریت یا فندک خالی را در کیف دستی در داخل کابین حمل کرد.
  • حمل لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر  انواع کرم و لوسیون، انواع ژل، اسپری و عطر، لاک ناخن، خمیر دندان، وسایل بهداشتی مانند صابون و شامپو در کابین هواپیما ممنوع است و باید آن‌ها را در قسمت بار تحویل دهید.

قوانین حمل حیوانات با هواپیما

حمل حیوانات با هواپیما قوانین خاصی دارد که در هر کشور و هر ایرلاین هوایی، متفاوت است؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر، قوانین حمل حیوانات با هواپیما از جمله قوانین بین‌المللی، قوانین کشور مبدا، قوانین کشور مقصد و قوانین شرکت حمل هوایی را مطالعه کنید. در بیشتر شرکت‌های هواپیمایی ورود حیوان خانگی به کابین مسافری ممنوع است و مسافران باید حیوان خانگی خود را داخل قفس مخصوص به بخش بار تحویل دهند. به‌علاوه باید بدانید که مسافر مجاز به حمل هر نوع حیوانی با هواپیما نیست.

چه چیزی را در هواپیما نمیتوانیم ببریم

به‌همراه داشتن مدارک لازم، دریافت کد AVIH (سرویس حمل موجود زنده) در زمان تهیه بلیط از دفتر آژانس هواپیمایی، تماس با فرودگاه مبدا، ۲۴ ساعت قبل از پرواز، برای اطلاع از بروز هر مشکل احتمالی، حضور در فرودگاه از حداقل سه ساعت قبل از پروازهای بین‌المللی و حداقل دو ساعت قبل از پروازهای داخلی، دادن غذای سبک به حیوان (چند ساعت قبل از پرواز)، گذاشتن آب و غذا برای حیوان در پروازهای بیش از دو ساعت و رعایت استانداردهای قفس حیوانات خانگی از جمله نکاتی است که باید در زمان حمل حیوانات با هواپیما به آن‌ها توجه کنید.

بهتر است بدانید که برای حمل توله سگ یا بچه گربه، باید از تولد آن‌ها حداقل ۱۰ هفته گذشته باشد. در ضمن طبق قوانین سازمان دامپزشکی در ایران، هر مسافر مجاز به‌ حمل حداکثر دو قلاده سگ یا گربه و ۱۰ عدد پرنده تزیینی است. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید