بندرعباس جاذبه‌های کم‌نظیری دارد، با ما همراه باشید و درباره ویژگی‌های پرطرفدار چشمه‌های آب گرم گنو بندرعباس بیشتر بدانید.

ویژگی‌های پرطرفدار چشمه‌های آب گرم گنو بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: چشمه‌های آب‌گرم از گذشته محبوب بوده‌ند و خواص درمانی آن‌ها همواره مورد توجه قرار داشته‌اند. با پیشرفت صنعت توریسم، این چشمه‌ها به مقاصد گردشگری تبدیل شده‌اند و با توسعه، هر چشمه به مجموعه‌ای مجهز تبدیل شده است. یکی از این نمونه‌ها با تجهیزات جامع، چشمه آب‌گرم گنو است. منطقه حفاظت‌شده گنو و چشمه آب‌گرم آن از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس هستند که در فاصله کمی از شهر واقع شده‌اند. طبیعت دل‌انگیز منطقه در کنار امکاناتی نظیر استخرهای جداگانه، شهربازی و رستوران، افراد زیادی را از سراسر استان به گنو می‌کشاند.

آشنایی با چشمه‌های آب گرم گنو در بندرعباس

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا آب و هوای شهر بندرعباس به نسبت دیگر شهرهای حاشیه خلیج فارس شرجی‌تر است؟ این اتفاق به خاطر قله بلندی است که با یال‌هایش شمال غربی این شهر را احاطه کرده و نمی‌گذارد نم و شرجی هوا از این سوی شهر ساحلی خارج شود. کوه گنو که دومین قله بلند منطقه است، در ۳۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس و در نزدیکی جاده سیرجان-بندرعباس قرار دارد.

ویژگی‌های پرطرفدار چشمه‌های آب گرم گنو بندرعباس

این کوه مانند بسیاری از مناطق کوهستانی ایران در کوهپایه‌اش دارای چشمه‌های آب‌گرمی است که ساکنان استان هرمزگان را به اینجا می‌کشاند. منطقه حفاظت‌شده گنو با وسعت ۴۵ هزار هکتار، چشمه‌های آب‌گرم متعددی دارد که مطمئن‌ترین آن‌ها مجتمع آب‌درمانی گنو است. به‌دلیل امکانات تفریحی و گردشگری، از بازارچه گرفته تا شهربازی، بسیاری خود را برای گذران روزی شاد به مجتمع آب‌درمانی گنو می‌رسانند.

منطقه حفاظت‌شده گنو پوشش گیاهی متنوعی دارد که در این بین می‌توان به درختان گرمسیری، استپ بیابانی، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر اشاره کرد. از جمله گیاهانی که در این منطقه می‌رویند می‌توان به پرسیاوش، سرخس معطر، گون گاوی، زیره، آویشن بومادران، پونه، اورس، استبرق، مسواک، کنار، پرخ، ناترک، آکاسیا، بنه و رزوک اشاره کرد. گفته می‌شود که در منطقه مذکور ۳۶۰ گونه از گیاه آوندی یافت می‌شود. مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که به‌صورت انحصاری در این منطقه از ایران می‌روند.

چشمه گنو در دره‌ای واقع شده که شمال تا جنوب آن را ارتفاعات آهکی کوه گنو پوشانده است. انارون، تنگ باغ، کهنو، چاهو، پشتنگ، هوبیر، پشت بنگرو، رمر، سرچربه، پرکوه، مردو و خرگو از جمله چشمه‌های این منطقه هستند.

ویژگی‌های پرطرفدار چشمه‌های آب گرم گنو بندرعباس

در صبح‌های سرد بخار آب چشمه با دمایی در حدود ۴۱ درجه سانتی‌گراد، با هوای ۲۰ درجه‌ای محیط برخورد می‌کند و تا ارتفاع یک متری آب را بخاری ناپایدار تشکیل می‌دهد که جلوه زیبایی به محیط می‌بخشد.

ویژگی‌های منحصربه فرد و پرطرفدار چشمه

امروزه خواص درمانی چشمه های آب گرم بر هیچ کس پوشیده نیست و چشمه آب گرم گنو که از آب هایی با ترکیبات گوگرد و کلروسدیم تشکیل شده، در تسکین دردهای مفاصل و عضلانی و بهبود بیماری های پوستی و حتی روماتیسم نقش موثری دارد. گفتنی است که وجود ترکیباتی چون کلر و هیدروژن سلفوره در آب این چشمه سبب شده است که امکان زیست در آن بسیار دشوار شود. در حقیقت می توان گفت که هیچ جانداری غیر از نوع خاصی از ماهی به نام آفینیوس گینویس قادر نیست در آب های چشمه آب گرم گنو به حیات ادامه دهد و جالب تر اینکه این گونه ماهی در هیچ جای جهان غیر از چشمه آب گرم گنو یافت نمی شود.

ویژگی‌های پرطرفدار چشمه‌های آب گرم گنو بندرعباس

پوشش گیاهی منطقه گنو

منطقه حفاظت شده گنو پوشیده از گیاهان بیابانی و کمیابی است که هرکدام خواص دارویی منحصربفردی دارند و برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی و علم پزشکی کاربرد دارند. گیاهانی نظیر آویشن بومادران، آکاسیا، پونه، زیره، سرخس معطر، اورس و گون گاوی، برخی از پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند. همچنین درختانی چون سیب، انگور، خرما، نارنگی و انبه در دامنه کوه گنو به وفور یافت می شوند.

خوشبختانه در منطقه گنو اماکن تفریحی بسیاری قرار دارد: از استخر و جکوزی گرفته تا فروشگاه و نمازخانه، امکانات متعددی در این مکان تعبیه شده است تا گردشگرانی که برای تماشای طبیعت زیبای این منطقه و بازدید از چشمه آب گرم گنو به این مکان سفر می کنند، از حضور در این مکان نهایت لذت را ببرند. از طرفی جاذبه های دیدنی گوناگونی مانند برکه های باران بندرعباس در نزدیکی این منطقه قرار دارند و در واقع می‌ توانید با یک تیر دو نشان بزنید. گفتنی است که رستوران سنتی این مکان با طبخ غذاهای سنتی لذیذ و متنوع، خاطره بیادماندنی سفر به این مکان را در ذهن هر گردشگری ماندگار خواهد ساخت.

ویژگی‌های پرطرفدار چشمه‌های آب گرم گنو بندرعباس

همچنین کافی شاپی در این منطقه واقع شده است که عطش بازدیدکنندگان را با نوشیدنی های گوارا و خنک خود رفع خواهد کرد. از آنجایی که منطقه زیبای گنو از مساحت نسبتا زیادی برخوردار است، طبیعت گردی و استفاده از امکانات تفریحی این مکان به ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز دارد. البته باید بدانید که ورود به این منطقه تفریحی رایگان نیست و برای بازدید از چشمه آب گرم گنو باید مبلغ نسبتا اندکی را پرداخت کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید