به طور کلی میلگردها را می‌توان به روش کلاف یا شاخه بسته‌بندی کرد. از بسته‌بندی کلاف، معمولا برای میلگردهای سخت یا نیمه‌سخت استفاده می‌شود که قطری کمتر از ۱۲ میلی‌متر داشته باشند.

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

آیا در مورد بندیل میلگرد اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید که چطور می‌توان میلگردها را بسته­بندی کرد؟ میلگردها، لوله‌های فولادی، نبشی و ناودانی و... از جمله مقاطعی هستند که در زمان تحویل باید بسته­بندی شوند. بندیل، یکی از روش‌های بسته‌بندی این محصول است که برای جداکردن سایزهای مختلف میلگرد انجام می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و در نهایت به این اشاره کنیم که هر بندیل از میلگرد چند شاخه است؟ اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید، تا پایان این متن با ما همراه باشید.

بندیل چیست؟

از اهمیت میلگردها چه در ساختمان سایز و چه در صنایع مختلف نمی‌توان چشم­پوشی کرد. اگر در حوزه ساخت‌وساز فعالیت داشته باشید، بدون شک تا به حال دیده‌اید که دور میلگردها را با یک محصولی می‌پوشانند که آن محصول بندیل نام دارد.

بندیل میلگرد به دلیل صرفه اقتصادی مورد توجه افراد فعالانی است که در این زمینه فعالیت دارند. یک نکته قابل توجه اینجاست که شاخه‌های میلگرد موجود در هر بندیل باید طول برابر داشته باشند. افرادی که در حوزه ساختمان­سازی فعالیت دارند، اصطلاح بندیل را به‌ عنوان معیار و شاخصی برای خرید خود در نظر می‌گیرند. با کمک بندیل می‌توان میلگردها را در ابعاد و اندازه‌های مشخصی که دارند بسته­بندی کرد، در انبار نگه داشت یا اینکه برای جابه­جایی این محصولات از آن‌ استفاده کرد.

بندیل میلگرد آسان‌ترین روش بسته‌بندی این محصول است و باعث می‌شود که بتوان به‌ راحتی میلگردها را در انبار نگهداری کرد. بر روی بندیل‌ها معمولا اطلاعات زیر نوشته می‌شوند:

  • شماره بسته
  • نوع میلگرد(آجدار، ساده یا کلاف)
  • وزن بسته
  • علامت تایید کنترل کیفیت که کارخانه تولیدکننده میلگرد روی محصول انجام داده است.
  • علامت تجاری کارخانه تولیدکننده
  • علامت استاندارد ملی ایران
  • نوع آج
  • روش تولید میلگرد

با وجود بندیل‌ها حمل‌ونقل، وزن‌کشی و شناسایی مشخصات شرکت سازنده میلگرد آسان‌تر می‌شود. برای خرید میلگرد از بازار، می‌توانید روی لینک موردنظر کلیک کنید.

بسته بندی میلگردها به چه صورت است؟

به طور کلی میلگردها را می‌توان به روش کلاف یا شاخه بسته‌بندی کرد. از بسته‌بندی کلاف، معمولا برای میلگردهای سخت یا نیمه‌سخت استفاده می‌شود که قطری کمتر از ۱۲ میلی‌متر داشته باشند. البته از روش بندیل میلگرد می‌توان برای همه میلگردها حتی نازک‌ترین آن‌ها نیز استفاده کرد و این موضوع ربطی به نوع ساده یا آجداربودن این محصول ندارد.

شیوه بسته‌بندی نیز بر اساس کارخانه تولیدکننده میلگرد یا حتی کارخانه تولیدی سایر مقاطع فولادی متفاوت است. وزن بسته­بندی متغیر و اکثرا بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوگرم است؛ البته وزن محصول ذوب آهن چیزی حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرم است.

به طور کلی می‌توان گفت که وزن هر بندیل به عوامل زیر بستگی دارد:

  • وزن هرشاخه
  • قطر هرشاخه
  • تعداد شاخه‌ها
  • ظرفیت بسته بندی
  • و...

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

تعداد شاخه‌های موجود در بندیل‌ها متفاوت است و نمی‌توان یک عدد ثابت برای این قضیه درنظر گرفت؛ اما با این حال، برای محاسبه می‌توانیم وزن هر بندیل را بر وزن هرشاخه میلگرد تقسیم کنیم. این کار باعث می‌شود تا بتوانیم به درستی تشخیص دهیم که هر بندیل میلگرد چند شاخه است.

استاندارد تعریف شده برای هر بسته در هرکارخانه تولیدکننده فرق دارد. به ‌عنوان مثال، در کارخانه ذوب آهن اصفهان وزن هر شاخه میلگرد ۱۶ این کارخانه، تقریبا وزنی معادل ۱۹ دارد. اگر بخواهیم تعداد شاخه‌های میلگرد را در یک بندیل محاسبه کنید؛ باید بدانید که هر بندیل چقدر است.

بهتر است این موضوع را با یک مثال مطرح کنیم. به ‌عنوان مثال، وزن میلگرد سایز ۱۶ کارخانه ذوب آهن، ۱۹ کیلوگرم است که آن را بر وزن یک شاخه میلگرد ۱۶ تقسیم می‌کنند. تفاوت در شاخه‌های بندیل، در نهایت می‌تواند در قیمت میلگرد تاثیرگذار باشد.

به هر اندازه که سایز بیشتر باشد، نرخ آن متفاوت است. برخی از تولیدکنندگان شرکت بافق یزد در این میان، وزن‌های متفاوتی برای بندیل میلگرد دارند و همین موضوع باعث می‌شود که میلگردهای این کارخانه در بازار قیمت زیادی هم نداشته باشند.

نگهداری بندیل‌های میلگرد پس از خرید

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

در بسیاری از موارد شما ممکن است بخواهید میلگردها را خریداری و بعدها از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کنید. در چنین مواقعی نگهداری محصولاتی که با بندیل بسته­بندی شده‌اند، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر به شکل درست و اصولی نگهداری شوند، می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند و خیلی دیرتر خراب شوند.

بعد از خرید میلگردهایی که در بندیل هستند، لازم است به شکل درست از آن‌ها نگهداری کنیم. شما باید همه این موارد گفته شده را برای نگهداری میلگردهایی که با بندیل بسته بندی شده‌اند، رعایت کنید:

  • باید بندیل میلگرد را در یک محل تمیز که هیچگونه رطوبتی نداشته باشد، قرار دهیم؛ چرا که رطوبت باعث زنگ‌زدگی میلگردها خواهد شد.
  • سعی کنید به هیچ عنوان میلگردها را خم نکنید.
  • نباید آن‌ها را به صورت مستقیم در انبار بگذارید.
  • اگر میلگردهایی با قطرهای مختلف دارید، بهتر است از هرکدام به صورت جداگانه نگهداری کنید.
  • زمان بریدن، خم­کردن و بستن میلگردها سعی کنید نکات ایمنی را برای حفظ سلامت کارکنان رعایت کنید.
  • روی سطح آرماتورها را با پلاستیک یا برزنت بپوشانید تا محیط مرطوب انبارداری باعث زنگ­زدگی این محصولات نشود.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، منظور از بندیل میلگرد، در اصل روشی برای بسته­بندی این محصول است. وزن هر بندیل در یک کارخانه تولیدکننده این محصول باید ثابت باشد و از طریق تقسیم وزن بندیل بر وزن هر شاخه می‌توانیم متوجه تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل شویم.

با توجه به همه این موارد گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که هر بندیل شاخه‌های متفاوتی دارد و وزن هر بندیل از میلگرد از دو تا پنج­ونیم تن متفاوت بوده و متناسب با نوع بسته­بندی این محصول در شرکت­های تولیدکننده و سایز میلگردها، متغیر خواهد بود.

بهتر است به این نکته دقت داشته باشید که همه محصولات فولادی را نمی‌توان به روش بندیل بسته­بندی کرد و این کار معمولا برای میلگرد یا لوله‌های فولادی استفاده می‌شود. برای جابه­جایی میلگردها به روش‌های مختلف دریایی، هوایی یا زمینی یا نگهداری این محصولات در انبارها، بندیل می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

 نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا تا به حال میلگردهایی که به روش بندیل بسته­بندی شده‌اند را مشاهده کرده‌اید؟ فکر می‌کنید که مزایای استفاده از بندیل میلگرد چیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید