قهوه سال‌هاست که از جایگاه خوبی در بین نوشیدنی‌ها پیدا کرده است و افراد زیادی طرفدار عطر و انرژی بی‌نظیر آن هستند.

چرا نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی میتواند برای شما مفید باشد؟

روزانه علاقه‌مندان زیادی حداقل یک فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند. با این حال، تاثیر قهوه بر سلامتی انسان موضوع بحث برانگیزی است که بین افراد وجود دارد. برخی مطالعات نشان میدهد که قهوه فواید موثری در کاهش ابتلا به دیابت نوع نو و یا پارکینسون دارد. از طرفی دیده شده که قهوه اثر نامطلوب قهوه بر خواب دارد. بنابر مطالعات، مصرف روزانه و به ‌اندازه این نوشیدنی برای بدن در طولانی‌مدت میتواند مفید باشد. قهوه حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که می‌تواند روی بدن تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

قهوه، حاوی چه مواد مغذی است؟

قهوه بیشتر از یک نوشیدنی برای بدن ارزش دارد و این فواید به‌دلیل ارزش غذایی بالای آن است. با نوشیدن یک فنجان قهوه از مواد مغذی زیر بهره‌مند می‌شوید:

  • تأثیر مصرف قهوه بر بدن به‌دلیل انواع ویتامین‌ ب داخل آن است. ریبوفلاوین موجود در قهوه، مقداری از نیاز روزانه شما را برطرف می‌کند.
  • قهوه دارای سدیم، منگنز و پتاسیم است و نوشیدن یک فنجان از آن در روز، درصدی زیادی از انرژی بدن را جبران می‌کند.

تأثیر قهوه بر آلزایمر و بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی

قهوه، تأثیر مستقیمی روی افزایش هوشیاری، دقت و تمرکز دارد. به‌همین دلیل است که بسیاری از افراد شب قبل امتحانات از این نوشیدنی استفاده می‌کنند.

مصرف این نوشیدنی به افراد میان‌سال و کسانی که در معرض بیماری آلزایمر هستند، بسیار توصیه می‌شود. کافئین موجود در قهوه، باعث ثبیت خاطرات بلندمدت در افراد می‌شود. آلزایمر یک بیماری است که مغز را محاصره می‌کند و باعث تخریب سیستم عصبی می‌شود. مصرف قهوه می‌تواند روند این بیماری را کندتر کند.

بعد از آلزایمر، پارکینسون دومین بیماری است که سیستم عصبی را تخریب می‌کند. مصرف قهوه می‌تواند روی محافظت از مغز تأثیر داشته باشد. هرچه افراد به‌صورت منظم و روزانه از این نوشیدنی استفاده کنند کم‌تر به این دو بیماری مبتلا می‌شوند.

یکی از اثرات جالبی که مصرف روزانه قهوه دارد، کاهش افسردگی و افزایش شادابی است. با این‌که نوشیدن قهوه باعث بی‌خوابی می‌شود؛ اما اگر بخواهیم به اثرات طولانی‌مدت آن اشاره کنیم این است که آدنوزینی بعد از گذشت چندین ساعت خوردن قهوه تولید می‌شود که باعث ایجاد آرامش روانی می‌گردد.

رابطه قهوه با لاغری

یک فنجان قهوه بدون شکر دارای کالری اندکی است و به دلیل انرژی زیاد، مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. اگر چاقی را هم جز یکی از بیماری‌ها در نظر بگیریم، مصرف این نوشیدنی روی کندترشدن روند این بیماری و لاغرشدن افراد هم اثر دارد.

مصرف کافئین به‌صورت طولانی‌مدت باعث می‌شود که در بدن متابولیسم و سوخت‌وساز افزایش‌ یابد و منجر به کاهش وزن و لاغری شود. کلروژنیک اسید، کافئین و تئوفیلین عناصری هستند که در قهوه وجود دارند و پیغام‌هایی را به سلول‌های چربی می‌فرستند و باعث شکسته‌شدن آن‌ها می‌شود.

بسیاری از ورزشکاران، نوشیدنی‌های انرژی‌زا را برای بالابردن انرژی خود استفاده می‌کنند که شکر موجود در این نوشیدنی‌ها، بسیار خطرآفرین است. اگر به‌دنبال نوشیدنی سالم برای افزایش انرژی قبل از ورزش هستید، بدون شک قهوه انتخاب مناسبی است. با نوشیدن قهوه، بدن را ترغیب به انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی کنید و کم‌تر خسته شوید.

کالری پایین و تأثیر مصرف قهوه بر بدن افرادی که خواستار لاغرشدن هستند باعث شده است که نوشیدن قهوه در برنامه روزانه آن‌ها قرار بگیرد. مصرف قهوه حتی بعد از ورزش هم بسیار مفید است و کاهش دردهای عضلانی به‌واسطه خوردن قهوه یکی از مواردی است که باعث شده است که این نوشیدنی به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها میان ورزشکاران تبدیل شود.

چرا نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی میتواند برای شما مفید باشد؟

رفع بیماری‌های کبدی و کاهش ابتلا به سرطان

کبد نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کند و سلامت آن باعث می‌شود که سم و مواد زائد موجود در بدن به‌خوبی دفع شود. سیروز کبدی، بدترین نوع بیماری که ممکن است کبد را درگیر کند. شما با مصرف روزانه و منظم یک فنجان قهوه ساده می‌توانید از این بیماری جلوگیری کنید.  

قهوه به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها، باعث افزایش سیستم ایمنی ‌و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها ‌می‌شود. سرطان روده بزرگ نیز، به‌واسطه نوشیدن قهوه تا درصدی کاهش پیدا می‌کند. همچنین، تحقیقاتی که انجام شده است نشان می‌دهد مردانی که قهوه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار داده‌اند، کم‌تر مبتلا به سرطان پروستات شده‌اند.

با توجه به تاثیراتی که قهوه در سلامتی بدن دارد، در ادامه توصیه‌هایی را برای خرید قهوه باکیفیت به شما می‌دهیم.

چرا نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی میتواند برای شما مفید باشد؟

راهنمای خرید قهوه‌ با کیفیت

در حالی که قهوه، فوایدی برای سلامتی بدن دارد، نوع قهوه‌ای که مصرف می‌کنید نیز بسیار مهم است و باید به میزان مصرف آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این‌جا چند نکته برای خرید قهوه را مرور می‌کنیم:

قهوه ارگانیک و باکیفیت بالا را انتخاب کنید

به دنبال قهوه‌ ارگانیک و فاقد مواد شیمیایی مضر و آفت‌کش باشید. با خرید پودر و دانه‌های قهوه با کیفیت بالا ضمن داشتن قهوه‌ای با طعم و عطر بهتر، تجربه نوشیدن لذت‌بخش‌تری را خواهید داشت.

به‌دنبال قهوه کم اسید باشید

برخی افراد با نوشیدن قهوه، مشکلات گوارشی و رفلاکس اسید را تجربه می‌کنند. اگر شما یکی از آنها هستید، خرید قهوه کم اسید را در نظر بگیرید که به‌طور ویژه برای کاهش اسیدیته فرآوری شده است.

دانه قهوه را انتخاب کنید

دانه قهوه آسیاب‌نشده، در مقایسه با قهوه آسیاب‌شده عطر و طعم را به خوبی حفظ می‌کند. ترجیحا، دانه قهوه خریداری کنید و در خانه به اندازه میزان مصرف‌تان‌ آن را آسیاب و قهوه تازه و باکیفیت‌تری نوش‌جان کنید.

قهوه‌های با رست کم‌تر را انتخاب کنید

رست‌های سبک‌تر نسبت به رست‌های تیره‌تر آنتی‌اکسیدان بیش‌تری دارند و اسیدیته کم‌تری دارند. آن‌ها همچنین، طعم لطیف‌تری دارند که به طعم طبیعی دانه‌های قهوه اجازه می‌دهد تا از بین برود.

از نوشیدن قهوه طعم دار به شکل روتین پرهیز کنید

قهوه طعم‌دار اغلب حاوی قندهای اضافه شده و طعم دهنده‌های مصنوعی است که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. به قهوه معمولی بچسبید و در صورت تمایل شیرین‌کننده‌ها یا ادویه‌های طبیعی اضافه کنید.

در حد اعتدال بنوشید

در حالی که قهوه می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. بیش از دو فنجان در روز مصرف نکنید و از نوشیدن قهوه در اواخر روز خودداری کنید، زیرا می‌تواند خواب را مختل کند.

با رعایت این نکات می‌توانید از یک فنجان قهوه خوشمزه و سالم لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید