شستشو و ضدعفونی و گندزدایی میوه و سبزیجات از مهمترین نکاتی است که در خانه داری باید رعایت شود.

شیوه درست شستشو و ضدعفونی میوه و سبزیجات

خوردن میوه و سبزیجات به دلیل اینکه منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها هستند برای افراد در طول روز ضروری است اما بسیاری از خانواده‌ها به دلیل وجود سم‌های آفت‌کش روی پوست برخی میوه‌ها و وجود انگل در برخی سبزی‌ها از خوردن آن امتناع کرده یا کمتر در سبد غذایی خود قرارشان می‌دهند.

به گزارش سلام نو به نقل از اعتمادآنلاین، با توجه به اینکه در فصل بهار بیماری‌های گوارشی با نام‌های شبه وبا بسیار افزایش پیدا می‌کند نحوه شست‌وشوی میوه و سبزیجات بسیار اهمیت خواهد داشت، بنابراین در این مقاله سعی می‌کنیم بهترین روش‌ها برای ضدعفونی کردن و انگل‌زدایی میوه و سبزیجات را به شما آموزش بدهیم.

بسیاری از مردم خیال می‌کنند با استفاده از نمک می‌توانند میوه و سبزیجات خود را عاری از انگل‌ها کنند، در حالی که نمک به هیچ عنوان کار انگل‌زدایی را برای میوه و سبزیجات انجام نمی‌دهد بلکه تنها باعث از بین رفتن سموم آفت‌کش روی پوست میوه‌ها خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید میوه و صیفی‌جات خود را طوری بشویید که آثاری از سموم آفت‌کش که کشاورزان در باغ‌های خود استفاده می‌کنند روی آنها باقی نماند کافی است سینک ظرفشویی خود را پر از آب کنید و دو قاشق غذاخوری پرنمک داخل آن بریزید و میوه و صیفی‌جات را داخل آن بخیسانید. بعد از شست‌وشو کلیه سموم از روی پوست میوه‌ها از بین خواهد رفت.

بسیاری از افراد خیال می‌کنند با خیساندن میوه و سبزیجات خود در آب و نمک و سرکه کار انگل‌زدایی را انجام داده‌اند این در حالی است که محلول آب‌ و نمک و سرکه به هیچ عنوان انگل‌زدایی نمی کند بلکه تنها به پاکسازی سموم روی پوست میوه‌ها کمک می‌کند. بنابراین برای انگل‌زدایی باید راهکار دیگری پیدا کرد. نکته قابل توجه اینکه برای شستن میوه‌ها نیازی به انگل‌زدایی نیست، همین محلول آب و نمک و سرکه برای پاک کردن سموم روی میوه‌ها کافی است. اما سبزیجات حتماً باید انگل‌زدایی شوند.

برای انگل‌زدایی سبزیجات باید سبزیجات خود را درون ظرف آبی که یکی دو قطره مایع ظرفشویی در آن حل شده است بریزید و سبزیجات را درون آب جابه‌جا کنید تا کمی کف کند. کافی است سبزیجات ۳:۰۵ در این آب و کف بماند تا تمام انگل‌ها و تخم آن از سبزیجات جدا شود و به آرامی سبزیجات را از داخل آب خارج کنید، داخل یک آبکش بریزید، از ریختن دوباره سبزیجات به داخل آب و مایع ظرفشویی خودداری کنید چراکه انگل و تخم انگل‌های جداشده در پرتاب باقی مانده‌اند و احتمال اینکه دوباره به سبزیجات منتقل شوند زیاد است. سپس سبزیجات را در آب معمولی بخیسانید و بعد از چند دقیقه به خوبی آبکشی کنید و خیال‌تان راحت باشد که به هیچ عنوان سبزیجات‌تان انگل یا میکروب ندارند. راه‌حل ساده‌تر برای کسانی که دوست ندارند از مایع ظرفشویی برای شست‌وشوی میوه و سبزیجات خود استفاده کنند، تهیه محلول‌های آماده انگل‌زدایی موجود در فروشگاه‌ها و داروخانه‌هاست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید