طی چندماه گذشته شاهد روند صعودی بورس بودیم؛ پیش بینی بورس حاکی از احتمال رشد آن در روزهای آینده و سال جدید است.

پیش بینی بورس برای سال ۱۴۰۲ / رشد بازار در سال جدید در راه است

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، معاملات روز سه شنبه بازار سهام در حالی رقم خورد که شاخص کل بورس در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش هزار و ۳۶۳ واحدی که معادل ۰.۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در ارتفاع یک میلیون و ۷۸۲ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش ۰.۱ درصدی به سطح ۵۴۱ هزار و ۳۵ واحدی رسید. گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه شنبه را ۱۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون و ارزش معاملات را پنج هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

طی ماه‌های گذشته شاهد روند صعودی بازار سرمایه بودیم که مهم‌ترین عامل این اتفاق را می‌توان افزایش قیمت دلار بدانیم؛ در این مسیر، عقب ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی سبب شد عامل دلار قدرتمند حرکت و بورس را صعودی کند.

عموما از دهه دوم اسفندماه هر سال، تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و شرکت‌هایی که برای تامین مالی حقوق و پاداش اعضای خود اقدام به عرضه سهام در بورس می‌کنند، آغاز می‌شود. این رویکرد فشار فروشی را در بازار شاهد ایجاد می‌کند که امسال هم شاهد آن بوده‌ایم و موجب شده است نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در سه روز ابتدایی هفته در سوی سرخ دامنه نوسانی خود قرار گیرد.

این فشار، موجب جمع شدن فنر سمت تقاضا شده است و به همین واسطه کارشناسان عقیده دارند پس از بازار سه شنبه که بالاخره شاهد نوسان مثبت شاخص کل بودیم، در روز چهارشنبه بازار سرمایه به مدار صعودی خود بازگردد و این روند در روزهای پایانی سال و همچنین هفته اول سال نو ادامه یابد.

نگرانی‌های بورس در سال آینده

بزرگترین ریسکی که در سال آتی ممکن است گریبان‌گیر بازار سرمایه شود، افزایش نرخ بهره و نرخ بهره واقعی اوراق است. در حال حاضر نرخ بازدهی اوراق گام به ۳۴ درصد رسیده و همچنین سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی نیز ادامه‌دار است.

نمی‌توان انکار کرد که این مهم، فشار زیادی به بازار سرمایه وارد می‌کند؛ علی رغم فرصت‌های بازار سرمایه و عقب‌ماندگی این بازار نسبت به تورم و بازارهای موازی، کارشناسان انتظار بازدهی عجیب را از بورس تهران در سال آتی ندارند.

نقاط قوت‌ بازار سهام در سال ۱۴۰۲

از سوی دیگر اما اتفاق مهمی برای بازار سهام افتاده است و دیگر عملا خبری از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فرزین نیست و شرکت‌ها با نرخ بالاتری دلار خود را در بازار مبادله ارز و طلا به فروش می‌رسانند.

همچنین صحبت‌هایی در میان است تا نرخ خوراک گاز از مبالغی که در لایحه بودجه قرار گرفت بود یعنی هفت هزار تومان کاهش پیدا کند؛ این امر می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهای تمام شده محصولات و افزایش سود شرکت‌ها داشته باشد.

موضوع مثبت دیگری که در رابطه با بازار سرمایه وجود دارد، روند رو به رشد افزایش ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. خوشبختانه مردم در حال آشنایی بیشتر با این ابزار بازار هستند که معمولا بازدهی بالاتری نسبت به شاخص ثبت می‌کند و در عین حال ریسک کمی دارد.

همچنین توافقی که در روزهای گذشته میان ایران و عربستان انجام شد، امید به احیای برجام را زنده کرده است. می‌توان این امید را داشت که در نهایت با احیای توافق برجام شاهد کاهش هرچه بیشتر ریسک‌های سیستماتیک باشیم.

با کاهش ریسک‌های سیستماتیک، فشار دولت بر صنایع برای تامین کسری بودجه کاهش خواهد یافت و در نتیجه با حذف دست درازی دولت به سود شرکت‌های سهامی عام، بازار سرمایه فرصت تنفس آزادتری پیدا خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید