ارومیه جاذبه‌های درجه‌یکی برای دیدن دارد، از این رو با ما همراه باشید و بازدید از زیباترین خانه تاریخی ارومیه را از دست ندهید.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی ارومیه را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: ارومیه بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده، بناهایی مثل عمارت ها، حمام ها، مساجد و خانه هایی که برای دوره های مختلف تاریخی اند و امروز بخشی از هویت و پیشینه این شهر را به ما نشان می دهند. یکی از عمارت های تاریخی ارومیه، خانه انصاری است که با توجه به معماری زیبا و قدمت طولانی از بناهای جالب توجه و آثار تاریخی شهر می باشد.

درباره زیباترین خانه تاریخی ارومیه

خانه های تاریخی با معماری زیبا و چشم نواز، قسمتی از تاریخ کشورند و بازسازی آن ها احیای هویت تاریخی و ایجاد پیوندی با فرهنگ گذشتگان است. بناهایی که فقط مجموعه ای از آجرها و کاشی ها نیستند بلکه آیینه ای از فرهنگ و سنت گذشتگان اند و به خوبی سنت های معماری دوره های قبل را به نمایش گذاشته اند. در شهرهای تاریخی کشور نمونه های زیبایی از بناهایی با معماری اصیل جای دارد که تعدادی از آن ها در قالب خانه های تاریخی از بناهای ارزشمند روزگار گذشته اند.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی ارومیه را از دست ندهید!

قدمت بیشتر خانه های تاریخی به زمان صفویه و قاجار برمی گردد، خانه هایی که با معماری منحصربفرد و تزئینات جذاب خود قسمتی از تاریخ شهر خود را برایمان بازگو می کنند. ارومیه، در شمال غربی ایران چندین خانه تاریخی دارد که از میان آن ها خانه انصاری را انتخاب کردیم، خانه ای که در میدان امام حسین و امتداد خیابان مدنی ۲جای دارد و نمونه ای از خانه های قدیمی و تاریخی ایران است. خانه انصاری بوی تاریخ می دهد، از همان خانه های تاریخی که انگار در زمان خود مانده اند و پیشرفت زمانه هیچ تاثیری در آن ها نداشته است.

خانه ای که داستان های شنیدنی زیادی دارد و گشت و گذار در آن آرامش بخش و جذاب است. با توجه به اینکه به فضا و محدوده خانه انصاری توجهی نشده، خانه از توجه مردم دور مانده و میراث فرهنگی هم کمتر به فضای داخلی آن توجه می کند. خانه انصاری امروز در مالکیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه است و محدوده خانه گاهی در اختیار دانشجویان معماری گذاشته می شود تا بتوانند از آن در پروژه ها و مقاله های خود استفاده کنند.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی ارومیه را از دست ندهید!

صاحب این خانه در ابتدا بابک جعفری بود و سال ها بعد این ملک به دختر او بدرالملوک رسید اما از آنجایی که اسم همسرش سیف‌الله‌خان انصاری بود خانه به خانه انصاری معروف شد. خانه انصاری، خانه ای قدیمی و تاریخی در شهر ارومیه است که به سبک دوره قاجار ساخته شده و با معماری جذاب خود چشم ها را به خود خیره می کنند.

معماری خانه زیبای انصاری

خانه انصاری دو طبقه دارد که به‌شکل چهارگوش و رو به شمال ساخته شده است و در وسط حیاط و باغی بزرگ قرار دارد. ورودی‌های ساختمان در جبهه شمال شرقی و شمال غربی هستند که به‌وسیله راه‌پله‌های دو طرفه سنگی و طاق‌های هلالی آجری ساخته شده‌اند.

از طریق این ورودی‌ها می‌توان به طبقه همکف، طبقه اول و اتاق‌های دوضلع شرقی و غربی، حیاط، باغ و واحد ساختمانی دیگر در جناح غربی دسترسی پیدا کرد. طبقه همکف تا ارتفاع حدود دو متری از سنگ‌های تراش‌خورده و طبقه اول از آجر ساخته شده است. این طبقه یک پذیرایی بزرگ و دو اتاق کوچک و یک راهرو در طرفین به‌طور قرینه دارد.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی ارومیه را از دست ندهید!

ساختمان دیگری در جبهه غربی خانه وجود دارد که از سنگ و آجر و چینه ساخته شده است و به‌وسیله این ساختمان می‌توان به همه بخش‌های قبلی رفت‌وآمد کرد. این ساختمان دارای حیاط، اتاق‌های تودرتو و زیرزمین است.

باغ انگوری در جبهه جنوبی و اندرونی خانه قرار دارد که با دیوار خشتی و پایه‌های آجری حصاربندی شده است. در داخل حیاط باغچه‌هایی زیبا با درختان، گل‌کاری‌ها و چمن‌کاری‌های جذاب به چشم می‌خورد که طراوت خاصی ایجاد کرده‌اند. قدم‌زدن در مسیر بین این باغچه‌ها و تماشای نمای بیرونی خانه شما را به زمان‌های دور می‌برد.

سنگ و آجر، خشت و چینه، سقف پوشش چوبی و اندود گچ و تخته‌پوش از مصالحی هستند که در ساخت این خانه تاریخی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین پشت‌بام خانه را با کمی کاه و گل عایق‌کاری کرده‌اند.

تزیینات خانه انصاری به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: جبهه خارجی ساختمان و حیاط. نمای بیرونی شامل ازاره سنگ‌نما و آجرکاری ساده فیروزه‌ای در حواشی پنجره‌ها و کاشی‌های دارای کتیبه است. درون ساختمان نیز با در و پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی به‌صورت ساده آذین یافته است.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی ارومیه را از دست ندهید!

پنجره‌های بزرگ که دورتادور آن با کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده است، با تابش نور خورشید به شیشه‌های رنگی، گوشه‌ای از عشق و زیبایی و صفای دوران گذشته را متجلی می‌کنند.

اگر به تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم علاقه دارید، بازدید از این بنای زیبا را در برنامه خود بگنجانید. در حال حاضر بازدید از این بنای تاریخی همه روزه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ امکان‌پذیر است. پس از بازدید از خانه انصاری می‌توانید با ورود به خیابان امام به مراکز خرید شهر نظیر بازار تاریخی ارومیه، مجتمع بزرگ تجاری کیف و کفش رضا، پاساژ انصاری و مجتمع تجاری طوبی سر بزنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بسته است امروز صبح رفتم "درب نوشته بود بدلیل برگزاری کلاسها تا اطلاع ثانوی تعطیل است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید