۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 55425296

در این مطلب به معرفی مرداب و پارک جنگلی سراوان و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در پاییز می پردازیم.

مرداب سراوان در پاییز

سلام نو-سرویس گردشگری: سراوان یک دهستان جنگلی واقع در بخش سنگر شهرستان رشت است که در هفده کیلومتری جنوب شهر رشت قرار گرفته است. این دهستان هفت روستا با نام های کچا، سراوان، گلسرک، قاضیان، جوکلبندان، موشنگا و امامزاده هاشم را در درون خود جای داده است. در حومه سه روستای جوکلبندان، سراوان و کچا یک منطقه جنگلی بزرگ با نام پارک جنگلی سراوان قرار دارد. در درون این پارک جنگلی نیز یکی از زیباترین دیدنی های استان گیلان یعنی مرداب سراوان قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم درباره این مرداب و همچنین آب و هوای مرداب سراوان در پاییز صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای مرداب سراوان در پاییز

مرداب سراوان در پاییز بدل به یک تابلوی نقاشی هزار رنگ می شود. یک اثر هنری ناب که خالق طبیعت به زیبایی خط به خط ملودی اصیلش را نواخته است. در حاشیه مرداب سراوان درختان بومی و خودرویی نظیر ممرز، توسکا، آلوچه جنگلی، سفید پت، انجیلی، بلوط، بید، بیدمشک و... روییده اند. برگ های این درختان در فصل پاییز رنگ های مختلفی از قبیل زرد و نارنجی و قرمز و ارغوانی و شفقی و... می گیرند و منظره و چشم اندازی فوق العاده را به این ناحیه می بخشند. همچنین در حاشیه این مرداب گونه های گیاهی غیر بومی و زیبایی نیز به مرور زمان کاشته شده اند. از جمله این گونه های غیر بومی می توان به درختانی همچون کاج تدا، سرو نقره ای، کاج سیلوستریس و زربین اشاره کرد. وجود این درختان در حاشیه مرداب سراوان باعث متنوع تر شدن ترکیب رنگ این مرداب در فصل پاییز شده است.

اما علاوه بر رنگ های پاییزی فوق، رنگ سبز نیز در محدوده مرداب سراوان در پاییز حضور دارد. این رنگ سبز صد البته متعلق به خود مرداب و پوشش سطح آن می باشد. مرداب سراوان مردابی به رنگ سبز است که در نگاه نخست می توان آن را با یک چمنزار سبز اشتباه گرفت. این رنگ سبز متعلق به خزه های زیبایی است که به شکلی انبوه بر سطح این مرداب دیده می شوند. این خزه ها زیبایی و چشم اندازی خاص و منحصر بفرد را به این مرداب جنگلی بخشیده اند. اما جالب اینجاست که خزه های سطح این مرداب گرچه از زیبایی فراوانی برخوردار هستند اما در حقیقت گونه هایی از آفت های گیاهی به شمار می روند. زیرا حضور آنها در سطح مرداب باعث می شود که اکسیژن به اندازه کافی وارد آب مرداب نشود و از این طریق زیست آبزیان موجود در مرداب مورد تهدید واقع شود.

مرداب سراوان در پاییز

مرداب سراوان

در مرداب سراوان تفریحات گوناگونی نیز وجود دارد که گردشگران می توانند با صرف هزینه ای اندک از آنها بهره مند شوند. تفریح قایق گردی یکی از این تفریحات است که هزینه آن بیست هزار تومان به ازای هر ده دقیقه می باشد. تفریح موتور چهارچرخ نیز در محدوده این مرداب موجود است که هزینه آن سی هزار تومان به ازای هر ده دقیقه است. اما شاید محبوب ترین تفریح در پارک جنگلی سراوان تفریح مهیج پینت بال باشد. زمین پینت بال این پارک جنگلی را اولین زمین بازی پینت بال در ایران می دانند. هزینه استفاده از این زمین برای هر فرد (فقط افراد ده سال به بالا) چهل هزار تومان می باشد. لازم به ذکر است که شما برای ورود به پارک جنگلی سراوان نیز باید یک هزینه جداگانه را پرداخت نمایید. این هزینه ورود در حال حاضر سی هزار تومان برای هر خودرو می باشد.

مرداب سراوان در پاییز

پارک جنگلی سراوان

بهترین زمان بازدید از این مرداب

نکته ای که در مورد آب و هوای مرداب سراوان در پاییز وجود دارد بارش های مداوم در محدوده این مرداب است. منطقه سراوان در بسیاری از روزهای فصل پاییز شاهد بارش های سیل آسا و شدید باران است. این شرایط آب و هوایی باعث شده است که علیرغم زیبایی مرداب و پارک جنگلی سراوان در فصل پاییز، فرصت زیادی برای گردشگران جهت بهره بردن از این زیبایی مهیا نباشد. بنابراین اگر عزم کرده اید که حتما از چشم اندازهای زیبای پاییزی این مرداب دیدن کنید لازم است که قبل از شروع سفر خود حتما شرایط آب و هوایی و پیشبینی بارندگی را بررسی کنید.

به طور کلی بهترین زمان سفر به مرداب سراوان نیمه اول بهار است. به شکل خاص در فاصله اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت پارک جنگلی سراوان بدل به یک بهشت تمام عیار می شود. معتدل ترین شرایط آب و هوایی و بکرترین طبیعت اطراف مرداب را می توانید در این برهه از سال تجربه کنید. در فصل تابستان نیز آب و هوای پارک جنگلی سراوان خوب است. اما در اواسط این فصل محدوده اطراف مرداب دچار افزایش سطح رطوبت می شود. هوای این ناحیه در این بخش سال کمی گرم و شرجی است و ممکن است برای شما ناخوشایند باشد.

فصل زمستان نیز شرایطی شبیه به فصل پاییز دارد. منظره ها و چشم اندازهای قابل مشاهده در محدوده مرداب سراوان در این فصل نیز مانند فصل پاییز بسیار تماشایی و زیباست. اما سرمای شدید هوا و بارش های سنگین برف ممکن است شرایط بازدید از این مرداب را برای گردشگران بسیار دشوار سازد. با این حال اگر از آن دسته گردشگران ماجراجو هستید سفر به مرداب سراوان در زمستان می تواند گزینه ای ایده آل برای شما باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید