۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 55425327

شورابیل از جذاب‌ترین دریاچه‌های درون‌شهری ایران است، با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه شورابیل در کجاست.

دریاچه شورابیل در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال غربی ایران است که در اردبیل قرار دارد. این دریاچه با امکانات تفریحی و رفاهی مناسب از بهترین جاهای دیدنی اردبیل است و گردشگران زیادی را در طول سال به سوی خود جلب می‌کند. مسیر پیاده روی سلامت در دریاچه شورابیل طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری در کشور ما به شمار می‌رود و بازدید از آن در تمام فصل‌های سال برای گردشگران جذابیت دارد. برای آشنایی بیشتر با دریاچه شورابیل و امکانات و ویژگی‌های آن در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با شورابیل؛ دریاچه‌ای تماشایی

دریاچه ۱۸۰ هزار مترمربعی شورابیل از دوران چهارم زمین شناسی و در طی میلیون ها سال به دنیای مدرن شهری راه پیدا کرده و علت نامگذاری آن به خاطر آب کاملا شور دریاچه بوده است. گفته می شود که گل و لای کف دریاچه خاصیت درمانی داشته ولی بعدها که از طریق چشمه ها و رودخانه بالیغلی چای آب شیرین به دریاچه اضافه شد، این خاصیت را از دست داد.

دریاچه شورابیل در کجاست؟

عمق این دریاچه بین ۴ تا ۱۸ متر است و به خاطر امکانات تفریحی متعددی که در اطراف دریاچه تعبیه شده، مکان ایده آلی برای گردشگران به حساب می آید. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا به این دریاچه، شورابیل می‌گویند. یکی از دلایلی که همه روی آن اتفاق نظر دارند، شوربودن آب دریاچه است. البته شدت شوری آب در سال‌های گذشته خیلی بیشتر بود.

همین موضوع باعث شده بود که گل دریاچه خاصیت درمانی پیدا کند. افراد محلی از این گل برای درمان درد مفاصل یا برخی بیماری‌های دیگر نیز استفاده می‌کردند. گاهی نیز برخی افراد حتی از شهرهای دیگر برای بردن این گل به اردبیل سفر می‌کردند.

البته این روزها با اضافه‌کردن آب شیرین از چند رود دیگر مثل بالیغلی چای و غیره، آب دریاچه شورابیل مثل سابق نیست. این شیرینی آب تا حدی است که دیگر مثل گذشته نی یا گیاهان مقاوم به شوری آب هم در اطراف این تالاب نمی‌رویند. حتی دریاچه شورابیل در این سال‌ها محل مناسبی برای پرورش نوع خاصی از ماهی قزل آلا شده است.

دریاچه شورابیل در کجاست؟

با شروع فصل پاییز دریاچه شورابیل اردبیل میزبان پرندگان مهاجری است که کم‌کم از سیبری به سمت مناطق گرم‌تر حرکت می‌کنند. لک‌لک سیاه، غاز و پلیکان خاکستری، اردک تاجدار و چشم طلایی و نوعی غاز که به آن زنگوله بال می‌گویند از مهمانان این دریاچه هستند.

علاوه‌بر پرندگان مهاجر، پرندگان بومی مثل قرقاول، حواسل، مرغابی، آنگوت و… هم در اطراف شورابیل زندگی می‌کنند. هرچند تعداد این پرندگان هر سال کمتر می‌شود ولی اگر خوش‌شانس باشید حتما چندتایی از آنها را می‌بینید.

از آنجاییکه دریاچه شورابیل از جاهای دیدنی اردبیل است که مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند، مسئولان این استان تمام تلاش خود را برای توسعه و بهبود امکانات این منطقه کرده‌اند. این موارد نمونه‌ای از امکانات رفاهی دریاچه شورابیل هستند:

  • زمین چمن مصنوعی
  • زمین‌بازی کودکان
  • دستگاه‌های ورزشی
  • کافه و رستوران
  • کافی‌نت
  • بازارچه صنایع دستی
  • سالن ورزشی
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ امن و بزرگ
  • هتل
  • آلاچیق
  • سوپرمارکت

محل قرارگیری دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل از بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل شهری ایران در اردبیل است که وسعت آن به حدود ۱۸۰ هکتار می‌رسد.

دریاچه شورابیل در کجاست؟

این دریاچه با امکانات متنوع، از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از پیاده روی در مسیر سلامت اطراف این دریاچه و گشت‌وگذار در این منطقه در طول سال از دریاچه شورابیل بازدید می‌کنند.

دریاچه شورابیل در گذشته تالابی بزرگ با آب شور در شمال غربی ایران به شمار می‌رفت که در طول سال‌های اخیر میزان قابل‌توجهی از شوری خود را از دست داده است. دسترسی مناسب به دریاچه شورابیل محبوبیت این دریاچه را میان ساکنان اردبیل و مسافران دوچندان می‌کند.

در اطراف دریاچه شورابیل امکانات متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند و ظرفیت‌های گردشگری برجسته، این دریاچه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان اردبیل تبدیل کرده‌اند. بسیاری از مکان‌های آموزشی و نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در اطراف این دریاچه قرار گرفته‌اند. ارتفاع بالای دریاچه شورابیل از سطح دریا، سبب سرمای هوا در این ناحیه در بیش از نیمی از سال و خنکی آن در فصل‌های بهار و تابستان می‌شود؛ به همین دلیل این دریاچه منطقه‌ای مناسب برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌رود.

دریاچه شورابیل در کجاست؟

دریاچه شورابیل در طول سال از گونه‌های متنوع پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند؛ اما به‌دلیل بافت شهری اطراف این دریاچه خبری از سایر حیوانات نیست. اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری از معروف‌ترین گونه‌های مهاجر در این منطقه هستند و حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا از پرندگان بومی این منطقه به شمار می‌روند. به‌دلیل شوری آب دریاچه شورابیل تا سال‌ها گونه‌های گیاهی در اطراف آن رشد نمی‌کردند، اما با کاهش شوری آب این دریاچه در سال‌های اخیر، جنگل‌های مصنوعی در حوالی این دریاچه ایجاد کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید