بازار ارومیه فضایی دیدنی و جذاب است از این رو با ما همراه باشید تا از چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید، بیشتر بدانید.

چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار قدیمی و سنتی از دوران صفویه در میان ارومیه به یادگار مانده و هنگامی که برای خرید و گردش به سراغ آن می روید، علاوه بر آن که به تماشای اجناس و محصولات مغازه ها مشغول شوید، سبک معماری و طراحی آن نیز توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و همین اصلی ترین دلیل برای گشت و گذاری حسابی در بازار قدیمی و بزرگ ارومیه به شمار می رود.

درباره بازار جذاب و دیدنی ارومیه

اگر به دنبال مکانی برای خرید و در عین حال، گشت و گذار تاریخی در شهر ارومیه هستید، بازار ارومیه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این بازار از دوران صفویه در شهر ارومیه به یادگار مانده و با چهره‌ای ساده و تاریخی، میزبان گردشگران و خریداران است؛ البته باید اشاره کنیم که در معماری این بازار، نمونه‌هایی از سبک‌های معماری دوران افشاریه، زندیه و قاجار هم به چشم می‌خورد. بازار ارومیه مابین خیابان‌های امام و بعثت واقع شده است و با طاق‌ها و گنبدهای ساده و زیبا خودنمایی می‌کند.

چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید!

علاوه بر این‌ها، این بازار تعدادی تیمچه، حمام، سرا و مساجد مربوط به دوران زندیه و قاجار را نیز در خود جای داده است. از بخش‌های مختلف بازار ارومیه می‌توان به راسته مسگرها، زرگران، چاقوسازان، فرش‌فروشان، بذرفروشان، بلورفروشان، کفاشان، عطاران، بزازان اشاره کرد. علاوه بر این راسته‌ها، در این بازار محصولات و کالاهایی نظیر لبنیات محلی، طلا و جواهر، فرش دستباف، پارچه و پوشاک، ظروف مختلف، کیف و کفش چرم نیز به فروش می‌رسد.

بازار ارومیه در سال ۱۳۶۲، به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حین بازدید و خرید کردن در این بنای تاریخی ارزشمند، فرصت آن را دارید تا از مسجد جامع ارومیه و مسجد اعظم که در فاصله کمی از این مکان واقع شده‌اند نیز بازدید کنید.

مساحت این بازار به طول ۶۰ هزار متر مربع می رسد و چندین راسته و سرا در آن وجود دارند و دالان ها تمام بخش ها را به یکدیگر متصل نموده اند. بازار بزرگ ارومیه در ابتدا وسعت امروزی را نداشته و در دوران زندیه و قاجاریه با ساخت بخش های مختلف دیگر، بر وسعت آن افزوده گردید و به شکل امروزی درآمد.

چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید!

تعداد مغازه های این بازار به بیش از ۱۰۰۰ واحد می رسند و هنگامی که می خواهید برای خرید و گردش به سراغ آن بروید، این نکته را در نظر داشته باشید که حداقل نصف روز خود را بایستی برای خرید و گردش در بازار ارومیه در نظر بگیرید. از شلوغ ترین و پرطرفدار ترین بخش های این بازار، راسته مسگرها می باشد که انواع ظروف مسی در شکل ها و اندازه های مختلف به فروش می رسند.

بخش‌های دیدنی و درخور توجه بازار ارومیه

بازار ارومیه در حدود ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد که بافت قدیمی آن امروزه تحت مراقبت و بهسازی است. این بازار بالغ بر ۱۰۰۰ مغازه با کارکردهای مختلف و متنوع، هفت تیمچه و سرای نسبتا بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد معروف به مسجد جامع را در خود جای داده است.

حمام قراچه که نادرشاه افشار در آن استحمام کرده و طی ماجرایی دستور نابینایی دو چشم یکی از افرادش را داده است، در کنار حمام‌های تجلی و قائم، از دیگر بخش‌های این بازار تاریخی هستند که در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده‌اند.

چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید!

سرای شجاع‌الدوله و سرای حاج ابراهیم که در کنار کاروان‌سرا و در شمال مسجد جامع قرار دارند، از دیگر بخش‌های جذاب این بازار سنتی به حساب می‌آیند.

راسته‌های بازار

از جمله کارکرد مغازه‌های این بازار می‌توان به مسگری، زرگری، چاقوسازی، فرش‌فروشی، بلورفروشی، کفاشی، عطاری، بزازی و... اشاره کرد که از راسته‌های پررونق مجموعه تاریخی بازار ارومیه هستند. همچنین در این بازار محصولات و کالاهایی نظیر لبنیات محلی، طلا و جواهر، پارچه و پوشاک، ظروف مختلف، کیف و کفش چرم و... نیز به فروش می‌رسد.

راسته مسگرها

هر زمان به بازار ارومیه رفتید، حتما از راسته مسگرها دیدن کنید. این بخش از شلوغ‌ترین راسته‌های بازار و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های آن به شمار می‌آید. در این راسته ظرف‌های خوش‌رنگ مسی در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود که توسط مسگرهای ماهر ساخته شده‌اند.

راسته لبنیات‌فروشی

یک راسته خوشمزه و پرطرفدار در بازار تاریخی ارومیه وجود دارد که طرفداران محصولات لبنی با ورود به آن با طیف وسیعی از مغازه‌های فروش لبنیات روبه‌رو می‌شوند. محصولات لبنی این بازار بیشتر به روش سنتی ارومیه تهیه می‌شوند.

چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید!

راسته عطاران

کوه‌های رنگی با عطروبوی دوست‌داشتنی در راسته عطاران یکی از زیباترین بخش‌های بازار را تشکیل می‌دهند. این ادویه‌ها برای مصارف خوراکی، درمانی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند. همچنین انواعی از صابون و شامپوهای گیاهی در این محل به فروش می‌رسد.

راسته کفش‌فروشی

غیرممکن است کسی با کفش سروکار نداشته باشد. پس اگر به‌دنبال جایی هستید که تنوع کفش بالایی داشته باشد، راسته کفاشان بازار ارومیه گزینه خوبی است. در این مغازه‌ها برای همه رده سنی کفش وجود دارد.

راسته بلورفروشی

اهالی ارومیه‌ برای خرید بلوریجات همیشه یک مقصد اصلی دارند و آن راسته بلورفروشی بازار تاریخی ارومیه است. بلورهای باکیفیت و زیبایی در مغازه‌های این راسته وجود دارند که با دستان بااستعداد بلورسازان ارومیه‌ای ساخته شده‌اند.

راسته پارچه‌فروشان

در یکی از راسته‌های بازار انواع پارچه‌های رنگین مناسب با هر سلیقه‌ای با جنس‌های متنوع وجود دارد. اگر به فکر تهیه سوغاتی برای نزدیکان هستید، می‌توانید پارچه بخرید.

راسته چاقوفروشان

هر چاقویی که فکر می‌کنید در راسته چاقوفروشان پیدا می‌شود. کسبه‌های این راسته انواع چاقو و ساطور با کاربردهای متفاوت را برای فروش دارند.

چند بخش درخور توجه در بازار ارومیه که باید دید!

راسته زرگرها

یکی از محبوب‌ترین زیورآلات بانوان ایرانی، طلا است. طلاهای این بازار بیشتر به سلیقه مردم ارومیه ساخته شده‌اند و ظاهر چشمگیر و درشت آن‌ها از چشم هیچ‌کس دور نمی‌ماند.

راسته فرش‌فروشان

فرش‌های خوش نقش‌ونگار و سنتی راسته فرش‌فروشان، حس‌وحال بی‌نظیری به محیط بازار داده‌ است. اگر اهل فرش‌های دست‌بافت هستید، فرش‌های زیبایی در این راسته به فروش می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید