۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 55425395

رودخانه‌های اطراف سیرجان علاوه بر ایجاد شرایط مطلوب برای صرف اوقات فراغت، جذابیت این منطقه را نیز بیش از پیش نموده‌اند.

رودخانه‌های اطراف سیرجان

سلام نو-سرویس گردشگری: با شناخت رودخانه‌های اطراف سیرجان و بازدید از آنها، می‌توانید خاطرات جذاب و به یاد ماندنی را برای خود خلق کنید. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، در شهر سیرجان از توابع استان کرمان می‌توان شاهد طبیعت‌های بکر، چشم نواز و خیره کننده‌ای بود که در ذهن‌ها نمی‌گنجد. این شهر دارای برخی از رودخانه‌های بسیار دیدنی است که از جمله جاهای دیدنی سیرجان به شمار می‌روند. این روخانه‌ها هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران در فصل‌های مختلف، هستند. برای بازدید از این رودخانه‌ها باید آنها را بشناسید.

در سیرجان (از توابع استان کرمان)، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. هر کدام از این جاذبه‌های گردشگری به گونه‌ای دلفریب و چشم نواز هستند که توجه مخاطبین در اقصی نقاط جهان را به سمت خود جلب می‌کنند. در بین این جاذبه‌های فوق العاده و خیره کننده، می‌توان به رودخانه‌های بی‌نظیر آن نیز اشاره نمود. اگر به اطراف سیرجان سفر کنید، حتما با برخی از رودخانه‌های جذاب، مواجه خواهید شد. درست است که این شهر از آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی برخوردار است، اما در بر دارنده‌ی یک طبیعت و پوشش گیاهی خارق العاده نیز می‌باشد.

رودخانه‌های اطراف سیرجان را بشناسید:

رودخانه‌های اطراف سیرجان یک طبیعت چشم نواز و منحصر بفرد را برای این شهر به ارمغان آورده‌اند. در اطراف سیرجان می‌توان شاهد بسیاری از روستاهای مختلف بود که در برخی از آنها رودخانه‌های بزرگ و کوچکی در جریان است. هر کدام از آنها با زیبایی خارق العاده، شگفتی مخاطبین و گردشگران را بر می‌انگیزند. از جمله رودخانه‌های اطراف این شهر، می‌توان از موارد زیر یاد کرد:

رودخانه حسین آباد خانی:

در بین انواع رودخانه‌های اطراف سیرجان، می‌توان به روخانه‌ی حسین آباد خانی اشاره کرد. در اطراف سیرجان روستایی با نام حسین آباد خانی وجود دارد که به سبب برخورداری از شرایط اقلیمی فوق العاده، طبیعت جذاب و دلفریبی را در بر دارد. در این روستا می‌توان شاهد رودخانه حسین آباد خانی بود که سرچشمه آن در کوه بید شیرین است.

در فصل زمستان که بارندگی در این روستا افزایش می‌یابد، سطح آب رودخانه نیز افزایش خواهد یافت. کم کم و با وجود گرم شدن هوا، سطح آب نیز کاهش خواهد یافت. این روستا به سبب قرارگیری در مجاورت این رودخانه، از سرسبزی و شرایط ایده‌آلی برخورداری است.

چشمه آب معدنی گلی آونگ از رودخانه‌های اطراف سیرجان:

از دیگر انواع رودخانه‌های اطراف سیرجان، می‌توان به چشمه آب معدنی گلی آونگ نیز اشاره نمود. این چشمه در قسمت جنوب شرقی از شهر سیرجان واقع شده است. آب این چشمه از خواص درمانی بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین سالانه بسیاری از گردشگران برای درمان برخی از مشکلات خود به این چشمه رجوع می‌کنند. این بنا از جمله بناهای طبیعی است که از جذابیت فوق العاده و بی‌نظیری برخوردار است. یکی از موارد قابل توجه در این چشمه، برخورداری آن از رسوبات آبرفتی است.

رودخانه‌های اطراف سیرجان

رودخانه دره گرا در سیرجان

رودخانه دره گرا:

یکی از رودخانه‌های اطراف سیرجان که از جذابیت فوق العاده و چشم نوازی برخوردار است، رودخانه دره گرا می‌باشد. این رودخانه در فاصله‌ی 45 کیلومتری از جاده‌ی سیرجان واقع شده است. در مسیر این رودخانه‌ی جذاب و منحصر بفرد می‌توان شاهد رشد بسیاری از درختان مختلف مانند:

  • درختان الوک
  • ارچن
  • بنه

و همچنین رشد بسیاری از گیاهان دارویی مانند آویشن و آلاله نیز بود. این طبیعت بکر و خارق العاده در کنار جذابیت منحصر بفرد، بستر ایده‌آلی برای سکونت بسیاری از حیوانات آبی و همچنین پرندگان و ... نیز خواهد بود. با وجود این رودخانه در سیرجان، می‌توان در فصل تابستان از آب و هوای خنک و دلپذیری برخوردار شد.

روستای پاریز و گذر رودخانه‌های اطراف سیرجان از آن:

از رودخانه‌های اطراف سیرجان می‌توان به رودخانه‌های در جریان در روستای پاریز اشاره کرد. کوه‌های پرون که در فاصله‌ی 3288 متری واقع شده‌اند، تامین کننده‌ی آب رودخانه‌های بزرگی هستند که از روستاهای مختلفی مانند: پاریز، علی آباد و ... عبور می‌کند. طول این رودخانه‌ها بسیار وسیع و قابل توجه است. وجود گرمای شدید در برخی از سال‌ها، خشکی این رودخانه را به همراه داشته است. در مسیر این رودخانه‌ها نیز می‌توان شاهد بسیاری از طبیعت‌های چشم نواز و محصور کننده بود که هر کدام گزینه‌ی ایده‌آلی برای بهره برداری به شمار می‌روند.

تنگ زرد:

یکی دیگر از رودخانه‌های اطراف سیرجان، تنگ زرد است. آب این رودخانه از طریق کوه‌های مرتفع بکش گاو لای تاریک تامین می‌شود. آب این کوه‌ها تامین کننده‌ی آب بسیاری از رودخانه‌های مختلف در شهرهای مختلف از جمله سیرجان بوده است. اگر بخواهیم به طول این رودخانه اشاره کنیم، می‌توان به طولی برابر با 50 کیلومتر اشاره نمود. آب این رودخانه در بر دارنده‌ی برخی از موارد معدنی می‌باشد. از این رو دور از ذهن نیست که در اطراف آب رودخانه شاهد برخی از آثار به جا مانده از عبور آب، باشید.

رودخانه‌های اطراف سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان

ذکر نام رودخانه‌های اطراف سیرجان در کرمان:

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، شرایط اقلیمی و جغرافیایی شهر سیرجان به نحوی است که اغلب روستاهای اطراف آن، از آب و هوای دل انگیزی برخوردار هستند. در اطراف این شهر رودخانه‌هایی وجود دارند که زیبایی و جذابیت این شهر را دوچندان نموده‌اند. از جمله انواع این رودخانه‌ها و جاهای دیدنی در این شهر، عبارتند از:

  • رودخانه سوخته چال
  • رودخانه تنگوییه
  • رودخانه پلنگی
  • رودخانه چوران
  • رودخانه مش بری
  • رودخانه لاشور
  • رودخانه فریون
  • رودخانه نوچون
  • رودخانه خمروتوییه

و بسیاری از موارد دیگر. هر کدام از این رودخانه‌ها از خصوصیات و ویژگی‌های مشخصی برخوردار هستند. برخی از آنها از ارتفاع و عرض بسیار زیاد و برخی دیگر از عرض و ارتفاع بسیار کمی برخوردار می‌باشند.

کد خبرنگار: ۲۰
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    5 0
    ممنون از زحمات شما که در مورد طبیعت سیرجان اطلاعات دادید
  • ماهان IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    5 1
    سیرجان مثل بقیه کشور نیازمند افراد متخصص و دلسوز است والا بی آبی تو این شهر بیداد میکنه
  • بهروز IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    3 1
    رودخانه های اطراف سیرجان همگی فصلی هستند، زنده بودن آن بستگی به بارش باران دارد، تنها رودخانه دائمی سیرجان رود تنگوئیه سرچشمه سد تنگوئیه بوده که آن هم به همت مسؤلان بی لیاقت سیرجان به شرکت مس تخت گنبد واگذار گردید‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید