ظاهراً کافئین می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد و با کاهش وزن، ریسک ابتلا به بیماری دیابت را کمتر کند.

تاثیر مصرف کافئین بر کاهش وزن

مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که افزایش سطح کافئین در جریان خون می‌تواند مقدار چربی بدن را کاهش دهد و درنتیجه ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را پایین بیاورد. اگرچه هنوز نمی‌توان با قطعیت چنین توصیه‌ای را مطرح کرد، اما در آینده شاید استفاده از قهوه بدون کالری بتواند برای کاهش وزن و ریسک ابتلا به دیابت به‌کار گرفته شود.

به گزارش سلام نو به نقل از دیجیاتو، گروهی از محققان در سوئد و بریتانیا بر مبنای مطالعه دیگری که پیش‌تر به‌صورت مشاهده‌ای درباره رابطه میان مصرف کافئین و کاهش ریسک دیابت نوع ۲ انجام شده بود، این بار از تکنیکی موسوم به تصادفی‌سازی مندلی برای تحقیق در این رابطه استفاده کردند. این تکنیک با بررسی شواهد ژنتیکی به‌دنبال کشف رابطه علت‌ومعلولی می‌گردد.

محققان در این پژوهش دو گونه ژن متداول را که با سرعت متابولیسم کافئین در بدن در ارتباط بود، پیدا کردند و از آن‌ها برای شناسایی رابطه مصرف کافئین و کاهش BMI و چربی بدن کمک گرفتند. دانشمندان می‌گویند کسانی که ژن‌های مرتبط با کاهش سرعت متابولیسم کافئین را دارند، به‌طور میانگین کمتر قهوه می‌نوشند، اما سطح کافئین در خون آن‌ها بیشتر از کسانی می‌شود که سرعت متابولیسم بالاتری دارند.

کافئین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

پژوهشگران در مطالعه خود دریافتند که حدود نیمی از کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ تحت تأثیر کاهش وزن است. کافئین به تقویت متابولیسم بدن، افزایش چربی‌سوزی و کاهش اشتها معروف است و مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم از این ماده به‌صورت روزانه می‌تواند مصرف انرژی در بدن شما را حدود ۱۰۰ کالری در روز افزایش دهد.

محققان این پژوهش را روی ۱۰ هزار داوطلب انجام داده و محاسبه کرده‌اند که با کاهش وزن می‌توان تا حدود ۴۳ درصد ریسک ابتلا به دیابت را کاهش داد. بااین‌حال، برخی کارشناسان باور دارند که به‌دلیل محدودیت داوطلبان این تحقیق به شهروندان اروپایی، نتایج آن برای تمام دنیا قابل تعمیم نیست. به‌علاوه، استفاده از روش تصادفی‌سازی مندلی که روش نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود، می‌تواند با سوگیری همراه باشد. نتایج این پژوهش در مجله BMJ Medicine منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید