نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، ‌وضعیت حقوق بشر و تهدیدهای تروریستی در این کشور را نگران‌ کننده خواند.

نگرانی اتحادیه اروپا تهدیدهای تروریستی در افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توئیتر ‌اعلام کرد: وضعیت موضوعات بشردوستانه و حقوق بشر و نیز تهدید روزافزون گروه‌ های تروریستی در افغانستان نگران کننده است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در این خصوص ادامه داد: صلح و ثبات در افغانستان مستلزم گفتگوی ملی معتبر و فراگیر به سوی نظم قانون اساسی با تشکیل دولت فراگیر سیاسی در این کشور است.

توماس نیکلسون همچنین با اشاره به اهمیت گزارش اخیر سازمان ملل در امور حقوق بشر تاکید کرد: نظارت مبتنی بر واقعیت از وضعیت حقوق بشر، توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و یوناما و سایرین بسیار مهم است، زیرا تعداد کمتری از روزنامه نگاران و دیپلمات‌ ها از افغانستان گزارش می‌ دهند و نهادهای مستقل ملی حقوق بشر بسته شده‌ اند یا فعالیت خود را متوقف کرده‌ اند.

نمایندگان ویژه استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ بی اشاره به اشغال کابل از سوی کشورهای متبوع خود، گردهم آمدند تا در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کنند.

نمایندگان ویژه در مورد وخامت روزافزون و نقض مکرر حقوق بشر و آزادی های اساسی افغان‌ها توسط طالبان از اوت ۲۰۲۱ به ویژه زنان و دختران و همچنین اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی و سایر گروه‌های به حاشیه رانده شده ابراز نگرانی کردند!

این در حالیست که پس از روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان در ۱۵ آگوست سال گذشته و توقف کمک‌های خارجی، این کشور شاهد افزایش بیکاری و فقر بوده و ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش یافته است.

از سوی دیگر، آمریکا نیز به بهانه‌های مختلف ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه طالبان بلوکه کرده است. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا خواستند تا دارایی بلوکه شده افغانستان را آزاد کند.

گفتنی است که افغانستان پس از ۲ دهه اشغال از سوی نیروهای خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی، اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید