۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
کد خبر: 55424987

افزایش روزهای اخیر دلار این اسکناس آمریکایی را از نیمه کانال ۴۰ هزار تومانی بالا برده و بازار ارز آزاد را به تلاطم انداخته است.

قیمت دلار فریز شد

به گزارش تجارت‌نیوز امروز نیز قیمت دلار مانند روز گذشته افزایش داشت. هر چند این افزایش قیمت محدود به ۱۵۰ تومان بود، اما همین نوسانات محدود در چند روز باقیمانده از سال‌ جاری باعث افزایش حجم مبادلات در بازار ارز آزاد شده است.

نوسانات قابل توجه دلار در هفته‌های اخیر باعث شده معامله‌گران خرد بازار با دردسرهای متعددی مواجه شوند. بالا و پایین شدن‌های قابل توجه قیمت دلار موجب شده صرافی‌های رسمی فاصله نرخ خرید و فروش خود را به شکل معناداری بیشتر کنند؛ وضعیتی که به بازیگران خرد ضرر بیشتری می‌رساند.

قیمت دلارِ مرکز مبادله فریز شد

قیمت دلار نقدی مرکز مبادله طلا و ارز از صبح امروز در سایت بازار متشکل ارزی روی عدد 40 هزار و 300 تومان ثبت شده و نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است. با وجود نوسانات افزایشی بازار ارز آزاد، این نرخ برای دلار مرکز مبادله سه روز است که حفظ شده است.

بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت به تهران دادند. دلار هرات با قیمت ۴۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید و نسبت به دیروز ۵۵۰ تومان گرانتر شد.

دلار سلیمانیه با قیمت ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات اما کاهش ۴۰۰ تومانی داشت و به کف کانال ۱۳ هزار تومان رسید.

روند افزایشی دلار طبیعی است

با وجودی که امید می‌رفت در روزهای منتهی به پایان سال ۱۴۰۱، با روند مساعد توافقات سیاسی خارجی ایران قیمت دلار در نیمه پایین کانال ۴۰ هزار تومانی نوسان داشته باشد، اما تحلیلگران بازار معتقدند با وجود تورم 50 درصدی طبیعی است که نرخ دلار دوباره رشد کند. باز شدن سفارت عربستان در ایران نیز نمی‌تواند دلیلی محکم برای کنترل قیمت ارز باشد.

تورم پابرجاست

در همین راستا عبدالله مشکانی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در بلندمدت تابعی از نقدینگی و تورم است به تجارت‌نیوز گفت:«در کوتاه‌مدت بازارساز با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت می‌دهد و در بلند مدت نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.بنابراین صرفا تحریم یا تغییری در تحریم‌ها اثر ملموسی در تغییر قیمت دلار ندارد.»

وی با اشاره به رشد نقدینگی خاطرنشان کرد:« تغییر نرخ‌های هفته‌های گذشته به واسطه خبردرمانی، بیشتر اقدام هیجانی و واکنشی است و بر قیمت دلار در بلند مدت تاثیر ندارد. زیرا نقدینگی رو به رشد است.»

مشکانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در توافق ایران با عربستان صلاح ما رعایت نشده است تاکید کرد:«با توافقات اخیر مسائل امنیتی ایران حل می‌شود اما مشکل اقتصادی ما همچنان پابرجا و حل نشده باقی مانده است.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود:« ماجرای توافق با عربستان مشابه برجام شده است. ما امتیازات سیاسی و امنیتی را پیشاپیش واگذار کردیم اما نتوانستیم چک‌های اقتصادی را نقد کنیم.»

وی ابراز عقیده کرد: «بنابراین به نظر می‌رسد ابتدا باید امتیازات اقتصادی نظیر برقراری کانال ارزی تجاری، اخذ و تثبیت شود سپس مذاکرات امنیتی صورت گیرد.»

مشکانی در پایان افزود:«اگر بخواهیم قیمت واقعی دلار را با نقدینگی بسنجیم رقم‌هایی بالاتر از نرخ فعلی است و علت آن هم رشد نقدینگی است نه تحریم. رسیدن دلار به کانال‌های بالاتر قیمتی شوک روانی دارد و بازارساز می‌تواند شوک را کنترل کند به شرطی که اراده داشته باشد.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید