بناهای تاریخی ارومیه جذاب و خاص توصیف می‌شوند. شما درباره خانه انصاری در ارومیه چه می‌دانید؟ همراه باشید و اطلاعات خود از این خانه را کامل کنید.

درباره خانه انصاری در ارومیه چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: فارغ از هیاهوی شهر در انتهای کوچه‌ای در محله گول اوستی ارومیه با دری چوبی روبه‌رو می‌شوید که شما را به عمق تاریخ می‌برد. در چوبی را که باز کنید، وارد حیاط نسبتا بزرگ چهار گوشی می‌شوید که بنای انصاری از لابه‌لای درختان خودنمایی می‌کند. با توجه به‌شکل بنا و کتیبه‌های موجود در حاشیه کاشی‌های تزیینی می‌توان نتیجه گرفت که این خانه در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است.

آشنایی با خانه دیدنی انصاری در ارومیه

خانه انصاری در ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره سند ۱۸۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه در سال ۱۳۸۳ هجری شمسی مورد مرمت قرار گرفت و اکنون در اختیار آموزش‌وپرورش ناحیه دو ارومیه قرار دارد. این مکان کانون فرهنگی-تربیتی است و جوانان و نوجوانان در آن فعالیت فرهنگی دارند. خانه انصاری به بابک جعفری تعلق داشت که بعدها بدرالملوک، دختر ایشان و همسر سیف‌الله‌خان انصاری این بنا را به ارث برد. نامگذاری این خانه به «انصاری» نیز به همین علت است.

درباره خانه انصاری در ارومیه چه می‌دانید؟

خانه انصاری دو طبقه دارد که به‌شکل چهارگوش و رو به شمال ساخته شده است و در وسط حیاط و باغی بزرگ قرار دارد. ورودی‌های ساختمان در جبهه شمال شرقی و شمال غربی هستند که به‌وسیله راه‌پله‌های دو طرفه سنگی و طاق‌های هلالی آجری ساخته شده‌اند. از طریق این ورودی‌ها می‌توان به طبقه همکف، طبقه اول و اتاق‌های دوضلع شرقی و غربی، حیاط، باغ و واحد ساختمانی دیگر در جناح غربی دسترسی پیدا کرد.

طبقه همکف تا ارتفاع حدود دو متری از سنگ‌های تراش‌خورده و طبقه اول از آجر ساخته شده است. این طبقه یک پذیرایی بزرگ و دو اتاق کوچک و یک راهرو در طرفین به‌طور قرینه دارد. ساختمان دیگری در جبهه غربی خانه وجود دارد که از سنگ و آجر و چینه ساخته شده است و به‌وسیله این ساختمان می‌توان به همه بخش‌های قبلی رفت‌وآمد کرد. این ساختمان دارای حیاط، اتاق‌های تودرتو و زیرزمین است.

باغ انگوری در جبهه جنوبی و اندرونی خانه قرار دارد که با دیوار خشتی و پایه‌های آجری حصاربندی شده است. در داخل حیاط باغچه‌هایی زیبا با درختان، گل‌کاری‌ها و چمن‌کاری‌های جذاب به چشم می‌خورد که طراوت خاصی ایجاد کرده‌اند.

درباره خانه انصاری در ارومیه چه می‌دانید؟

قدم‌زدن در مسیر بین این باغچه‌ها و تماشای نمای بیرونی خانه شما را به زمان‌های دور می‌برد. سنگ و آجر، خشت و چینه، سقف پوشش چوبی و اندود گچ و تخته‌پوش از مصالحی هستند که در ساخت این خانه تاریخی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین پشت‌بام خانه را با کمی کاه و گل عایق‌کاری کرده‌اند.

آنچه درباره معماری خانه انصاری باید بدانید

خانه در مرکز باغی بزرگ به صورت چهارگوش و در دو طبقه بنا شده است و در قسمت جنوبی آن حیاط دیگری به چشم می خورد که چندین درختان انگور در آن کاشته و به دیواره های خشتی محدود شده است. پنجره های آبی رنگ که گاهی در آن ها از شیشه های رنگی استفاده شده تاثیر زیادی در زیبایی نمای خانه دارند.

مصالح به کار رفته در ساخت این خانه سنگ، آجر، خشت و چینه است و پشت بام هم با کمی گل و خشت در مقابل برف و باران عایق بندی شده است. نمای بیرونی خانه معماری جذابی دارد و برای ساخت آن از قاب بندی ها، کاشی های هفت رنگ و آجرهای لعاب دار فیروزی استفاده شده که جذابیت فوق العاده ای به ظاهر کلی بنا داده است.

درباره خانه انصاری در ارومیه چه می‌دانید؟

این خانه دو طبقه دارد، طبقه همکف آن تا ارتفاع حدود ۲ متر با سنگ های تراش خورده بنا شده و نمای طبقه اول آن از آجر است. در طبقه اول یک سالن پذیرایی ، دو اتاق کوچک و یک راهرو در طرفین به صورت قرینه به چشم می خورد. در قسمت ها بالایی بنا از کاشی های فیروزه ای و هفت رنگ استفاده شده که در هماهنگی با رنگ آبی پنجره ها جذابیت خاصی را به بنا داده است.

ساختمان دیگری هم در قسمت غربی خانه هست که با سنگ و آجر و چینه بنا شده و راه های ارتباطی به بخش های قبلی ساختمان دارد و دارای حیاط و اتاق‌های تو در تو و زیرزمین می باشد. می توانید به داخل ساختمان بروید و علاوه بر بازدید از تزئینات داخلی ساختمان از پنجره های بزرگ و هلالی شکل آن چشم اندازهای زیبای حیاط را تماشا کنید.

با توجه به کتیبه ای که در گوشه ای از خانه به چشم می خورد سال ساخت آن ۱۳۳۰ عنوان شده و برای ساخت خانه هم از معماری قاجار استفاده شده است. خانه انصاری در سال ۱۳۷۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت، یکبار در سال ۱۳۸۳ مرمت شد و امروز در اختیار آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه قرار دارد.

درباره خانه انصاری در ارومیه چه می‌دانید؟

پیشنهاد می کنیم در سفر به ارومیه علاوه بر بازدید از جاذبه های معروف شهر سری هم به جاذبه های کمتر شناخته شده مثل خانه انصاری بزنید تا با تاریخ و فرهنگ ایران و ارومیه بیشتر آشنا شوید. اگر علاقمند به بازدید از خانه های تاریخی و عمارت های جذاب هستید بازدید از این خانه خاطره ای فراموش نشدنی را برایتان رقم می‌زند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید