۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 55425290

اگر شما نیز به دنبال پاسخ این پرسش هستید که رشت کجا بریم با ما در مطلب پیش رو همراه باشید.

رشت کجا بریم

سلام نو-سرویس گردشگری: رشت یکی از زیباترین شهرهای ایران است که جاذبه های گردشگری فراوانی را نیز در درون خود جای داده است. اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوال هستید که رشت کجا بریم با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

رشت کجا بریم؟

در پاسخ به این سوال که رشت کجا بریم باید ابتدا این را متذکر شویم که شهر رشت هم از لحاظ جاذبه های طبیعی، هم از لحاظ جاذبه های تاریخی و هم از لحاظ مراکز تفریحی شهری غنی به شمار می رود. بنابراین پاسخ سوال رشت کجا بریم را در ادامه در سه بخش مجزای جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی شرح خواهیم داد.

رشت کجا بریم

تالاب عینک

جاذبه های طبیعی

- رودخانه زرجوب: این جاذبه گردشگری از بیست و پنج کیلومتری جنوب شهر رشت سرچشمه می گیرد و در نهایت به بخش شرقی تالاب انزلی فرو می ریزد. سرچشمه رودخانه زرجوب کوه های کم ارتفاع نیزه سر، کچا، هزار مرز و جوکلبندان هستند. زرجوب با عبور از مناطق بهدان و چوماچا به رودخانه گوهررود می رسد و از اینجا به بعد این دو رودخانه با هم رودخانه پیربازار رود را تشکیل می دهند. رودخانه زرجوب در شرق شهرستان رشت جریان دارد. از این رودخانه با نام های نهر بوسار، کلاشه رودبار، سیاه رود و صیقلان رود نیز یاد می شود. این رودخانه حدود چهل و سه کیلومتر طول دارد.

- رودخانه گوهررود: این جاذبه گردشگری نیز دیگر رودخانه شهر رشت است. اهالی رشت این رودخانه را با نام رود چمارسرا می شناسند. رودخانه گوهررود در پانزده کیلومتری جنوب رشت و از ارتفاعات بالادست روستای عزیزکیان سرچشمه می گیرد. این رودخانه از دهستان لاکان و محله های منظریه، پارک شهر، پل طالشان، قلی پور، رازی و پیربازار عبور می کند. رودخانه گوهررود که حدود بیست و چهار کیلومتر طول دارد در نهایت با پیوستن به رودخانه زرجوب به تالاب انزلی فرو می ریزد.

- تالاب عینک: این جاذبه گردشگری که با نام های دریاچه عینک و مرداب عینک نیز شناخته می شود در منطقه چهار رشت واقع شده است. تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری ایران به شمار می رود. علت نامگذاری این دریاچه به تالاب عینک این است که تصویر آن در عکس های هوایی شبیه به عینک است. از جمله گیاهان و درختان موجود در محدوده این تالاب می توان به انار وحشی، خیزران، ازگیل، ارملک، نی، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سنبل آبی و... اشاره کرد. در این تالاب همچنین پرندگان مهاجر زیادی نیز به چشم می خورند که از جمله آنها پلیکان خاکستری، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، اگرت کوچک، پلیکان پاخاکستری، حواصیل شب، اردک سرحنایی، چرخ ریسک سر آبی و... را می توان نام برد. همچنین گونه ماهی کپور نیز در درون این مرداب زندگی می کند.

رشت کجا بریم

باغ محتشم

مراکز تفریحی

- باغ محتشم: این جاذبه گردشگری قدیمی ترین پارک شهر رشت به شمار می رود. باغ محتشم را با نام پارک شهر نیز می شناسند. این پارک که بیش از صد و چهل هزار متر مربع وسعت دارد در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. آرامگاه هوشنگ ابتهاج، شاعر بلند آوازه معاصر نیز در درون همین باغ واقع شده است.

- بوستان ملت: این جاذبه گردشگری را با نام باغ سیاه نیز می شناسند. بوستان ملت رشت حدود صد و بیست هزار متر مربع وسعت دارد. یکی از بخش های جالب توجه این بوستان آکواریوم آن است که حدود ششصد و هشتاد نوع ماهی و سی نوع خرچنگ را در درون خود جای داده است. آبنمای موزیکال، سینمای شش بعدی، زمین فوتبال، زمین والیبال، زمین بسکتبال، میزهای پینگ پونگ، سالن سرپوشیده مخصوص بانوان و... دیگر بخش های این بوستان می باشند.

- پارک مفاخر: این جاذبه گردشگری نیز در منطقه چهار رشت واقع شده است. پارک مفاخر را با نام های باغ بذر رشت، پارک چمارسرا، بوستان مشاهیر و باغ سالار نیز می شناسند. بوستان مفاخر نزدیک به هفتاد و سه هزار متر مربع وسعت دارد. این پارک جنگلی پوشش گیاهی متنوعی را نیز در درون خود جای داده است که از جمله آنها می توان به افرا، بلوط، توسکا، آزاد، اوجا، شاه پسند، ناندنیا، کادینا، شمعدانی، کاملیا و... اشاره کرد.

جاذبه های تاریخی

- عمارت کلاه فرنگی: این جاذبه گردشگری در ضلع جنوبی باغ محتشم قرار دارد. عمارت کلاه فرنگی رشت در دوره قاجار و به دستور صادق اکبر محتشم الملک ملقب به سردار معتمد ساخته شده است. در ساخت این بنای زیبای چهار طبقه از مصالحی همچون گچ، آجر، چوب و سفال خمره ای استفاده شده است.

- آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی: این جاذبه گردشگری در محله سلیمان داراب رشت و در درون قبرستان سلیمان داراب واقع شده است. ساخت آرامگاه میرزا کوچک به دوره پهلوی باز می گردد.

- کاروانسرای لات: این جاذبه گردشگری در درون دهستان سراوان رشت واقع شده است. این کاروانسرا یکی از بناهای ساخته شده در دوران قاجار به شمار می رود.

- آرامگاه دانای علی: این جاذبه گردشگری در محله چمارسرا و در وسط خیابان قرار گرفته است. بقعه دانای علی در نزد برخی اهالی رشت از ارزش و تقدس بالایی برخوردار است. نقل است که دانای علی فردی با توانایی های ماورایی بوده و می توانسته همزمان در دو مکان حضور داشته باشد.

- حمام حاجی: این حمام نیز یکی از آثار مربوط به عهد قاجار است. حمام حاجی در گذر بادی الله رشت واقع در خیابان شهید مطهری قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    رودخانه زرجوب یکی از کثیف ترین و الودهترین رودخانه های کشوراست که هم فاظلاب شهری هم فاضلاب بیمارستانی داخلش ریخته میشه و متاسفانه مسولان هیچ کاری برای این رود خانه نکردن در ضمن این رودخانه در 40 سال گشته محلی برای شنا و ماهیگیری محسوب میشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید