۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 55425286

کرمانشاه یکی از شهر های تاریخی ایران به حساب می آید. بیستون مهم ترین اثر تاریخی کشور است که در ادامه به سوال کوه بیستون کجاست پاسخ می دهیم.

کوه بیستون کجاست

سلام نو-سرویس گردشگری: استان کرمانشاه یکی از قدیمی ترین شهر های ایران به حساب می آید که از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این شهر، شهرستان های بسیاری وجود دارند که در هر کدام از آنها آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیاری را می توانید مشاهده کنید. هر کدام از این آثار تاریخی نشان دهنده ی تاریخچه ایران و حکومت پادشاهان از سلسله های مختلف می باشند. بیستون یکی از مهم ترین شهرستان های استان کرمانشاه است که آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. بیستون در شهرستان هرسین واقع شده است. بیستون به دلیل اهمیت بسیاری که دارد به عنوان یکی از شهرستان های استان کرمانشاه شناخته می شود.

در بیستون آثار تاریخی بسیاری از جمله مجسمه هرکول، پل بیستون، کوه بیستون، کاروانسرای شاه عباسی و... وجود دارد که از مهم ترین آثار آن کوه بیستون می باشد. آثار تاریخی بیستون از قدمت بسیاری برخوردار هستند. قدمت این آثار از چند صد سال الی چهار هزار سال شروع میباشند. در ادامه به برسی اینکه کوه بیستون کجاست می پردازیم.

مجموعه بیستون و کوه بیستون کجاست

در این بخش به بررسی اینکه کوه بیستون کجاست می پردازیم. در ابتدا توضیح کامل و مختصری در خصوص مجموعه بیستون در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. مجموعه فرهنگی و تاریخی بیستون جزو جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می آید. نام تمام آثار این مجموعه در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند. کتیبه و سنگ نوشته ای در این مجموعه وجود دارد که متعلق به دوران حکومت داریوش هخامنشی می باشد. نام این دو آثار در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته اند. کوه بیستون جزو مهم ترین آثار تاریخی این مجموعه است که سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. وسعت مجموعه بیستون بیش از ۱۶۰۰ هکتار می باشد.

بررسی اینکه کوه بیستون کجاست

در ابتدا به بررسی اینکه کوه بیستون کجاست می پردازیم. بیستون در فاصله سی کیلومتری از شهر زیبا و تاریخی کرمانشاه واقع شده است. همان طور که گفته شد این کوه از مهم ترین آثار تاریخی شهر کرمانشاه می باشد. هنگامی که به بازدید از کوه بیستون بپردازید، سنگ های آهکی بسیاری را در دامنه ی آن مشاهده خواهید کرد. این سنگ های آهکی تراش خورده می باشند و به شکل مکعب مستطیل و مکعب مربع می توانید آنها را مشاهده کنید. نمونه این سنگ های آهکی در سازه های پل خسرو و فرهاد تراش وجود دارد. این دو آثار متعلق به دوران ساسانی هستند. همچنین با بررسی تکنیک تراش سنگ ها می توان پی به قدمت آنها برد.

کوه بیستون کجاست

کوه بیستون کجاست

کوه بیستون کجاست و بررسی تاریخچه آن

بعد از پاسخ به سوال کوه بیستون کجاست به بررسی تاریخچه این آثار تاریخی می پردازیم. همان طور که گفته شد کوه بیستون مهم ترین آثار تاریخی شهر بیستون به حساب می آید به طوری که سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. این کوه از زمان های قدیم مورد توجه پادشاهان مختلفی بوده است. آب و هوای مناسب این منطقه و موقعیت جغرافیایی کوه بیستون از دلایل اهمیت آن در نزد پادشاهان می باشند. همچنین این کوه در نزدیکی بین النهرین واقع شده است و این مسئله بر میزان اهمیت این مکان می افزاید. در زمان های گذشته کوه بیستون در مسیر حرکت کاروانیان و نظامیان بوده است و به همین علت پادشاهان توجه ویژه ای به آن داشتند.

بلندی کوه بیستون به بیش از ۴ هزار متر می رسد. در دامنه این کوه چشمه های متعددی وجود دارد. سرچشمه اصلی این چشمه ها کوه بیستون می باشد. در زمان های گذشته کاروانیان در این منطقه به استراحت می پرداختند. یاقوت حموی یکی از جغرافی دان ها در قرن هفتم هجری قمری می باشد. با مطالعه کتاب های جغرافیدان هایی که در دوران ساسانیان می زیسته اند، می توانید مطالب جالبی در خصوص کوه بیستون بخوانید. یاقوت حموی یکی از جغرافیدان هایی است که در کتاب خود به معرفی کوه بیستون پرداخته است. در ادامه بخشی از متن کتاب یاقوت حموی که درباره ی کوه بیستون می باشد را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

کوه بیستون کجاست

کوه بیستون کجاست

بیستون دهی است که در میان حلوان و همدان قرار گرفته است. این کوه به نام ساسانیان است. کوه بیستون از کرمانشاه هشت فرسنگ دور است. کوه بیستون بلند است و به قله ی آن نمی توان رسید. راه حاجیان از زیر آن گذر می کند. دیواره کوه بیستون یکدست صاف است و صافی آن به گونه ای است که گویا آن را تراشیده اند.

نحوه نام گذاری کوه بیستون

معنی کلمه ی بیستون، جایگاه خدایان است. بررسی های بسیاری بر روی این مکان انجام شده است و برخی از محققان معتقد هستند که نام قبلی این کوه، باگاستانا بوده است. نام این کوه و مجموعه در گذر زمان تغییر های بسیاری کرده است و در ابتدا بهیستان بوده است و بعد ها به نام بهیستون تغییر یافته است. سر انجام بعد از اسلام این کوه و مجموعه بهستون نامیده شد. بهستون به معنای ستون نیک و یا ستون بهتر می باشد. امروزه نام این کوه و مجموعه بیستون خوانده می شود.

امید است اطلاعات جامعی در خصوص اینکه کوه بیستون کجاست به دست آورده باشید. اگر قصد سفر به شهر کرمانشاه و بازدید از کوه بیستون را دارید، می توانید از مطالب این مقاله استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید