۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 55425295

در این مطلب به معرفی پارک جنگلی اطراف رشت با نام پارک جنگلی سراوان و شرح جذابیت های این منطقه جنگلی می پردازیم.

پارک جنگلی اطراف رشت

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر رشت به اعتقاد بسیاری از افراد زیباترین و جذاب ترین شهر ایران است. آب و هوای مطبوع، چشم اندازهای بکر و طراحی اصولی سازه های شهری دلایل اصلی جذابیت این شهر در نزد گردشگران هستند. رشت انبوهی از جاذبه های گردشگری را نیز در درون خود جای داده است. از پارک مفخم و عمارت قاجاری زیبای آن گرفته تا میدان شهرداری و فضای باصفایش. از رودخانه های گوهررود و زرجوب گرفته تا برج گلسار و ویوی استثنایی اش. اما هیچ کدام از این جاذبه ها به پای پارک جنگلی اطراف رشت نمی رسند. این پارک جنگلی نه تنها محبوب ترین جاذبه گردشگری رشت بلکه یکی از قطب های توریستی کل استان گیلان به شمار می رود. در ادامه به معرفی این پارک جنگلی و همچنین معرفی مرداب زیبایی که در درون آن قرار دارد خواهیم پرداخت. ابتدا بگذارید ببینیم که پارک جنگلی اطراف رشت اصلا کجاست.

پارک جنگلی اطراف رشت کجاست؟

پارک جنگلی اطراف رشت که پارک جنگلی سراوان نام دارد در جنوب این شهر واقع شده است. این پارک جنگلی از حیث تقسیمات جغرافیایی زیر مجموعه بخش سنگر شهرستان رشت به حساب می آید. منطقه ای که این جنگل در درون آن واقع شده است نیز دهستان سراوان نام دارد. این دهستان که در فاصله هفده کیلومتری جنوب رشت قرار گرفته است دارای بافتی جنگلی و روستایی می باشد. دهستان سراوان شامل هفت روستا است که عبارتند از: روستای امامزاده هاشم، روستای سراوان، روستای موشنگا، روستای قاضیان، روستای جوکلبندان، روستای کچا و روستای گلسرک.

پارک جنگلی اطراف رشت در حقیقت فضای حاشیه سه روستای کچا، جوکلبندان و سراوان را در بر گرفته است.

پارک جنگلی اطراف رشت

پارک جنگلی سراوان

معرفی پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان جاذبه گردشگری محبوبی در اطراف شهر رشت است. این پارک جنگلی به سبب برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحی در کنار دارا بودن طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر یکی از تفرجگاه های اصلی استان گیلان محسوب می شود. جالب است بدانید که اولین زمین بازی پینت بال که در ایران به راه افتاد در محدوده همین جنگل قرار دارد. اگر شما نیز طرفدار بازی مهیج و نشاط آور پینت بال هستید زمین بزرگ پارک جنگلی سراوان انتظار شما را می کشد. تفریح جذاب موتور چهار چرخ نیز دیگر تفریح موجود در این پارک جنگلی است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است پارک جنگلی سراوان به یکی از قطب های گردشگری رشت بدل شود عاری بودن این جنگل از حیوانات وحشی است. در پارک جنگلی سراوان فقط حیوانات کوچک و دوست داشتنی و بازیگوشی چون سنجاب و خرگوش و راسو به چشم می خورند. اگر کمی سر بلند کنید احتمالا پرندگان زیبایی را نیز بر فراز شاخه های درختان این جنگل خواهید دید. جغد جنگلی، کبک، دارکوب و قرقاول در پارک جنگلی سراوان به وفور به چشم می خورند. در مورد پوشش گیاهی این پارک جنگلی نیز باید گفت که گذشته از درختان بومی جنگل، گونه های گیاهی غیر بومی و کاشته شده ای نیز در محدوده پارک جنگلی سراوان دیده می شوند. این درختان غیر بومی بیشتر شامل درختچه های سرو نقره ای، کاج تدا، کاج سیلوستریس و زربین هستند. درختان بومی جنگل نیز شامل انجیلی، ممرز، بلوط، توسکا، آلوچه جنگلی، بیدمشک، سفید پت، بید و... می باشند.

اما بپردازیم به مرداب سراوان. مردابی که به اعتقاد بسیاری از گردشگران زیباترین و خاص ترین مرداب جنگلی ایران است. مرداب سراوان به سبب ظاهر خاص خود و سطح سبز رنگی که دارد بیشتر به یک چمنزار وسیع شباهت دارد. حتی افراد معمولا در برخورد اول متوجه وجود این مرداب نمی شوند و خیال می کنند واقعا چمنزاری سبز در برابرشان قرار دارد. اما چیزی که باعث شده است تا این مرداب شبیه به یک چمنزار باشد خزه های سبز رنگی است که به شکلی انبوه بر سطح مرداب دیده می شوند. این خزه های زیبا با رنگ سبز روشن خود به شکلی یکنواخت سطح مرداب سراوان را پوشانده اند. جالب است بدانید که این خزه ها به دلیل اینکه مانع از رسیدن اکسیژن کافی به آبزیان درون مرداب می شوند در گروه یک آفت گیاهی طبقه بندی می گردند.

پارک جنگلی اطراف رشت

مرداب سراوان

ایده آل ترین برهه سال برای بازدید از پارک جنگلی اطراف رشت فصل بهار است. خصوصا نیمه نخست این فصل و ماه های اردیبهشت و فروردین. پارک جنگلی سراوان در این برهه از سال با آب و هوایی معتدل و مطبوع و نسیم هایی خنک بیشترین میزان گردشگر را به سمت خود جذب می کند. توصیه می کنیم در سفر به این جنگل مه صبحگاهی زیبای آن را نیز از دست ندهید. مه غلیظ صبحگاهی در ساعت گرگ و میش به زیبایی تمام کل ناحیه پارک جنگلی سراوان را در می گیرد.

این جاذبه گردشگری در فصل تابستان نیز پذیرای مسافران زیادی است. هرچند نواحی اطراف مرداب در این فصل با سطح رطوبت بالایی که دارند ممکن است چندان برای گردشگران خوشایند نباشند. در فصل پاییز نیز اگرچه زیباترین مناظر و چشم اندازهای پارک جنگلی سراوان رخ می نمایانند، اما سطح بارندگی در این فصل در محدوده این پارک جنگلی به حدی است که معمولا امکان لذت بردن از این چشم اندازها را از گردشگران سلب می کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید