رفتن به گنو از جذاب‌ترین تجربه‌های ممکن در بندرعباس است، با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو

سلام نو _ سرویس گردشگری: چشمه آبگرم گنو یکی از جاهای دیدنی بندر عباس است. از جذابیت این چشمه موقعیت جغرافیایی آن است که در پناه کوه گنو درون دره واقع شده است و ارتفاعات آهکی گنو آن را در آغوش گرفته‌اند. این چشمه حاوی گوگرد، کلر و سولفات است و خواص درمانی دارد. مجتمع توریستی آب درمانی گنو هرمزگان به‌منظور بهره‌مندی از خواص درمانی این چشمه آب‌گرم تأسیس شده است و مسافران برای لذت از طبیعت و کسب سلامتی، راهی این منطقه می‌شوند. در ادامه به چند جاذبه دیدنی در اطراف این چشمه آب گرم مشهور می‌پردازیم.

آب گرم گنو؛ چشمه فوق‌العاده

چشمه آبگرم گنو یکی از جاهای دیدنی بندر عباس است. از جذابیت این چشمه موقعیت جغرافیایی آن است که در پناه کوه گنو درون دره واقع شده است و ارتفاعات آهکی گنو آن را در آغوش گرفته‌اند. این چشمه حاوی گوگرد، کلر و سولفات است و خواص درمانی دارد. مجتمع توریستی آب درمانی گنو هرمزگان به‌منظور بهره‌مندی از خواص درمانی این چشمه آب‌گرم تأسیس شده است و مسافران برای لذت از طبیعت و کسب سلامتی، راهی این منطقه می‌شوند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو

آب این چشمه دمایی در حدود ۴۰ سانتی‌گراد دارد و حضور در استخرهای آب‌گرم این منطقه در روزهای سرد، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. از مزایای چشمه آبگرم آبیاری نخلستان‌ها به‌وسیله پس‌ماند آب دو استخر مردانه و زنانه این چشمه است که در نهایت به‌صورت آبشار مسیر خود را پیدا می‌کند و زمین‌های تشنه این منطقه را سیراب می‌کند. علاوه بر گنو چشمه‌های دیگری در این منطقه از شهرستان بندرعباس وجود دارند. از چشمه های اطراف گنو می‌توان به پشت بنگرو، رمر، انارون، چاهو، پشتنگ، هوبیر، خرگو، مردو، پرکوه، تنگ باغ، کهنو و سرچربه اشاره کرد.

مهم‌ترین مزیت چشمه های آب‌گرم انتشار حس آرامش است که می‌تواند برای ساعاتی آدمی را مشغله‌های ذهنی دور و غرق در آرامش طبیعت کند. خواص درمانی در کنار این حس لذت‌بخش، مزیت طلایی محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چشمه های آب‌گرم سبب کالری‌سوزی می‌شود. گرمای این آب، جریان خون را بیشتر می‌کند و در نتیجه اکسیژن بیشتری در بدن تولید می‌شود.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو

چند جاذبه دیدنی در نزدیکی آب گرم گنو

نخلستان ۵۰۰ ساله

بعد از اتمام آبتنی می‌توانید مسیر خروج آب چشمه را دنبال کنید که شما را به یکی از دیدنی‌ های استان هرمزگان خواهد کشاند. آب بعد از خروج از چشمه به‌سمت نخلستانی می‌رود که درختان ۵۰۰ ساله در آن وجود دارند و سال‌ها است که از آب همین چشمه‌ها سیراب می‌شوند.

آسیاب‌های آبی

در پایین‌دست چشمه‌ها و پیش از رسیدن به نخلستان، چند آسیاب آبی وجود دارد که سال‌ها قبل اهالی بومی از آن استفاده می‌کرده‌اند. این آسیاب‌ها امروزه بازسازی شده‌اند و برای عکاسی گزینه‌ای عالی هستند. اگر باغ‌راه تازه ساخت را به‌سمت ارتفاعات طی کنید، آلاچیق‌های چوبی محیط خوبی را برای استراحت فراهم کرده‌اند که می‌توان غذا را در سایه یکی از آن‌ها صرف کرد.

قله گنو

برای بسیاری آب‌گرم مقصد سفر نیست و قله گنو پایان راه است. البته خود قله منطقه نظامی محسوب می‌شود و نمی‌توان به نوک آن رسید. آب‌وهوای کوهستان در تابستان، مطبوع و در زمستان سرد است و گاه‌گاهی برف‌گیر می‌شود؛ به همین خاطر اگر قصد صعود دارید، نیاز به تجهیزات کوهنوردی و لباس گرم و البته راهنما است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو

همچنین می‌توانید از جاده آسفالت استفاده کنید که شما را مستقیم به کوه می‌رساند؛ اما این راه شیب‌های تندی دارد و ناگفته پیدا است که این مسیر چندان لطفی برای شما نخواهد داشت. معمولا کوهنوردان از چهار جبهه جنوبی، غربی، شرقی و شمال شرقی وارد این کوهستان می‌شوند. اگر از مسیر آب‌گرم گنو می‌خواهید به قله برسید، از یال شرقی وارد کوهستان خواهید شد. این مسیر از بقیه مسیرها شناخته‌شده‌تر است و شما را دو، سه ساعته به مقصد می‌رساند.

بهتر است برای رسیدن به قله از مسیرهای پاکوب استفاده کنید، چون اینجا منطقه‌ای حفاظت‌شده است و امکان دارد ناخواسته به درختچه‌های مسیر آسیب بزنید. اداره میراث فرهنگی در نزدیکی قله پیش از ورود به منطقه نظامی، آلاچیق، زمین بازی، نمازخانه و پارکینگ نیز احداث کرده است که می‌توانید چند ساعتی در آنجا استراحت کنید. این کوهستان به‌خصوص در اوایل بهار پر از گیاهان دارویی می‌شود. مردم منطقه دوای بیشتر دردهای‌شان را از گیاهان دارویی و آب‌گرم همین کوهستان می‌گیرند.

آفانیوس گینوئیس

اما شاید جالب‌ترین نکته در سفر به گنو، دیدن یک نوع ماهی باشد که تنها در آب‌گرم زندگی می‌کند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو

این ماهی مختص به آب‌های گنو و در دنیا بی‌نظیر است. محلی‌ها به آن گورخر ماهی می‌گویند؛ اما در پسوند نام علمی‌اش اشاره‌ای هم به زادگاهش شده است. نامش «آفانیوس گینوئیس» است. بعضی با شنیدن چنین تعریفی از ماهی آفانیوس شاید تصور کنند که در همان استخر آب‌گرم ۴۱ درجه‌ای که مشغول شنا هستند، این ماهی نیز زندگی می‌کند؛ اما این طور نیست. این ماهی را در آن حوضچه‌هایی می‌توان پیدا کرد که آب‌گرم بعد از خروج از چشمه‌ها در آن‌ها جاری می‌شود. متأسفانه به‌خاطر ریختن زباله در این حوضچه‌ها و بی‌توجهی به آن‌ها، تعداد این ماهی‌ها بسیار کم شده است و در خطر انقراض هستند؛ به همین دلیل حتی هنگام حرکت با ماشین نیز باید مواظب این حوضچه‌ها باشید. ضمنا اندازه این ماهی به‌اندازه انگشتان دست است.

این‌ها تنها جانوران ساکن منطقه نیستند که شما باید مراقب‌شان باشید؛ حیوانات دیگری نیز وجود دارند. اگرچه این حیوانات از قبیل قوچ و کل یا پرندگان را بیشتر می‌توان در ارتفاعات گنو مشاهده کرد، به‌دلیل تحت حفاظت بودن این منطقه، هرگونه آسیب زدن به جانوران منطقه ممنوع است و در صورتی که بخواهید یکی از همین حیوانات را شکار کنید، دست کم با جریمه نقدی روبه‌رو خواهید شد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف آب گرم گنو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید