معبد هندوها از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس است، با ما همراه باشید تا بدانیم معبد هندوهای بندرعباس کجا قرار دارد.

معبد هندوهای بندرعباس کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: معبد هندوهای بندرعباس در سال ۱۳۷۷ ه.ش به لحاظ دارا بودن ارزش‌های تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت می‌شود. هندی‌ها که تا اوایل دوران پهلوی در بندرعباس ساکن بودند با عزیمتشان به کشور خود، تمامی مجسمه‌های بودای معبد را به هندوستان بازگرداندند و معبد را به فردی محلی تحویل دادند.

درباره معبد هندوها در بندرعباس

معبد هندوها، پرستشگاه هندوها یا پرستشگاه بت گوران، نام بنایی دیدنی در مرکز شهر بندرعباس است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این بنا از دوران قاجار در این شهر جا خوش کرده و زمانی محل عبادت هندوها در ایران بوده است. هندوئیسم، هندوگرایی یا آئین هندو یک دین هندی با بیش از شش هزار سال قدمت و میلیون ها پیرو است و پس از مسیحیت و اسلام سومین دین بزرگ جهان به شمار می آید. امروزه معبد هندوها کاربری سابقش را از دست داده اما به عنوان یک جاذبه گردشگری، مسافران را به سوی خود می کشاند و جلوه ای از ترکیب معماری ایرانی، اسلامی و هندی را به آنها نشان می دهد.

معبد هندوهای بندرعباس کجا قرار دارد؟

ترکیبی که در مسجد رنگونی های آبادان نیز قابل مشاهده است و موجب شگفتی هر بازدیدکننده ای می شود. برای آنکه به تاریخچه معبد هندوها بپردازیم لازم است کمی به عقب تر برگردیم و به زمانی برویم که روابط تنگاتنگ سیاسی و فرهنگی هند با ایران، موجب ساکن شدن هندی ها در کشورمان شد. در زمان شاه اسماعیل یکم (پایه‌گذار و نخستین شاه دولت صفوی) و پس از جنگ های متعدد با ازبک ها و عثمانی ها و متحمل شدن شکست، پرتغالی ها از وضعیت نابسامان کشور استفاده کردند و از طریق هند خود را به ایران رساندند.

آنها در جنگی خونین، موفق به تسخیر هرمز شدند. در آن زمان پرتغالی ها در هند مستقر بودند و همین امر باعث شد تا پای هندی ها بیش از گذشته به ایران و جنوب آن باز شود. حضور هندی ها در ایران حتی پس از آزاد شدن هرمز ادامه یافت. در زمان قاجار ﻫﻨﺪﻭﻫﺎی ﺗﺎﺟﺮ در ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎی ۷۰ ﺗﺎ ۸۰ ﻧﻔﺮی، ساکن ﺑﻨﺪﺭعباس ﺑﻮﺩﻧﺪ. آنها برای برگزاری مراسم مذهبی شان به کاروانسراها می رفتند و هر بار به زحمت مکانی را برای خود آماده می ساختند.

معبد هندوهای بندرعباس کجا قرار دارد؟

در این اوضاع، ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ‌ﻫﺎی ﺷﻮﻝ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺩﺩﻩ ﺭﺍﻡ بانی خرید زمینی شدند و کلنگ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻌﺒﺪی را ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ بر زمین زدند. بر روی کتیبه‌ای ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻌﺒﺪ و با ﺧﻂ ﻫﻨﺪی، نام این دو بانی و ﺳﺎﻝ ﺍﺣﺪﺍﺙ بنا ﺑﻪ ﺳﺎﻝ ﺳﺎﻣﺒﺎﺕ ﻫﻨﺪی آمده است.

معماران از هند آمدند و دست به کار شدند و هزینه ساخت از محل جمع‌آوری هدایای هندوها و توسط تجار هندی تامین شد. گفته می شود سرمایه داران شهر شیکارپور هند سهم زیادی در تامین هزینه های ساخت این معبد داشته اند.

به این ترتیب در سال ۱۲۶۷ خورشیدی همزمان با فرمانروایی محمدحسن‌خان سعدالملک -فرمانروای محلی بندرعباس- معبدی در بندرعباس سر برآورد. محلی ها این بنا را بت گوران نامیدند؛ چرا که مردم، هندی ها را گور یا گبر می خواندند و نام بت گوران کاملا کاربرد این بنا را مشخص می کرد. ﻣﺠﺴﻤﻪ‌هایی ﺍﺯ ﺑﺮﻫﻤﺎ، ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﻭﺷﻴﻨﻮ (الهه های هندی) را در این معبد قرار دادند تا پیروان آیین های هندی بتوانند در آن به عبادت بپردازند.

معبد هندوهای بندرعباس کجا قرار دارد؟

گفته می شود ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۴ هندی ها راهی کشورشان شدند و با ترک ایران مجسمه ها و بت های شان را نیز با خود بردند.

محل قرارگیری معبد هندوها

قسمت اصلی بنا، گنبدخانه است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر روی آن است. در زیر این گنبد، بت اعظم را قرار داده بودند و ۴ نورگیر در چهار طرف اتاق اصلی وجود داشته است. همچنین روی دیوارها نقاشی‌های آئینی و طاقچه و قاب‌ها دیده می شوند. در دور تا دور این اتاق نیز راهروهایی برای گشتن به دور معبد و زیارت وجود داشته است. اتاقک هایی که همگی دارای ﻃﺎﻗﭽﻪ بودند و ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻫﺎیی بر روی این طاقچه ها گذاشته می شد.

72 برجک مخصوص هندو ها نیز بر روی گنبد معبد دیده می شوند که در میان گنبد، میله بزرگی به عنوان نشانگر حقیقت محور زمین و آسمان است. در این معبد دسترسی آسانی به وسایل نقلیه وجود دارد، همچنین وجود اقامتگاه در نزدیکی معبد، وجود رستوران و کافی شاپ در اطراف معبد حتئز اهمیت است. پوشش شبکه و آنتن دهی نیز در این مسیر فوق العاده است.

معبد هندوهای بندرعباس کجا قرار دارد؟

برای رفتن به این معبد، اتوبوس بهترین وسلیه است. باید سوار اتوبوسی شوید که از بلوار شهید بهشتی و ایستگاه دوهزار عبور می کند. معبد هندوهای بندر عباس از جاهای دیدنی استان هرمزگان است و در بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبه‌روی بازار روز بندر عباس قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی یا اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

نشانی: استان هرمزگان، بندر عباس، بلوار امام خمینی، رو به روی بازار روز بندر عباس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید