۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 55425288

در اطراف قم نیز می توانید جاذبه های گردشگری بسیاری را مشاهده کنید. در این مقاله به معرفی برخی از جاهای دیدنی اطراف قم می پردازیم.

جاهای دیدنی اطراف قم

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی اطراف قم می پردازیم.

معرفی شهر قم و جاهای دیدنی اطراف قم

قم جزو شهرهای بزرگ ایران محسوب می شود و دارای رتبه ی هفتم از لحاظ مساحت می باشد. این شهر دارای آب و هوای گرم و خشکی است. همچنین میزان بارندگی در این شهر بسیار کم می باشد. بهترین فصل برای سفر به این شهر نیمه دوم سال می باشد. در شهر قم جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد به طوری که سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. همچنین در اطراف شهر قم جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری وجود دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بعد از بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر می توانید به بازدید از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی که اطراف این شهر واقع شده اند، بپردازید. تالاب حوض مره، تالاب بهشت معصومه، سد کبار، دره قاهان، تنگه قاهان، غار کهک تعدادی از جاهای گردشگری اطراف قم می باشد که در ادامه به معرفی کامل آن ها می پردازیم.

آشنایی با تالاب حوض مره

تالاب حوض مره از جاهای دیدنی اطراف قم است که در ادامه به معرفی کامل آن می پردازیم. این تالاب در نزدیکی قم واقع شده است. تالاب حوض مره حدود ۵۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. منطقه حفاظت شده کویر و دشت مسیله از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف قم است که این تالاب در نزدیکی این دو جاذبه طبیعی واقع شده است. کوه مره در ضلع شمالی تالاب حوض مره قرار دارد. در این تالاب گونه های گیاهی متنوعی را می توانید مشاهده کنید. اسفناج، تاغ سیاه و زرد، اشنان و سودا نمونه هایی از پوشش گیاهی این تالاب هستند. اگر در فصل بهار و زمستان به این تالاب سفر کنید، پرندگان بسیاری از جمله فلامینگو، کاکایی ها، انواع مرغابی، چوب پا، سلیم ها و خروس کلی را مشاهده کنید.

معرفی تالاب بهشت معصومه از جاهای دیدنی اطراف قم

از دیگر جاهای دیدنی اطراف قم می توان به تالاب بهشت معصومه اشاره کرد. این تالاب تا شهر قم حدود پنج کیلومتر فاصله دارد. در نزدیکی تالاب بهشت معصومه، تالاب حوض سلطان که از دیگر جاهای دیدنی اطراف قم است، وجود دارد. در اطراف قم تالاب های متعددی وجود دارد اما در بین آنها تنها تالاب بهشت معصومه دائمی می باشد. به عبارت دیگر این تالاب در تمام فصول سال پرآب می باشد و در هر زمان از سال می توانید به بازدید از این تالاب بپردازید. وسعت این جاذبه طبیعی اطراف قم، به بیش از پنج هکتار می رسد.

از تجمع چشمه های کویری این تالاب پدید آمده است. در فصل زمستان، پرندگان مهاجر بسیاری به این تالاب سفر می کنند. بنابراین اگر در فصل زمستان به این شهر سفر کنید و به بازدید از تالاب بهشت معصومه بپردازید، می توانید گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر را مشاهده کنید. مرغابی، غاز، کاکایی، خروس کلی و حواصیل نمونه هایی از پرندگان مهاجر هستند که در تالاب بهشت معصومه می توانید آنها را مشاهده کنید. همچنین پرندگان آبزی، بومی و شکاری نمونه هایی از پرندگانی هستند که در تمام فصول سال در این تالاب زندگی می کنند.

جاهای دیدنی اطراف قم

جاهای دیدنی اطراف قم

آشنایی با سد کبار

سد کبار از مهم ترین جاهای دیدنی اطراف قم به حساب می آید. این سد تا شهر قم حدود ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. از قدیمی ترین سد های جهان می توان به سد کبار قم اشاره کرد. معماری این سد به شکل قوسی است. این سد از قدمت بسیاری برخوردار است و ساخت آن به بیش از ۷۰۰ سال پیش باز می گردد. با گذشت زمان آسیب هایی به این سد وارد شده است که در دوران حکومت پادشاهان صفوی مورد بازسازی قرار گرفته است. ارتفاع این سد حدود ۲۶ متر است. همچنین طول سد کبار به بیش از ۵۰ متر می رسد. در اطراف سد کبار برای راحتی مسافران و گردشگران تفریحگاهی ایجاد شده است.

آشنایی با دره قاهان از جاهای دیدنی اطراف قم

دره قاهان از دیگر جاهای دیدنی اطراف قم می باشد. طول این دره به بیش از سی کیلومتر می رسد. در طول دره قاهان روستاهای متعددی واقع شده است. روستای اغلک، بنابر، قاهان، نویس، انجیله، کاسوا و جمزقان در این دره واقع شده اند. هر چه به سمت پایان این دره پیش بروید، وارد منطقه ای کوهستانی می شوید. روستاهای نویس، انجیله و کاسوا در انتهای دره قاهان واقع شده اند. بنابراین این روستاها در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته اند. دشت موسیر در روستای انجیله قرار دارد و جزو جاذبه های گردشگری این دره به حساب می آید. در تمام فصول سال می توانید به بازدید از این دره بپردازید.

جاهای دیدنی اطراف قم

جاهای دیدنی اطراف قم

معرفی تنگه قاهان

در فاصله ۸۰ کیلومتری از استان قم، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر واقع شده است. تنگه قاهان از دیگر جاهای دیدنی اطراف قم به حساب می آید. این تنگه در روستای قاهان واقع شده است. عرض این تنگه یک الی دو متر است. برخی از نقاط تنگه، عمق آب آن به هشت متر می رسد. این تنگه از تنوع گیاهی خوبی برخوردار می باشد. همچنین در اطراف تنگه قاهان، گونه های جانوری مختلفی را می توانید مشاهده کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    3 1
    قم روستاهای بی‌نظیری مثل وشنوه و غار وشنوه ،روستای توریستی کرمجگان ،روستای شاه اسماعیل ،روستای بید هندو روستای فردو و برف انبار فردو ، روستای سنجگان و سد سنجگان وروستای چاهک واتشکده تاریخی چاهک وروستای و گنبد های نمکی قم در ده کیلومتری قم دارد
  • قندی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 0
    معرفی جازبه های قم ؛بهترین کار که اولا تکرار وهم نمایشی از خودجازبه و هم معرفی راه های ارتباطی باشه بسیارعالی تشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید